Forma 1-es rajongói oldal! Itt szinte mindent megtalálsz az F1-ről!
Forma 1-es rajongói oldal! Itt szinte mindent megtalálsz az F1-ről!
Menü
     
A versenyhétvége képe

Button megint verhetetlen volt

     
Hungaroring
     
Következő futam

Monacoi nagydíj

 2009. Június 07.

     
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
     
Videók
     
A Forma-1-es autó
     
Zene
     
Egyéb honlapok
     
Szavazás
Ki lesz a 2009-es világbajnok

Lewis Hamilton
Felipe Massa
Kimi Raikönnen
Robert Kubica
Fernando Alonso
Nick Heidfeld
Heikki Kovalainen
Sebastian Vettel
valamelyik Toyota
más
Szavazás állása
Lezárt szavazások
     
Pilóták
     
F1-es gumik működése

F1-es gumik működése

A dolog sokkal bonyolultabb, mint ahogyan mi azt valaha is gondolnánk. Most azonban megpróbáljuk bemutatni, mik a legfontosabb jellemzők, melyek egy abroncsot versenyképessé tesznek.

forma 1 gumiAz idei F1-es szezon kétségtelenül a gumikról szól. Talán nem is gondolnánk, hogy ez az "elem", amelynek eddig olyan kevés szerepet szenteltünk, akár a világbajnokságot is eldöntheti. Az idei évben nem arról beszélünk, hogy kinek van erősebb motorja vagy jobb karosszériája, hanem arról, hogy kinek van a legjobb gumija. Ebből és az egyre jobban kialakuló gumiháborúból kifolyólag talán nem ártana kicsit áttekinteni, hogyan működnek ezek az "ördögi masinák".

Igen masinák, hiszen a Formula 1-es gumik jóval összetettebbek, mint az utcai autókon megtalálható rokonuk. A mai F1-es gumik megtervezése legalább annyira nehéz és nagy kihívás, mint a motor vagy éppen az autó karosszériájának a kidolgozása. Mind a Michelinnél, mind a Bridgestone-nál hatalmas technikai háttér áll a mérnökök rendelkezésére, hogy a legjobb gumit dolgozzák ki az éppen aktuális versenyre, partnercsapataik számára.

Először kezdjük talán a gumik külső jegyeivel, a méreteivel: egy F1-es gumi külső átmérőjének 660 mm-nek kell lennie, és maximálisan 350 mm lehet a szélessége. A gumikon található 4 hosszanti csíknak, bordának pedig csak 2,5 mm lehet a mélysége. Ezek a csíkok szimmetrikusan helyezkednek el a gumi futófelületén, egyenlő, 50mm-es távolságra egymástól. A bordák bevezetésére a hagyományos slick, azaz a sima felületű gumikkal szemben azért volt szükség, mert az autók ugrásszerűen felgyorsultak és félő volt, hogy az Imolaihoz hasonló tragédia megismétlődik, és újabb áldozatai lesznek a királykategóriának. Az újítás által az aszfalt és a gumi közötti futófelület csökkent, ezáltal csökkent az autók sebessége a kanyarokban és az egyenesekben.

A mai barázdált gumik teljesítményét 5 elem határozza meg: úgymint a méretek, az összetétel, a szerkezet és maga az autó. Ezek a feltételek nyilvánvalóan minden egyes futamon változó körülményeket és így újabb és újabb fajta gumikat eredményeznek. A Michelinnél ezen elemek összességének az egyensúlyát nevezik "központosításnak" (angolul: centering). Azonban a versenyhétvégén a csapatok választási lehetősége kicsi, hiszen mindössze két különféle típusú gumi közül választhatnak, amely közül a jelenlegi szabályok értelmében már az időmérő előtt ki kell választani egyet, és ezzel kell a hétvége további részében versenyezniük. Ez nyilvánvalóan alapos megfontolást igényel a csapatok részéről. Bár a tesztek alatt is fontos szerepet szánnak a gumik megfelelő felkészítésére.

A sima felületű gumik - tehát amelyeket még nem használtak - méreteit a gumikra vonatkozó szabályok határozzák meg. (Ezekből adódnak mostanában a viták a Bridgestone és a Michelin részéről.) Természetesen a változó sebességek miatt a gumi szélessége is változik, hol nő, hol csökken. E között a kettő között kell megtalálni az arany középutat. Ugyanis 300km/h-s sebességnél már nem érdek a lehető legnagyobb tapadás elérése, hiszen ez időveszteséggel jár, ami ugyan nem jelentős, de a F1-ben minden tized számít. A kanyarokban pedig épp ellenkezőleg, a minél nagyobb sebesség, tehát újabb tizedek nyerése érdekében a lehetőségekhez képest a legnagyobb tapadásra kell törekedni.

A gumik előállításakor 3 fő komponenst alkalmaznak: karbont, olajat és ként. Ezek kombinálásából, arányából alakítják ki végül a puhább, a keményebb, a pályának és az időjárásnak legjobban megfelelő gumikat. A gumi ezen felépítése jelentős változásokon megy keresztül versenyről versenyre. Az abroncsok szerkezeténél viszont ez pont fordítva alakul, csak kis mértékű változás történik egy szezon alatt.

 

A gumi szerkezetét nejlon és poliészter összedolgozásából alakítják ki bonyolult folyamatok által. Tulajdonképpen ezt nevezhetjük a gumi vázának. Nagyon fontos szerepet játszik a kereket érő erőhatásokkor az, hogy ezeket hogyan tudja elviselni az abroncs. Ugyanis nagy sebességnél hatalmas teher éri a gumikat az aerodinamikai erő következtében, amely akár 250 km/h sebességnél 1 tonnánál is nagyobb lehet! Ugyanakkor ezen időben mintegy 4G-s hosszanti és körülbelül 5G-s oldalirányú erő is éri a kerekeket és akkor még nem is szóltunk a vibráció okozta erőteljes ütésekről. Ezek okozzák a gumik kopását, amely nagyban függ a pálya adottságától: a kanyarok erőteljes változásától, az aszfalt minőségétől és még egyéb dologtól.

A gumik megfelelő működésének másik fontos eleme a megfelelő üzemi hőmérséklet. Ez gumitípusonként változik, de száraz pályára való guminál a 100 °C-os működési hőfok a legoptimálisabb. Igen ám, ennek viszont egyenletesen kell eloszlania a jó tapadás érdekében a gumi külső, belső, és középső részében. Ráadásul mindez akkor működik megfelelően, ha minden egyes kereken: elől - hátul, illetve bal - jobb oldalt is megegyezik. Legalábbis elméletben így kellene lennie. Hiszen ha ezek az értékek eltérnek egymástól, akkor akár komoly vezetési nehézséget is okozhatnak a pilóta számára. (Ha például hátul sokkal melegebbek a gumik, akkor az autó túlkormányzottá válik, ha viszont elöl magasabb a hőmérséklet, akkor az autó inkább alulkormányzott lesz, ami könnyen kicsúszáshoz is vezethet).

A hőmérséklet mellett még egy fontos tényező határozza meg a gumi optimális tapadását, ez pedig a nyomás. Természetesen a megfelelő értékek megtartásában, tehát az állandó guminyomás érdekében nem elégszenek meg ezen a területen sem a „hagyományos” eszközökkel, azaz a levegővel, hanem egy speciális keverékkel töltik meg a gumikat. Alacsony nyomás esetén nyilván jobban „ráfekszik” a kerék az aszfaltra, viszont ez több szempontból sem mindig célszerű.

Akad azonban olyan szituáció is, amikor nem éppen a száraz gumik a megfelelőek, erre fejlesztették ki az eső, illetve a két körülmény átmenete közti időszakban alkalmazható intermediate gumikat.

Az esőgumikat direkt úgy alakítják ki, hogy az abroncs és az aszfalt közötti vízréteget „kiszívja” maga alól. Ezt a bordázat megfelelő kialakításával érik el, amelyet előzetesen számítógép segítségével alakítanak ki. E kerekek a hagyományos száraz gumiknál nagyobb átmérővel rendelkeznek, amely által az autó hasmagassága magasabbra kerül, így elkerülhető a vízátfolyásokra való felúszás (aquaplaning), azaz az autó irányításának az elvesztése, megpördülése. A szabályok értelmében 3 típusú gumi használható a vizessé váló aszfaltfelületen. Egy ezek közül az intermediate gumi, amelyről később beszélünk, illetve van még két másik típus. Ezen abroncsokat csak akkor szabad használni, ha a verseny igazgatója a pályán lévő kondíciókat esős versenynek minősítette. Mivel eleve az eső miatt lehűl a levegő az abroncs is kisebb hőmérsékleten üzemel a legjobban. Ez körülbelül 30 és 50şC között található.

Az intermediate gumikat viszont kifejezetten arra a körülményekre találták ki, amikor ugyan még nincs szükség teljes mértékben az eső gumi használatára, de a pálya tapadása bizonytalan. Így ez a gumitípus használható esős részeken is, de megállja a helyét száraz pályán is, igaz, ekkor jelentős mértékben csökken a teljesítménye. Az ilyen abroncsok széles hőmérsékleti körülmények között (30-tól 100C-ig) képesek üzemelni.

Reméljük sikerült egy kicsit átfogó képet adni az F1hirek.hu olvasóinak az idei világbajnokság egyik főszereplőjével kapcsolatban és sikerült megérteni, hogyan is működnek ezek a -bevezetőben is említett - „ördögi masinák”. Mert bizony ezek azok, méghozzá a javából.

Bridgestone Motorsport weboldala: www.bridgestonemotorsport.com

Michelin Sport weboldala: www.michelinsport.com

     
Pontos idő
     
A honlap nézettsége
Indulás: 2007-03-03
     
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
     
Naptár
2024. December
HKSCPSV
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
     
Versenynaptár

Versenynaptár:

1.Ausztrália  (Melbourne)

2.Malájzia   (Sepang)

3.Kína   (Sanghai)

4.Bahrein   (Shakír)

5.Spanyolország   (Barcelona)

6.Monaco  (Monte-Carlo)

7..Törökország     (Isztambul)

8.Nagy-Britannia   (Donnington)

9.Németország    (Nürgburgring)

10.Magyarország    (Hungaroring)

11.Európa    (Valencia)

12.Belgium    (Spa-Francorchamps) 

13.Olaszország    (Monza)

14.Szingapúr    (Singapore)

15.Japán    (Fuji)

16.Brazília    (Interlagos)

17.India   (Abu-Dzabi)

     
Bukósisakok
     
Csapatok
     

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?