| Friss hírek : A forró Malajzia trükkjei - szimulátorral Sepangban |
A forró Malajzia trükkjei - szimulátorral Sepangban
2009.04.05. 13:25

Tizenegyedik alkalommal rendezik meg a Forma-1-es Maláj nagydíjat, amely az idei világbajnoki sorozat második futama lesz. Az izgalmakról a Brawn GP autói már egy héttel ezelőtt Melbourne-ben gondoskodtak, de hogy a Hermann Tilke által tervezett versenypályán is ütőképesek lesznek-e Buttonék, arra csak vasárnap kapunk választ.
Lássuk a helyszínt! A Maláj Nagydíjat Sepangban, a fővárostól, Kuala Lumpurtól néhány kilométerre fekvő Sepang Internacional Circuit-en rendezik, amely 1999-ben került a Forma-1-es versenynaptárba, és azóta, beton biztos helye van a sorozatban.
Az 5543 méter hosszú aszfaltcsík leghosszabb egyenese 75 méter híján 1 km hosszú és a legjobb előzési pontot kínálja a versenyzők számára. Ettől függetlenül az új szabályoknak és a helyenként 22 méter széles pályának köszönhetően többször kell majd a pilótáknak a visszapillantóba nézniük, mert a KERS-nek hála pillanatok alatt előzési pozícióba lehet kerülni.
A versenyautóknak erre a pályára kifejezettem nagy leszorító erőre van szűkségük, a gyors kanyarokban ugyanis elengedhetetlen a tökéletes stabilitás. Az előző futamból kiindulva a lágyabb keverékű gumiabroncsoknak vélhetően még kevesebb idő kell majd a versenytempóra alkalmatlan állapot eléréséig, ám nem kizárt, hogy nem is lesz szükség a slickekre az 56 körös futamon, hiszen elég szélsőséges tud lenni az időjárás ezen a környéken. Ha az időjósoknak hinni lehet, akkor eső lesz a hétvégén.
A csapatoknak mindenekelőtt nagyon oda kell figyelni a motorok megfelelő hűtésére, mert a magas páratartalom könnyen segíthet megfőzni az autó legfontosabb elemét. A gumik nagy igénybevétele erősen befolyásolhatja a taktikát. Hogy a gyors kanyarokban hatékonyak és igazán gyorsak legyenek a versenyzők, az átlagosnál alacsonyabb guminyomást kell beállítani. Emiatt viszont azok gyorsabban elhasználódnak és ez nagyban módosíthatja az előre megtervezett versenystratégiát. Ha ez a három elem, a motor, az aerodinamika és a gumik tökéletesre van hangolva, akkor nekivághatunk egy gyors körnek a sepangi versenypályán.
A célegyenes végén 300 km/h-s tempóval érkeznek meg az első kihíváshoz a versenyzők, amely egy S kanyarban jelenik meg. A szűk kanyarokban a rajtnál nagyon figyelniük kell majd a pilótáknak, mert eddig nem sok olyan versenyt rendeztek, hogy itt ne bánta volna valakinek az első szárnya, idén pedig, mint tudjuk, ennek még nagyobb az esélye. Ezt követően egy hosszú nyújtott jobbos ív végén érkezünk meg az első mérési ponthoz, majd 280 km/h-ról egészen 110 km/h-ig kell lassítani, és egy nagy szintkülönbségű kanyarból kell jól rákészülni a pálya legnehezebb négy kanyarjára. Az első kettőben 5- 6. sebességi fokozatban haladnak az autók és a nagy sebesség miatt 4-es erősségű G hatások hatnak a versenyzőkre. Ez után egy visszafordító következik, ahol egy apró hiba is a verseny végét jelentheti. Ha a kigyorsítás jó a rövid egyenes végén, a KERS miatt ismét pozícióért lehet harcolni. A bal-jobb kanyart követően egy nagyon precíz jobbkanyar következik, amely előtt a második mérési pontnál újra összemérhetjük az időket. A következő nyújtott ív végén már a célegyenes előtti hosszú egyenesre és az arra vezető nehéz jobbkanyarra kell figyelni. A kanyar utáni egyenesben 290 km/h-val érkeznek a célegyenesre ráfordító balkanyarhoz, ahonnan már csak néhányszáz méter a finis.
De ez csak egy kör. A magas hőmérséklet nemcsak a motorokat, hanem a versenyzőket is nagy próbatétel elé állítja majd az 56 körös verseny során. Button mindenesetre nem nyugtatta meg a versenytársakat, szerinte ugyanis jobban muzsikálnak majd autóik, mint Melbourne-ben.
| |