| Története
Mansell Williamse 1985-ből
Az új gárda 1978-ban állt először rajthoz, az ausztrál Alan Jonesszal és Clay Regazzonival. Már az első évben Jones vezetett versenyt, Regazzoni pedig az év utolsó versenyét meg is nyerte.
1980-1989
1980-ban Alan Jones világbajnok lett az FW07B-vel. Az FW07B emellett igen jó és megbízható autó volt, Jones négyszerszer, csapattársa Carlos Reutemann háromszor esett csak ki versenyből. A Williams csapat ebben az évben hat futamgyőzelmet aratott. Az 1981-es szezon szintén egy igen sikeres évad volt a Williams számára. A német nagydíjon már megnyerték a konstruktőri vb-t. A vesenyzői világbajnokságot azonban mégis Nelson Piquet nyerte meg egy Brabhammel. 1982-ben a Williams az első istálló lett, mely zsinórbaan háromszor nyerte meg a konstruktőri vb-t. A 80-as évek elején, amikor a szívómotorok kezdtek kivonulni a Forma-1-ből, a csapat üzletet kötött a japán motorbeszállító Hondával.
1985-ben Keke Rosberg új csapattársa Nigel Mansell lett. Az új szénszálas szerkezetű autóba Honda turbó motort helyeztek. A kezdeti nehézségek és néhány technikai probléma után ismét visszatért a dobogóra. 1985-ben a két Williams-pilóta összesen négyszer állhatott dobogóra. 1986-ban a csapat tovább erősödött, 1986-ban Mansell 6, Piquet 3 első helyet gyűjtött be. Mansell lett a világbajnok, a csapat pedig harmadik világbajnoki címét gyűjtötte be. 1988-ban sok változás történt a Williams istállónál. Az év végén Mansell elhagyta a csapatot, és a Ferrarihoz igazolt át. A csapat rövid idő után ismét visszatért a Renault motorokhoz. Az új pilóta Thierry Boutsen lett.
1990-1999
Az 1990-es szezon jól kezdődött. Az első futamon Phoenixben a Boutsen a harmadik helyen végzett. A harmadik futamon San Marinoban Patrese megnyerte a futamot és ezzel megszerezte harmadik győzelmét. Magyarországon Boutsen az első helyről rajtolhatott ésmeg is nyerte a futamot. Ezekkel a sikerekkel és további pontszerző helyezésekkel fejezték be az idényt a konstruktőri pontlista negyedik helyén.
A következő évben a csapat újfejlesztésű FW14-essel, új dizájn elemekkel, RS3-as Renault motorral és egy félelmetes Mansell-Patrese pilótapárossal állt rajthoz 1991-ben. Az idényben ez a csapat volt az egyetlen, mely a McLarent nyomás alatt tudta tartani. A konstruktőrök között második helyen végeztek, egyéniben Mansell második, Patrese harmadik helyen végzett. A nagy változás azonban 1992-ben következett be. Az év biztatóan kezdődött, Dél-Afrikában Mansell első, míg Patrese második helyen végzett. A további négy versenyen (Mexikóban, Brazíliában, Spanyolországban és San Marinóban) is a dobogó legfelső fokára állhatott, ezzel ő lett az első pilóta, aki egy szezon első öt futamán győzni tudott. Az idényben még 4 versenyt nyert meg(Franciaország, Nagy-Britannia, Némeország, Portugália). Ezzel ő lett az első, aki egy szezonban kilenc futamot is megnyert. Patrese kiválóan versenyzett, végig Mansell mögött haladt, beletanult a másodpilóta szerepbe. Mansell Magyarországon biztosította be egyéni világbajnoki címét, míg a Williams csapat a Belga nagydíj után ünnepelhetett. Patrese a összesítésben második helyen végzett. 1993-ban a Williams csapatfelállása teljesen megváltozott. A Mansell-Patrese világbajnok duót a háromszoros világbajnok Alain Prost illetve az addigi tesztpilóta Damon Hill váltotta. A csapat ismét konstruktőri világbajnok lett, Prost megszerezte negyedik világbajnoki címét, míg Hill első futamgyőzelmét. Prost befejezte a pályafutását, helyére Ayrton Senna érkezett.
1994-ben egy igen erős pilótapáros kezdett, amelyet nagyon esélyesnek tartottak a végső győzelemre. A harmadik futamon azonban Senna a Tamburello kanyarban elvesztette uralmát az autó fölött és a betonfalba rohant. A halálhír az egész világot sokkolta. A következő versenyen Monacóban Hill egyedül állt rajthoz. A spanyol nagydíjon Hill mellé Coulthardot ültették be. A futamot Hill nyerte. Coulthard ezen kívül még hét nagydíjon vezette a Williams-Renault 2-es számú autóját. További négy versenyen azonban Damon Hill csapattársa Nigel Mansell volt. Hill összesen hat futamgyőzelmet aratott, míg Mansell az évadzáró Ausztrál Nagydíjon állhtatott a dobogó legfelső fokára. Bár Hill egyetlen ponttal Schumacher mögött végzett az egyéni pontversenyben, A Williams ismét konstruktőri világbajnok lett, s ezzel megmutatta a világnak, hogy milyen erővel, kitartással és csapatszellemmel rendelkezik. 1995-ös szezonban a csapat végig a Hill-Coulthard pilótapáros által vezetett FW17-essel állt rajthoz. Ketten együtt öt versenyt nyertek, ebből négyet Hill (Argentína, San Marino, Magyarország, Ausztrália) Coulthard pedig egyet (Portugália). Hill csalódott volt, hiszen úgy lett második, hogy a pontkülönbség közte és Schumacher közt több, mint 30 pont volt. 1996-ban Coulthard távozott a csapattól, helyére az Indy-Car 1995-ös szériájának győztese, a korábbi remek pilóta, Gilles Villeneuve fia, Jacques Villeneuve. Az első hétvégén Ausztráliában megmutatták, mire is képes az új feljesztésű FW18-as. Az időmérőt az újonc nyerte, mögötte csapattársa Hill végzett a második helyen. A két Williams több, mint fél máspdpercet vert a többiekre. A versenyen le is szakadtak az üldözőktől. Villeneuve autója azonban az utolsó körben meghibásodott, emiatt a csapattársa Hill lett az első. Hill folytatta győzelmi sorozatát Brazíliában és Argentínában. Ezután az Európa nagydíjon Villeneuve diadalmaskodott. Az évben tehát a Williams fölényesen uralta a mezőnyt. 16 futamból 12-t nyertek meg. Ebből nyolcat Hill, négyet Villeneuve. A konsruktőri világbajnoki címet a Magyar Nagydíjon bitosították be. Hill és Villeneuve között a verseny az utolsó futamon is nyitott maradt, de Hillnek csak egyetlen pontot kellett szereznie. A versenyt Hill megnyerte, Villeneve kiesett így Damon hill megszerezte élete első Forma–1-es világbajnoki címét. 1997-ben Villeneuve lett a caspat első számú pilótája, csapattársa Heinz-Harald Frentzen lett. A pilóták az FW19-assal versenyeztek. A küzdelem nagyon kiélezett volt Frentzen, Villeneuve és Schumacher között. A szezon felénél a konstruktőri pontlista élén a Ferrari állt. Silverstone-ban Villeneuve futamgyőzelme volt a 100. Williams győzelem. A szezon 14. futamán Ausztriában a Williams átvette a vezetést és meg is tartotta, így megszerezte 9. világbajnoki címét. Az egyéni világbajnoki címét végül Villeneve szerezte meg.
2000-2004
Heidfeld a 2005-ös Amerikai Nagydíjon
Az új évezred elején a |csapat ötéves szerződést kötött a BMW-vel, melynek első eredménye a 2000-ben megszerzett harmadik konstruktőri pozíció volt a Ferrari és a McLaren mögött.
2001-ben Juan Pablo Montoya átvette Jenson Button helyét, aki a Renault csapathoz igazolt. A 2001-es évad sikeresnek mondható a csapat történetében, hiszen ismét harmadikak lettek a konstruktőri világbajnokságban és összesen 4 futamgyőzelmet tudhattak magukénak, ebből hármat Ralf Schumacher, egyet Montoya szerzett. A BMW motorok igen erősek voltak, a Williams autói ezért elsősorban a gyors pályákon domináltak, mint a régi Hockenheimring vagy a monzai pálya. Emellett azonben eléggé megbízhatatlannak bizonyultak, a két versenyző összesen 11 alkalommal esett ki, ebből ötször a motor hibája miatt.
A 2002-es szezon nem úgy alakult, ahogy Frank Williams és Patrick Head elgondolta. A szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon Schumacher kiesett egy rajtbalesett során. Malajziában a csapat kettős győzelmet aratott. A Brazil Nagydíjon Montoya az első helyet szerezte meg, de egy nem tervezett boxkiállás miatt csak az ötödik helyre tudott visszajönni. Az Osztrák Nagydíjat követően kezdődött Montoya pole-sorozata, monacóban, Montréalban, a Nürburgringen Silverstoneban és Magny Coursban az élről indulhatott, de első pozícióját egyik versenyen se tudta győzelemre beváltani. A szezont Juan Pablo Montoya a harmadik helyen 50 ponttal zárta, míg Ralf Schumacher negyedik lett 42 ponttal. A Williams-BMW 92 pontjával második lett, mely elsősorban a McLaren visszaesésével magyarázható.
A 2003-as évad volt a Williams-BMW számára a legjobb szezon. Az Ausztrál Nagydíjon Montoya a 21-ik körig vezette a futamot, mikor megpördült és ez a győzelmébe került. A maláj és az osztrák nagydíj között a csapatot nem dominált igazán, ekkor építették ugyanis a radikális változtatásokkal felszerelt B-modellt. A felavatása után a csapathoz ismét visszatért a szerencse. Montoya megnyerte a Monacói Nagydíjat, Kanadában második lett, a következő két versenyen két Williamses kettős győzelem született. A csapat ekkor már nem volt messze a konstruktőri címtől. A német nagydíjon Ralf balesetezett Kimi Räikkönennel és Rubens Barrichelloval. A győztes Montoya lett Coulthard előtt. Az három versennyel az év vége előtt a csapat és Montoya is elveszítette világbajnoki esélyeit az Amerikai Nagydíjon. A csapat a szezont ismét második helyen zárta 144 ponttal a 158 pontos Ferrari előtt. Montoya Michael Schumacher és Kimi Räikkönen mögött a harmadik lett, Ralf Rubens Barrichello mögött az ötödik helyen fejezte be a 2003-as évet.
A 2004-es évad a Ferrari fölényes győzelmével zárult a csapat visszaesett 88 pontjával a negyedik helyre a Ferrari, a BAR-Honda és a Renault mögé.
2005
2005-ben a csapat visszaesett az ötödik helyre, mivel a Toyota megelőzte. Montoya és Ralf is elhagyta a csapatot, helyükre Nick Heidfeld és Mark Webber érkeztek.
2006
2006-ban a BMW és a Williams útjai különváltak, a német cég saját Forma-1-es csapatot hozott létre a Sauber istálló felvásárlása után BMW Sauber néven. A csapat ezután a Cosworth V8-as motorjaira tért át. Emellett elveszítette fontos szponzorait is, mint az Allianz és a Hewlett-Packard. Két versenyzője a fiatal német GP2-es bajnok, Nico Rosberg és az ausztrál Mark Webber. A csapat gumibeszállítót is váltott, mely a Bridgestone lett. Ez a szezon igen nagy csalódás volt az istálló számára, hiszen 11 pontjával és 8-ik helyezésével a legrosszabb eredménye volt 1978-óta. A 18 versenyen összesen 20 alkalommal esett ki valamelyik autó. Bár Webber az Ausztrál és a Monacói Nagydíjon is dobogós helyen autózott, a verseny vége felé kiesett egy technikai hiba miatt. Az utolsó évadzáró Brazil Nagydíjon, a két versenyző az első körben egymásnak ütközött és kiesetek.
2007
2007-ben ismét másik motorra váltottak, ezúttal a Toyotára. Webber helyére, aki a Red Bull istállóhoz igazolt, Alexander Wurz érkezett. Az utolsó előtti Kínai Nagydíjon derült ki, hogy Wurz a Brazil Nagydíjon már nem vesz részt, az utolsó versenyre Nakadzsima Kazukit ültették. | |