| A boxban használt eszközök
A boxkiállás a futam egyik legfontosabb része, hiszen a versenyzők a gyors munkának köszönhetően akár több helyet is előre léphetnek, ám ugyanúgy veszthetnek is, ha valami galiba támad.
Négy kereket lecserélni, valamint elég üzemanyagot vételezni a következő kiállásig, amely hét és tizenkét másodperc közötti időt vehet igénybe, függően az üzemanyag mennyiségétől. Ezt a fantasztikus gyorsaságot a csapatok a rengeteg gyakorlásnak köszönhetik, hiszen a szerelők egy szezon folyamán több ezerszer gyakorolják ezt a rutinműveletet. Ehhez azonban a speciális eszközök használata elengedhetetlen. A következőkben nézzük ezeket...
A megfelelő pozicionálás: Amikor egy versenyző beérkezik a boxba, legelső feladata, hogy a megfelelő helyen álljon meg, ahol a szerelők már várnak rá.
Ez a hely ragasztószalaggal van kijelölve az aszfalton. A szalag igen strapabíró, hiszen el kell viselnie a gumik kipörgéséből adódó erőhatásokat, amikor a versenyző elhagyja a boxot. A kijelölt terület közepe táján található két fémes vezető is, mely arra szolgál, hogy elvezesse a statikus elektromosságot az autóból, mely a benzin töltésekor nem kívánatos jelenség. Ezek a vezetők összeköttetésben állnak a benzintöltővel is, hogy leföldeljék azt.
A nyalóka
A boxba kihajtó versenyzőt a ’nyalókás ember’ navigálja, akit eszközéről lehet felismerni, mely egy hosszú rúd, aminek tetején egy korong díszeleg. Természetesen mivel a Formula-1-ről beszélünk az eszköz nem egy egyszerű rúd: szénszálas anyagból készül, hogy kisebb legyen a súlya.
Az első kocsiemelő
Felé tart a versenyző, akinek fő feladata, hogy közvetlen az első kocsiemelő előtt álljon meg. Az eszköz acélcsőből készül, és egy régimódi emelő módszert alkalmaz, melyet a kar lenyomásából létrejövő erőkből hasznosít, és így emeli meg az autó elejét. Léteznek olyan emelők is, melyek hidraulikával működnek, erre jó példa a Williams alakulata, ám a csapatok többsége a sima emelőket alkalmazza. Ha az autót vissza szeretnék tenni az aszfaltra, csak fel kell húzni a kart. A csapatok nem minden esetben ugyanazt az emelőt használják. Mivel ez az alkatrész az autó első szárnyára van szabva, így szerkezetének pontosan illeszkednie kell ahhoz. Az autót minden esetben csak körülbelül 5 centiméterre kell megemelni a földtől. Az emelés célja az, hogy a gumikat ki tudják cserélni a szerelők. Ha az új abroncsok már felkerültek, nincs szükség arra, hogy az autót a levegőben tartsák, sőt, le is kell tenni, hiszen csak úgy tudják az anyacsavarokat megfelelően rögzíteni. Az emelők magasságán néha változtatni kell a boxutca viszonyainak megfelelően. Például Szuzukában, ahol a boxutca lejt, így állítás szükséges, melyet az eszközön könnyedén el lehet végezni.
A hátsó kocsiemelő
A hátsó kocsiemelő egyszerű mechanikai eszköz, melynek igen könnyűnek és mozgathatónak kell lennie, mivel a hátsó kocsiemelő ember az egyetlen olyan személy a boxban dolgozók közül, aki változtatja helyét, hiszen amikor a versenyző beáll a helyére, nem tartózkodhat eredeti pozícióján, mert a pilótának át kell hajtania azon a helyen.
Az önindító
A hátsó kocsiemelő magában foglal egy önindítót is, melyet akkor használnak, ha a motor lefullad, miközben a versenyző el akarja hagyni a boxot. Az eszköz azonos a garázsban használatos szerkezettel, melyet a csapat a szabadedzéseken használ, ám ez annak egy hosszabbított változata. Erre azért van szükség, hogy a kiugró kocsi után lehessen nyúlni, mely már elhagyta eredeti pozícióját.
A kerékcsere
A kerékcsere a boxprocedúra leggyorsabb része. Egy olasz cég szállítja azokat a pisztolyokat, melyekkel az anyacsavarokat fel és le lehet szerelni. Minden csapat más és más anyákat használ, így a pisztolyokat ennek megfelelően különböző fejekkel láthatják el. A csavarok fémből készülnek, így az istállók jó része mágnes fejeket használ, hogy az anyákat ne kelljen fel- és levenni. Azonban ha a pisztolyt túl gyorsan húzzák le a kerékről, a csavar kieshet belőle, ám ez igen ritka.
Bár általában a Formula-1-ben a legfontosabb dolog a kis súly, a csavarpisztolyokra ez nem vonatkozik. El kell viselniük azt a nagy teljesítményt, ami 678 newton/méter forgatónyomatékot jelent. A pisztolyok sűrített levegővel működnek 20 bar nyomáson. Hogy elkerüljék az anyacsavarok elvesztését, jobbos menetet használnak a jobb oldalon, míg balosat a másikon. Minden egyes kerékcserélő embernek van egy tartalék pisztolya, valamint két tartalék anyacsavarja. A pisztolyok különböző színűek, hogy megkülönböztethessék a más-más oldalon használatosakat. A pisztolyon található egy kétállású kapcsoló, mely a fel- és lemenetet állítja.
A kerékcserét kerekenként három ember végzi. Az egyiknek az a feladata, hogy levegye az elkopott abroncsokat, a másiknak pedig az, hogy az újat feltegye. A harmadik személy pedig a csavarpisztollyal dolgozik. A kerékcsere befejeztét az utóbbi kézfeltartással jelzi.
A benzintöltés
A benzinsapka automatikusan felnyílik, ha a pilóta beérkezik a boxutcába és megnyomja a sebességlimitálót. Mikor az autó a helyére gördül, egy szerelő átlátszó plexiüveget helyez a töltőnyílás mögé, aminek segítségével elkerülik, hogy üzemanyag kerüljön az autó kipufogójához, ahol hatalmas a forróság, és ahol az üzemanyag könnyen lángra kaphat. Azért használnak átlátszó plexiüveget, hogy a ’nyalókás ember’ lássa, ha készen van a szerelő a hátsó kerekekkel.
A töltőcsövet két szerelő helyezi az autóba. A tömlő az FIA előírásainak pontos betartásával készül, minden csapat ugyanazt az eszközt használja, melyet egy francia cég (Intertechnique) szállít nekik. Az egyetlen állítási lehetőség az, hogy milyen módon jelezze a töltőnek a rendszer, hogy minden üzemanyag átfolyt a kocsiba. Vannak csapatok, akik azt a módszert választották, hogy a töltőember szemvédőjében egy led jelzi, ha befejeződött a művelet. Mások, mint például a McLaren alakulat, a szórófejen található kijelzőn keresztül kapnak információt. Ha világít a led, akkor folyik az üzemanyag, ha kialudt, készen van a művelet.
A töltőcsövet egyszerűen csak rá kell helyezni a tankbeömlő nyílásra, és elkezd folyni az üzemanyag. Két kar található a szórófejen. Az egyik arra szolgál, hogy a kapcsolódáskor bebillentett reteszt feloldja, a másik pedig arra, hogy az autó és a tömlő közti kapcsolat megszakadjon.
Az üzemanyag mennyiséget a csapatok egy számítógépen programozhatják be, mielőtt versenyzőjük kijönne a boxba. Mikor a töltőcső a kocsihoz kapcsolódik, elkezd ömleni az üzemanyag, majd leáll, ha az összes belement.
A töltőcső hővisszaverő anyaggal van burkolva, hogy a benzint hidegen tartsa. A szabályok kimondják, hogy az üzemanyag hőmérsékletének 10 fokkal a külső hőmérséklet alatt kell lennie.
A biztonság
Egy ember fel van szerelve újraélesztő készülékkel, amit a biztonsági szabályok előírnak. Minden szerelőnél található tűzoltó készülék, melyet egy nagyobb tűz vagy robbanás esetén azonnal használni tudnak. A háttérben egy szerelő egy 60 liter kapacitású tűzoltó készülékkel várakozik.
Összesen két töltőcső áll a csapatok rendelkezésére, így egy embernek csak az a feladata, ha az egyik tömlővel történik valami, azonnal hozni tudja a másikat. | |