Friss hírek : Terepszemle a Brit Nagydíj előtt: irány Silverstone!
Terepszemle a Brit Nagydíj előtt: irány Silverstone!
2008.07.05. 10:28
ELŐZETES - A 2008-as szezon 8. állomását az a Silverstone látja vendégül, amely a történelem legeslegelső Forma-1-es futamának a házigazdája is volt. A 60 éves jubileumát idén ünneplő aszfaltcsík mind a mái napig óriási kihívást jelent a pilótáknak, az autóknak és a gumiknak egyaránt.
A körülbelül 2000 lelket számláló Silverstone nagyjából azonos távolságban fekszik a megyeközponttól, Northamptontól, valamint Banbury-től és Milton Keynes-től az ország közepén.
Silverstone-tól mintegy fél mérföldre, délre található a legendás pálya, amely eredetileg egy katonai reptér volt és először csak ideiglenesen került erre a helyszínre a futam. Az első Silverstone-ban rendezett Brit Nagydíjra 1948-ban került sor, de itt rendezték a legelső Forma-1-es világbajnoki futamot is, amit Giuseppe Farina nyert meg egy Alfa Romeóval 1950 május 13-án.
A helyszín rendszeresen szerepelt a Forma-1-es versenynaptárban, 1955-től 1960-ig Aintree-vel felváltva rendezték itt a Brit Nagydíjat, majd 1963. és 1987. között Brands Hatch került Aintree helyére, ez utóbbi időszakban ugyancsak két helyszín osztozott a brit versenyen. 1988-tól azonban egyedüliként, megszakítás nélkül Silverstone rendezi a szigetország F1-es futamát.
Az aszfaltcsíkot jelentősen módosították 1991-ben, addig azonban - bár most sem mondható lassúnak-, a leggyorsabb pályák közé tartozott. 1994-ben esett át a legutolsó jelentősebb átépítésen.
A mostani betoncsík több mint öt kilométer hosszú (5141 méter), és összesen 17 kanyart kell bevenniük a pilótáknak, amelyekből 10 jobbos, 7 pedig balos ív. A pálya leggyorsabb pontja a Copse és a Maggots között található, ahol körülbelül 300 kilométer per óra sebességgel száguldhatnak a versenygépek.
A legtöbb győzelmet, szám szerint ötöt, a francia Alain Prost szerezte Silverstone-ban, míg Nigel Mansell és Michael Schumacher három-három alkalommal tudott nyerni a betoncsíkon. A jelenlegi mezőnyből a Red Bull Racing veteránja, David Coulthard tartja a rekordot, két egymást követő évben (1999, 2000) aratott futamgyőzelemmel hazai közönsége előtt, míg a hondás Rubens Barrichello (2003), a renault-s Fernando Alonso (2006) és a ferraris Kimi Räikkönen (2007) egy-egy alkalommal nyert Silverstone-ban.
A versenyen futott leggyorsabb kör rekordját Michael Schumacher tartja, a német 1:18.739-et ért el 2004-ben, míg a legjobb pole pozíciós idő Räikkönen nevéhez fűződik, aki ugyancsak 4 éve nyerte a kvalifikációt 1:18.233-mal, még a McLaren-Mercedesben ülve.
Räikkönen 2004-es pole pozíciós köre
Amióta a Forma-1-ben a V10-esek helyett már csak V8-as motorokat lehet használni, a Brit Autóversenyzők Klubjának (BRDC) tulajdonában lévő pálya kanyarjaiban már szinte nem is kell visszaváltaniuk a versenyzőknek, elég, ha elveszik a lábukat a gázpedálról, és gyakorlatilag a célvonaltól a betoncsík Vale nevű nyolcas kanyarjáig csak nagyon keveset kell fékezniük. A motorok így szinte a kör feléig maximálisan erővel működnek.
A pilótáknak mindemellett a pálya hepehupás felületével is meg kell birkózniuk, ráadásul a rimg térségében gyakran fúj a szél is, ami miatt az autó egyensúlyát nem könnyű megtalálni. A leszorítóerő tekintetében Silverstone hasonló Magny-Cours-hoz, a gyors kanyarok megkövetelik a jó tapadást, különösen az aszfaltcsík első felében. Mivel keményebb fékezésre nincs szükség, így előzni sem könnyű ezen a helyszínen. A pilóták a gyors kanyarokban előszeretettel használják a rázóköveket is, hogy még gyorsabb időt érjenek el.
A Bridgestone csakúgy, mint minden helyszínre, Silverstone-ba is kétfajta gumit szállít, ezúttal a legkeményebb komponenseket adja a csapatoknak.
A hétvégi állomás, Silverstone jövője Magny-Cours-hoz hasonlóan ugyancsak veszélyben van. A Forma-1 kereskedelmi jogainak birtokosa, Bernie Ecclestone ugyanis nagyon elégedetlen a pálya állapotával és az infrastruktúrával, ezért az aszfaltcsíkon javában folynak az építkezések, bár a munka kissé lassan halad.
2004 októberében már kimaradt az előzetes versenynaptárból a nagydíj, mivel a BRDC nem fizette ki az Ecclestone által kért versenydíjat. A felek azonban hónapokkal később megállapodtak, így 2005-ben is volt verseny Silverstone-ban. Az azonban egyáltalán nem biztos, hogy 2009 után is ellátogat ide a mezőny, mivel Ecclestone a Donington Parkkal is tárgyal a futamrendezésről.