Friss hírek : Az év legcsillogóbb versenye, a Monacói Nagydíj következik
Az év legcsillogóbb versenye, a Monacói Nagydíj következik
2008.05.23. 20:12
Újabb fordulójához érkezik a Forma-1-es világbajnokság, a hétvégén 55. alkalommal rendezik meg a szezon legragyogóbb futamát, a Monacói Nagydíjat. A futamot, amelynek első díja nem hiányozhat egyik pilóta vitrinjéből sem, és amelyen mindig történhet meglepetés.
Szokásos futam előtti áttekintésemben sorra vesszük a pálya paramétereit és rekordjait, felidézzük az egy évvel ezelőtt történteket, illetve arról is beszámolunk, hogy a csapatok miként készültek a hercegség versenyére, amely után a pilóták az idei szezon egyharmadán lesznek túl.
A Monacói Nagydíj azon események közé tartozik, amelyekre a világ minden tájáról érkeznek a hírességek, nem véletlenül tartják a legragyogóbb versenynek, hiszen az egy négyzetméterre jutó drágakövek, brilliánsok számát meg sem lehet becsülni.
A versenynaptárban található legrégebbi utcai pálya
Monaco a Földközi-tenger partján fekvő és Franciaországba ékelődő városállam, az ország államformája alkotmányos monarchia, az államfő a herceg. Monaco igazi adóparadicsomnak számít, magas az életszínvonal, az ott élőknek nincsenek megélhetési gondjaik.
Festői környezetben rendezik a Monacói Nagydíjat
A pályát Monte-Carlo utcáin alakították ki 3340 méter hosszan, a verseny alatt 78-szor kell körbemenniük a pilótáknak a kijelölt útvonalon. A betoncsíkon 12 jobbos kanyar található, és mindössze hét balos, a verseny teljes távja pedig 260 520 méter. A monte-carlói a szezon összes pályája közül a leglassabb, a pilóták ennek ellenére nagyon kedvelik a rendkívül technikás helyszínt. Az aszfaltcsík leggyorsabb pontja az Alagút végén van, azon a ponton közel 290 kilométer per órás sebességet érhetnek el a sofőrök.
A hétvége első napja egyedülálló módon itt a csütörtök, és nem a péntek, Monacóban hagyományosan a hét negyedik napján bonyolítják az első két szabadedzést. Az első Forma-1-es futamot egyébként szinte napra pontosan 58 évvel ezelőtt, 1950. május 21-én rendezték, bár az első versenyre már 1929-ben került sor. A legtöbb győzelmet, szám szerint 14-et, a McLaren szerezte, a pilóták közötti rekordot pedig még a néhai háromszoros világbajnok, Ayrton Senna tartja. A brazil legendai hatszor tudott nyerni a pályán, de Senna indulhatott a legtöbbször a pole pozícióból is, öt alkalommal nem volt gyorsabb nála a kvalifikáción Monacóban.
A versenyen futott leggyorsabb kör a hétszeres világbajnok, Michael Schumacher nevéhez fűződik, aki 2004-ben érte el az 1:14.439-es időt.
A jelenlegi résztvevők közül, a renault-s Fernando Alonso és a Red Bull Racing veteránja, David Coulthard könyvelhették el eddig e legtöbb győzelmet a hercegségben, korábban mindketten kétszer voltak a legjobbak Monte-Carlo utcáin.
Utcai és így hepehupás pálya révén, az első napon meglehetősen alacsony tapadással kell a sofőröknek megbirkózniuk, ám ahogy telik a hétvége, úgy javulnak egyre jobban a feltételek. Aerodinamikai szempontból Monaco a legmagasabb leszorítóerőt igénylő helyszín az összes nagydíj közül. A mérnököknek olyan beállítást kell találniuk, amelynek révén biztosítani lehet az autó stabilitását a lassú kanyarokban való fékezéskor, illetve a kigyorsításokkor. Ennek különösen nagy jelentősége lesz idén a kipörgésgátló és az egyéb, vezetést segítő elektronika használatának megtiltása miatt.
A Bridgestone a szabályok értelmében természetesen Monacóba is kétféle gumikeveréket hoz, a hétvégén a lágy és a szuperlágy összetételeit hozza magával, amelyeket majd június elején Kanadába is szállítani fog. A gumiszállító cég már korábban elárulta, a tél folyamán módosított a szuperlágy összetételen a csapatok kérésére, ezért most izgatottan várja, hogyan is teljesít majd a versenyben.
A pályához kapcsolódó érdekesség, hogy a pilóták egy kör alatt több mint ötvenszer változtatnak fokozatot, az egész verseny alatt így közel 4150 alkalommal kapcsolgatnak fel- és le a váltóval. A motorok számára kevésbé jelent megterhelést a futam, ugyanis egy-egy körnek mindössze alig több mint negyven százalékában kell padlógázzal autózniuk a versenyzőknek.
Alonso tavaly a McLaren 150. futamgyőzelmét szerezte
Az előző évben még a McLaren-Mercedest erősítő Alonso 2007-ben a pole pozícióból rajtolva nyerte meg a hercegségbeli futamot, csapattársa, az újonc Lewis Hamilton előtt, míg a dobogó harmadik fokára a ferraris Felipe Massa állhatott fel. A későbbi világbajnok, Kimi Räikkönen az egy pontot érő nyolcadik helyre hozta be az F2007-est, miután a kvalifikáción a finn versenygépének az időmérő középső etapjában a Rascasse-nál eltört a felfüggesztése, így a finn csak a tizenhatodik pozícióból startolhatott.
A tavalyi dobogósok
Nemcsak az élmenők okoztak azonban meglepetést, hanem a sereghajtók is, ugyanis szombaton a Spyker pilótája, Adrian Sutil nyerte az esős harmadik szabadedzést. Maga a futam ugyanakkor nem hozott különösebb izgalmakat, hiszen Alonso, Hamilton és Massa szorgosan rótták a köröket az élen, míg a negyedik helyen álló Giancarlo Fisichella (Renault) is igyekezett a lépést tartani az előbbi hármassal, de Räikkönen is egyre előrébb került. Az első négy tekintetében a leintésig nem is változott a helyzet, rajtuk kívül Robert Kubica (BMW Sauber), Nick Heidfeld (BMW Sauber), Alexander Wurz (Williams) és a már korábban említett Räikkönen szereztek pontot, a dobogós helyeken végzők közül azonban mindenki legalább egy körös hátrányban fejezte a nagydíjat. A versenyen mindössze hárman estek ki, a Toro Rossóval Vitantonio Liuzzi, Mark Webber a Red Bull Racinggel és a szombati edzéselső Sutil.
A futam után mindemellett egy kisebb botrány volt kialakulóban, Hamilton ugyanis azt állította, meg tudta volna előzni a wokingiak 150. futamgyőzelmét szerző Alonsót, ám a McLaren annak ellenére behívta őt a bokszba, hogy még több körre elegendő üzemanyag volt autójában. Az esettel a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) is foglalkozott, mivel a Forma-1-ben tilos a csapatsorrend, ám a szövetség nem állapított meg szabálytalanságot. Mindenesetre a brit idén már korán leszögezte, nem szeretné, ha kivételeznének vele vagy idei csapattársával, Heikki Kovalainennel. A tavalyi Monacói Nagydíj után egyébként a két mclarenes azonos pontszámmal készült a következő fordulóra.
A 2007-es Monacói Nagydíj végeredménye:
Pilóta
Csapat
Kör
Idő
Pont
1
F. Alonso
McLaren
78
1:40:29.329
10
2
L. Hamilton
McLaren
78
+04.095
8
3
F. Massa
Ferrari
78
+1:09.114
6
4
G. Fisichella
Renault
77
+1 kör
5
5
R. Kubica
BMW Sauber
77
+1 kör
4
6
N. Heidfeld
BMW Sauber
77
+1 kör
3
7
A. Wurz
Williams
77
+1 kör
2
8
K. Räikkönen
Ferrari
77
+1 kör
1
9
S. Speed
Toro Rosso
77
+1 kör
10
R. Barrichello
Honda
77
+1 kör
11
J. Button
Honda
77
+1 kör
12
N. Rosberg
Williams
77
+1 kör
13
H. Kovalainen
Renault
76
+2 kör
14
D. Coulthard
Red Bull Racing
76
+2 kör
15
J. Trulli
Toyota
76
+2 kör
16
R. Schumacher
Toyota
76
+2 kör
17
T. Szato
Super Aguri
76
+2 kör
18
A. Davidson
Super Aguri
76
+2 kör
19
C. Albers
Spyker
70
+2 kör
Kiesők:
A. Sutil
Spyker
53
M. Webber
Red Bull Racing
17
V. Liuzzi
Toro Rosso
1
S, hogy idén mi várható? Erre a kérdésre csak néhány nappal később lehet pontos választ kapni, a fogadóirodákban azonban persze már lehet fogadni a kedvencekre. Ám, hogy a bukmékerek ki mellett tennék le a voksukat, arra kicsit később térünk ki.
Dél-Franciaországban készültek a csapatok az idei nagydíjra
Bár a Török Nagydíj és a hétvégi futam között csak két hét szünet volt, az istállók nem pihentek, hanem inkább háromnapos tesztre utaztak, a Dél-Franciaországban, Marseilles közelében található Paul Ricard pályára. Az alakulatok programjának középpontjában szerdán és csütörtökön a Monacói Nagydíjra, míg pénteken a kanadai megmérettetésre való felkészülés állt.
Ezen a szezon közbeni gyakorláson, több csapat készült újdonságot bemutatni, a legszembetűnőbb változás azonban mindenképpen a Williams nevéhez fűződik, amely közvetlen riválisaihoz, a Red Bull Racinghez és a Renault-hoz hasonlóan cápauszonyszerű motorborítást tesztelt. Az elemet az első tesztnapon Nico Rosberg próbálhatta ki, és közel egy másodperccel ért el gyengébb időt, mint az élen végző Hamilton, akit a ferraris Kimi Räikkönen és a BMW Sauber pilótája, Robert Kubica követett a sorban.
Vettel Törökországban még a 2007-es géppel
A Toro Rosso 2008-as autója, amit még az áprilisi barcelonai teszten tört össze Sébastien Bourdais, elkészült, így Sebastian Vettel is kipróbálhatta végre. Az STR3 jól teljesített, és a csapat a hercegségben be is veti. Igaz, üröm az örömben, hogy Vettel ötpozíciós rajtbüntetést kap, mert a gárda új versenygépébe új váltó is került, az idei szabályok értelmében pedig négy futam után lehet ezt az elemet lecserélni, ami a német pilóta esetében nem most lenne. Bourdais-t elkerüli ez a bosszúság, mivel idejekorán befejezte a versenyt Isztambulban.
A második tesztnapon fordult a kocka - még jobban összekuszálva a várható erőviszonyok helyes megtippelésének esélyét - és Räikkönen végzett az élen mclarenes kollégája és honfitársa, Heikki Kovalainen előtt, a harmadik pozíció ezúttal is a BMW Saubernek jutott.
Az utolsó napra elromlott az idő Le Castellet környékén, és zuhogó esőben kellett a csapatoknak tesztprogramjaikat folytatni, így nem lehetett teljes értékű munkát végezni. Többen, köztük a Ferrari is, úgy döntöttek, inkább a szezon egy későbbi tesztjére tartogatják kilométereiket. A zárónap egyébként a toyotás Jarno Trulli sikerével zárult, aki a Renault újoncát, Nelsinho Piquet-t és a McLaren tesztpilótáját, Pedro de la Rosát utasította maga mögé, míg Massa az ötödik lett a Ferrarival.
Mit jósolnak az időjósok, és mire számítanak a fogadóirodák?
Az időjósok szerint az esőt a futamhétvégén, Monacóban sem kerülik el a résztvevők, a meteorológusok előrejelzése alapján pénteken a legvalószínűbb a csapadék, akkor azonban Monacóban nem köröznek a pilóták, de az eső lemoshatja a felgumizott aszfaltot, ami miatt a szombati harmadik szabadedzésre, és a kvalifikációra csúszóssá válhat az útfelület. A hőmérséklet sem szökik magasra, várhatóan 20 fok körül tetőzik ugyanis, és az sem kizárt, hogy a vasárnapi futamra is csapadékos időben kerül sor.
Vajon Monacóban is esni fog?
A legutóbbi fordulóban, Törökországban újabb Ferrari-siker született, a maranellóiak győzelmi sorozata a második futam óta tart, nagy kérdés, Monacóban vajon képesek lesznek-e a riválisok arra, hogy véget vessenek ennek a szériának.
Isztambulban Massa zsinórban harmadszor nyert a pole pozícióból, a dobogó másik két fokára Hamilton, illetve Räikkönen állhatott fel. Ennek köszönhetően a világbajnokság állása is szorosabbá vált, hisz a finn világbajnok előnye hét egységre csökkent közvetlen üldözői, az azonos pontszámmal rendelkező Massa és Hamilton előtt. A két nagy rivális csapat mögött a BMW Sauber két versenyzője ért célba a Boszporusz partján, akik továbbra sem kívánnak leszakadni az élen állóktól. Kubica úgy is fogalmazott a futam után, hogy Monacóban talán nagyobb esélyük lesz a győzelem közelébe férkőzni, bár az istálló egykori többségi tulajdonosa, Peter Sauber szerint erre még várni kell.
Az általunk felkeresett brit és magyar fogadóirodák szerint mindenesetre nem a hinwili istálló elsőséget tartják a legvalószínűbbnek, hanem a világbajnoki cím védője mellett teszik le voksukat, aki ugyanis Räikkönen győzelmére fogad, az csak alig háromszoros szorzóval kapja vissza pénzét. Roppant érdekes, hogy a finn után nem csapattársa, az idén ugyancsak két győzelemmel rendelkező Massa következik a sorban, hanem Hamilton. A brit után jön csak a brazil az esélyesek között. Ha azonban folytatódik a négy forduló óta tartó sorminta, akkor Räikkönen győzelmére van a legnagyobb sansz, ebbe azonban még a többiek is beleszólnának.
Alonso meglepné a riválisokat
A negyedik helyen már nem ennyire egyértelmű a helyzet, ugyanis a fogadóirodák között nincs megegyezés a Kubica-Kovalainen-Alonso hármast illetően. A legnagyobb összeget a Force India pilótájának, Sutilnak győzelmével lehetne kaszálni, a német számára az első hely azonban olyan messze van, mint Makó Jeruzsálemtől. A fogadóirodák azonban a másik indiai alkalmazottal", Giancarlo Fisichellával, illetve a Toro Rosso duójával, Bourdais-val és Vettellel sem igazán számolnak. Persze az esős időjárás még alaposan megkavarhatja a lapokat, bár az eddig látottakhoz képest jelentős változásra valószínűleg nem kell számítani.
Az már biztos, hogy az FIA-t nem a szexbotrányba keveredett Max Mosley képviseli a Hercegségben, hanem helyettese, Marco Piccinini, a brit azonban részt vesz a futamon, bár állítólag a csapatvezetők kerülni fogják. Arra viszont, hogy kiderüljön, kik lesznek a monacói hétvége nyertesei és vesztesei, még várni kell, igaz nem sokat, csütörtökön ugyanis délelőtt tíz órakor kezdetét veszi az első szabadedzés, majd szombaton délután kettőkor következik a kvalifikáció, vasárnap pedig ugyanabban az időpontban a verseny.