Forma 1-es rajongói oldal! Itt szinte mindent megtalálsz az F1-ről!
Forma 1-es rajongói oldal! Itt szinte mindent megtalálsz az F1-ről!
Menü
     
A versenyhétvége képe

Button megint verhetetlen volt

     
Hungaroring
     
Következő futam

Monacoi nagydíj

 2009. Június 07.

     
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
     
Videók
     
A Forma-1-es autó
     
Zene
     
Egyéb honlapok
     
Szavazás
Ki lesz a 2009-es világbajnok

Lewis Hamilton
Felipe Massa
Kimi Raikönnen
Robert Kubica
Fernando Alonso
Nick Heidfeld
Heikki Kovalainen
Sebastian Vettel
valamelyik Toyota
más
Szavazás állása
Lezárt szavazások
     
Pilóták
     
Aerodinamika

Az Aerodinamika fejlődése az F1-ben

Az autók aerodinamikájával már a kezdet kezdetén foglalkoztak a konstruktõrök. A 30-as években viszont a tervezõk csupán a motor erejét fokozták, a versenyautók pedig a szögletes formát követték. Az igazán aerodinamikailag kidolgozott elsõ versenyautót az Auto-Union cég készítette 1936-ban. Az igazi kutatásokra, amelyek a leszorító erõvel foglalkoztak, további 30 évet kellett várni. A II. világháború elõtt az áramvonalas kocsiszekrényekben ülõ pilóták gyakran az út felett lavíroztak a lehajtóerõ hiánya miatt.

aero3Ez egészen 1955-ig tartott, amikor is az áramvonalasítással kezdtek el foglalkozni, ettõl várták a legjobb sebességet. Elõször is a fékezésre használta a Mercedes gyár a légellenállást. A Mercedes 300 SLR típusú sportkocsit egy kiegészítõ "légfékkel" látták el, amellyel hatásosabban tudták a kocsit a nagy sebességrõl a kanyarba terelni. A vezetõ egy kis kézikar segítségével tudta aktiválni a kocsi hátuljára erõsített nagyméretû szárnyat. Ezt a versenyautót a Le Mans-i versenyen alkalmazták elõször.Michael May versenyzõ 1956-ban Porsche Spyderének farrészét egy nagyméretû szárnnyal, kezdetleges spoilerrel szerelte fel. May ismerte fel elõször a lehajtóerõ jelentõségét. A fékutakat nagy mértékben rövidítette, a kanyarokban jelentõsen nagy sebességgel tudott menni. 1968-ban szintén a Porsche alkotott új konstrukciót,a 908-as Berg-Spyderre szerelt mozgatható légterelõket.

Ezzel a szárnyprofillal a hátsó kerekre ható nyomást próbálták kiegyenlíteni. És a Porsche nem állt le, újabbnál újabb ötletek kerültek alkalmazásra. A Chapallar-2-J 1970-ben készült. Erre a konstrukcióra egy kéthengeres segédmotort szereltek, amely turbinaszerû lapátokat hajtott meg. A lapátok valósággal kiszívták a levegõt a kocsi alól, a keletkezett vákum pedig szinte odatapasztotta az úthoz a jármûvet. Ezáltal a kanyarokban lényegesen nagyobb sebességet lehetett elérni. A kocsit viszont kizárták a versenybõl, ugyanis a szerkezet balesetveszélyes volt.

A hatvanas években kezdtek elterjedni a mai értelemben vett spoilerek. Elsõként a Ferrari alkalmazott ilyen szárnyakat, amelyeket a kocsi farrészére szereltek, és fékezéskor valamint sebességváltáskor automatikusan mûködtek. A spoilerek lassan 2 méter magasra nõttek, többnyire a gyenge tartószerkezetek miatt baleseteket okoztak. Szabályozták a spoilerek magasságát, azonban a konstruktõröket ez különösebben nem rázta meg. A March olyan kocsiszekrényt tervezett, amelynek elején egy szörf nagyságú szárny volt.A wing-car lényege, hogy míg a levegõ a szárny felsõ felületén viszonylag rövid utat tesz meg, addig az alsó felületén hosszabbat, így lefelé ható vákum keletkezik, amely a kocsit az út felé szorítja. A hatás fokozása érdekében a kocsikra szoknyákat szereltek, amelyek oldalirányból jobb tömítettséget biztosítottak a rendszernek. Ez a lefelé ható erõ olyan nagy lett, hogy a spoilerek is kisebbek lehettek. Tulajdonképpen a wing-car volt a legnagyobb aerodinamikai fejlõdés a Forma-1-ben. A kocsik légellenállása csökkent, mégis jobb lett a lehajtóerõ.

Az elsõ wing-cart a Lotus tervezte 1978-ban, és még az év elején a pilóta úgy nyilatkozott, hogy világbajnok lesz. Végül az is lett (Mario Andretti, 1978). A Williams azonban hamar rájött a Lotus trükkjére, sõt, a Williams konstruktõre jobban értett ahhoz, hogy a vákum középpontját hova kell helyezni a kocsi megközelítõleg semleges fekvéséhez. A wing-car hatására a nagyon gyors kanyarokban rendkívül nagy centripetális erõ lépett fel, s ez a pilóták lábait "leszívta" a pedálról, és oldalra kinyomta a fejüket. Niki Lauda így beszélt errõl az embertelen helyzetrõl : "ez a fizika, az ember és az anyag megerõszakolása". A wing-car ráadásul balesetveszélyes is volt. A gyors kanyarokban a kocsik általában kisiklottak a pályáról, rosszabb esetben a nézõtérre repültek. Utólag kiderítették, hogy a kocsitest alatt rövid idõre megszûnõ szívóhatásnál az autókat nem lehet ellenõrzés alatt tartani, gyakran a levegõbe emelkedtek.


A wing-car óta nem is volt lényeges aerodinamikai változás

A McLaren 1998-ban egy újítást vezetett be: az autókra oldalt kisméretû szárnyakat szerelt fel, amelyek szintén jobb aerodinamikai tulajdonságot biztosítottak. Azonban ezt az barceloniai futam után betiltották. Azonban napjainkban már csak apró finomítások lehetségesek, annyira pontosan szabályozzák az autók paramétereit. A légterelõ-szárnyak újításával-bevezetésével továbbra is apró szépségekkel dobnak fel a mérnökök egy-egy versenygépet.

Európa legerősebb ipari szuperszámítógépét állította üzembe a BMW Sauber F1

Új szuperszámítógépet telepített áramlástani tesztek szimulációjához a BMW Sauber F1-csapat, az 512 darab kétmagos Xeonból álló fürtözött rendszer a mérések szerint 12,28 teraflops teljesítményű, amivel Európa leggyorsabb ipari szuperszámítógépe, ennél nagyobb rendszereket csak tudományos kutatásban használnak a kontinensen. Európa jelenlegi leggyorsabb szuperszámítógépe egyébként a 63 teraflopsos barcelonai Mare Nostrum, amely 5120 darab IBM PowerPC 970 processzort tartalmaz.

aeroNapjainkban nagyon nehéz építeni egy gyors és következetes Forma 1-es autót. A Forma 1 tervezőmérnökei az 1960-as években kezdtek tudományos alapossággal elmélyedni az aerodinamika rejtelmeiben, de csak az elmúlt időszakban jutottak el odáig, hogy az autók karosszériájának utolsó miliméterét is igénybe vegyék az aeroszabályok adta lehetőségek teljes kihasználásához. Kiegészítő szárnyak, terelőlapok, és uszonyok nőttek ki minden elképzelhető helyen, elcsúfítva az F1-es autók hajdan áramvonalas felületét, és ahogy az FIA szinte évről évre új szabályokat hoz a leszorítóerő és a tapadás csökkentése érdekében, folytatódik a vadászat a minél kifinomultabb aerodinamikai megoldások után. Minden új lehetőséget kimerítő vizsgálatnak vetnek alá a szélcsatornában, hogy aztán az ellenfelek is lemásolják, számtalan alapötlet mégis közösnek tűnik. Az autók legújabb generációja bonyolultabb, és fejlettebb, mint valaha - de vajon mi a feladata az egyes eszközöknek? Itt megtudhatod!

Első szárny: Az Forma 1-es csapatok szabadon gazdálkodhatnak az orr alatti "doboz" területtel, egy üres hellyel, amit a többi részhez képest kevésbé szigorúan kötnek a szabályok. A 2005-ben bevezetett előírások csökkentik a leszorítóerőt az autó elején, és az összes istálló igyekezett visszanyerni a tapadást. Nem könnyű eltalálni a helyes egyensúlyt, mert ha a hasmagasság, és a dőlésszög nem stimmel, akkor a légáramlat kettéválik az autó felett. Ha pedig az első szárny túl közel van a talajhoz, a levegő megreked, ezért csökken a tapadás.

Légterelő a kerekek előtt: Amíg a T-szárny kisméretű leszorítóerőt biztosít , a kerekek előtti légterelő eggyüttműködik vele az oldaldobozok, a motorburkolat, és a gyorsan pörgő hátsó kerekek körül áramló levegő simításában, amely egyébként erősen megzavarná a tiszta áramlatokat. A terelőlapok, és a szárnyacskák hatékonyabban irányítják a levegőt a hátsó szárny körül. Az áramlatot kifelé próbálják terelni, mielőtt lebukik, és megindul befelé.

A T - szárny: A t-szárny segít a motorburkolat és az autó oldaldobozai körüli levegő irányításában, amely a hátsó kerék és a karosszéria közötti térben simán áramlik a hátsó szárnyra. A T-szárny használatát az teszi lehetővé, hogy a szabályok itt szabadon hagynak egy "dobozt". A görbület a szárny mentén befelé csökken, mert különben megzavarná azt az irányított légáramlatot, amely kölcsönhatásba lép a hátsó szárnnyal.

Hűtéskivezető nyílás:A hűtéskivazető "kémények" légterelő elemként is szolgálnak, hogy maguk is növeljék a leszorítóerőt. Ez az oka annak, hogy egyes csapatok bezárt állapotban is fennhagyják a kéményeket, mivel azok egyébként is hasznos eszközök. Az autó középső része felé terelik a levegőt, ahol az alacsonyan ülő motorburkolat Venturi-effektust hoz létre. Ez az óriási terület tölcsérként irányítja az áramlatokat a hátső szárny alá.

Oldalsó légbeömlők: Az oldaldoboz külső élének befelé hajlításával csekély mértékben növelhető a leszorítóerő, a légáramlat felgyorsulása ugyanis lefelé irányuló nyomást fejt ki, aztán a levegőt hátrébb légterelő elemek irányítják az autó fara felé. Emelett így jobban irányítható az oldaldobozok belsejében elhelyezett hűtőkről visszaverődő levegő áramlása is, mert a mérnökök mindenáron el akarják kerülni, hogy zavaros levegőből kerüljön az autó alá.

A hátsó szárny véglapjai: A véglap bevágott sarkai segítenek a hátsó szárny által keltett örvények simításában. Amióta a 2005-ös szabályok kikötik, hogy a zárólapnak hátra kell lógnia , a mérnökök nem tudják belefoglalni a szárny rendezett áramlási struktúrájába. Az új bevágásnak az örvénymentesítésében, és a leszorítóerő növelésében van szerepe, egyszóval javítja a szárny hatékonyságát.

     
Pontos idő
     
A honlap nézettsége
Indulás: 2007-03-03
     
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
     
Naptár
2024. Október
HKSCPSV
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
<<   >>
     
Versenynaptár

Versenynaptár:

1.Ausztrália  (Melbourne)

2.Malájzia   (Sepang)

3.Kína   (Sanghai)

4.Bahrein   (Shakír)

5.Spanyolország   (Barcelona)

6.Monaco  (Monte-Carlo)

7..Törökország     (Isztambul)

8.Nagy-Britannia   (Donnington)

9.Németország    (Nürgburgring)

10.Magyarország    (Hungaroring)

11.Európa    (Valencia)

12.Belgium    (Spa-Francorchamps) 

13.Olaszország    (Monza)

14.Szingapúr    (Singapore)

15.Japán    (Fuji)

16.Brazília    (Interlagos)

17.India   (Abu-Dzabi)

     
Bukósisakok
     
Csapatok
     

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?