| Friss hírek : Hamilton győzött, de a totális sikerhez Räikkönen is kellett |
Hamilton győzött, de a totális sikerhez Räikkönen is kellett
2008.05.27. 14:32
VISSZAPILLANTÓ TÜKÖR - A hétvégi Monacói Nagydíjba egy olyan elem vegyült, amely akármelyik futamot képes a feje tetejére állítani, nemhogy a monte-carlóit. Természetesen az esőről van szó. Az égi áldást ezúttal nem kifejezetten áldásként értékelték a pilóták, de tény, az eső biztosította, hogy a szűk katlanban ne váljon unalmas körözgetéssé a Forma-1-es verseny.
A szokásos monacói menetrend, vagyis, hogy a pilóták a rajtsorrendben körözgetnek egymás mögött, és a leintésnél csak akkor változik a sorrend, ha valaki falnak megy és kiesik, tehát eldobható volt vasárnap.
Az időnként embertelen körülmények közt - annak ellenére is hogy rontott - Lewis Hamilton végig higgadt tudott maradni, és teljesen megérdemelten megnyerte élete első F1-es Monacói Nagydíját. A brit számára ennél is fontosabb lehet, hogy összetettben is átvette a vezetést, bár ezt leginkább a kissé felelőtlen Kimi Räikkönennek köszönheti.
Persze szokásunknak megfelelően végigjárjuk a hétvége eseményeit, hiszen nem csak a futamot rendezték a hercegségben.
Törökországból Franciaországon át Monacóba
Monaco előtt két héttel még Törökországban versenyzett a mezőny, ám a két futam közti rövid időbe is bezsúfoltak egy tesztet a csapatok. A franciaországi háromnapos gyakorláson részt vett a teljes mezőny (a csapatok létszáma néhány hete már csak 10, bizonyára mindenki emlékszik a Super Aguri kálváriájára), és a többség előrukkolt valamiféle újdonsággal.
Persze a Paul Ricardon nem volt akkora és olyan látványos újítás-dömping, mint az azt megelőző teszten, Barcelonában, de azért így is volt látnivaló bőven.
TOVÁBBRA IS IZZIK A LEVEGŐ MOSLEY KÖRÜL
Max Mosley a Monacói Nagydíjat megelőzően, két héttel az FIA rendkívüli ülése előtt levelet írt a tagszervezetek részére, amelyben kitért arra, miért fontos, hogy június 3-án megerősítsék pozíciójában. A brit többek között elárulta, nem áll szándékában lemondani tisztségéről, majd azzal folytatta, éppen a Forma-1 kereskedelmi jogainak birtokosával, Bernie Ecclestone-nal és üzleti partnereivel tárgyal a 100 éves kereskedelmi szerződés megújításáról és hozzátette, úgy véli, jelen helyzetben veszélyben van az F1 jövője. Mosley szerint Ecclestone-ék beleszólást akarnak a szabályalkotásba, és ez odáig vezethet, hogy kikerül az FIA irányítása alól a Forma-1. Az F1 kereskedelmi jogainak birtokosa azonban felháborodott Mosley állításain és közölte, készen áll megvédeni magát és partnereit, és levélben kívánja a tagszervezetek felé pontosítani az elnök megállapításait. Ecclestone tartotta is szavát, és már a monacói verseny előtt "elpostázta" a levelet. Az FIA üdvözölte a brit állásfoglalását. Az F1 nagyura egyébként úgy vélte, Mosley levele mindössze azt a célt szolgálta, hogy elterelje a figyelmet a magánéletével kapcsolatos botrányról.
A Monacói Nagydíj előtt azonban nem ez volt az egyetlen nagy port kavart esemény, hanem az is, hogy a The Times című lap szerint az istállók szeretnék elkerülni Mosley-t Monte-Carlóban, aki a Hercegségben szexbotránya után először szándékozott F1-es futamon részt venni. Tovább tetézte a bajt, hogy egy másik szigetországi lap, a Daily Mail arról számolt be, Monaco hercegi családja sem szeretne közös fotón szerepelni Mosley-val és állítólag emiatt képviseli a szervezetet a városállamban Marco Piccinini elnökhelyettes. A Monacói Autóklub ugyanakkor kijelentette, Mosley és Piccinini már korábban megállapodtak a hercegségbeli hivatalos ceremóniákon való részvételről.
Meglepő, de a Ferrari remekelt az időmérőn
A csütörtöki szabadedzéseken (a hercegségben az egyébként pénteki tréningeket egy nappal korábban tartják) sok volt a csúszkálás és a hiba, ami egy utcai pálya esetében érthető is, hiszen a személyautók a mindennapi forgalomban nem gumizzák fel kellően a pályát.
Pénteken a GP2-esek küzdelme is igen emlékezetesre sikeredett. A főversenyt ugyanis a 6 F1-es monacói futamgyőzelmével rekorder Ayrton Senna unokaöccse, Bruno nyerte. A fiatal brazil a másnap megszerzett pontjainak köszönhetően holtversenyben az élen áll a szériában, egyre érettebbnek tűnik tehát a Forma-1-re.
A pénteki szünnap nem telt el eseménytelenül, a pilóták többsége például részt vett egy divatbemutatón is, ahol ők maguk voltak a modellek, de számtalan bulira is hivatalosak voltak a szerencsejáték európai fővárosában.
Szombat délelőtt azonban már ismét autóba kellett ülniük, és meg kellett küzdeniük az esőáztatta aszfaltcsíkkal. A pálya szerencsére gyorsan felszáradt, és bár az utolsó percekben ismét esni kezdett, mindenki elvégezhette a kvalifikáció előtt a legfontosabb feladatait.
A meteorológusok már napokkal a verseny előtt azt hangoztatták, hogy szombaton, de még inkább vasárnap eső lesz Monacóban. Az időmérő edzést azonban még száraz aszfalton tartották meg, így csak a pilótákon múlt, hogy ki hol végez.
Illetve teljesen ez sem igaz. Ugyanis majdnem biztos volt, hogy vasárnap esni fog. Márpedig esőben száraz pályára kalibrált autóval nehéz boldogulni, ezért néhányan már szombaton bevállalták azt, hogy inkább esőre hangolt járgánnyal kvalifikálnak, bízva abban, hogy ebből másnap előnyük származik majd.
 |
Az időmérőn egyébként meglepetés született. Ha azt látjuk, hogy a ferraris Felipe Massáé lett a pole pozíció, akkor erre még nem gondolnánk, de ha azt is hozzávesszük, hogy az elmúlt években a vörösöknek nem feküdt ez a katlan (legutóbb 2000-ben szerzett első rajtkockát az olasz brigád), valamint hogy Massa ki nem állhatja az utcai pályákat, és ennek megfelelően a szabadedzéseken nem is ő vitte a prímet, már valóban váratlan eseményről volt szó. Ezt tetézte, hogy csapattársa, Kimi Räikkönen megszerezte a 2. rajtkockát.
Az addig remeklő McLarenek a második sorba szorultak, persze keseregni nekik sem volt okuk, hiszen az eső egy pillanat alatt átírhat (mint ahogy át is írt...) mindenféle erősorrendet.
Az eső is tiszteletét tette a hercegségben
 |
Hamilton magánya |
Vasárnap délelőtt a betétfutamokat szakadó esőben rendezték, így az F1-es pilóták is felkészülhettek rá, hogy bekövetkezik az, amire eddig csal legvadabb álmaikban került sor, vagyis kipörgésgátló nélkül kell megküzdeniük Monaco vizes aszfaltjával.
A rajtra Nelsinho Piquet kivételével mindenki az intermediate gumikkal sorakozott fel, mivel a száraz gumikhoz hasonlóan az extrém esőben használandó papucsok is túlzásnak bizonyultak volna. A brazil viszont bevállalta az extrém gumikat.
Esőben, és főleg Monacóban bármi megtörténhet, de Heikki Kovalainen számára már a felvezető kör előtt elúszott a futam, a finn kormányán a váltó ugyanis csődöt mondott, és a mclarenes csak a bokszutcából eredhetett a többiek nyomába, nem pedig a 4. helyről, amit az időmérőn megszerzett.
A mezőny némileg meglepő módon probléma nélkül elfordult az első kanyarban, ott, ahol Lewis Hamilton már Kimi Räikkönen előtt volt. Massa megtartotta első helyét, és vezetésével az első hármas kezdett ellépni az üldözőktől. Az eső azonban egyre jobban rázendített, és az intermediate gumik egyre kevésbé voltak hatékonyak.
Kisebb koccanások akadtak a mezőnyben, de különös módon, akiknek kényszerű okokból kellett a bokszba hajtaniuk nem sokkal a rajt után, Timo Glock kivételével mindannyian újabb garnitúra intermediate gumit vételeztek. Így tett például Lewis Hamilton is, aki érintette a falat, és jobb hátsó defektet kapott.
A brit nem sokat vesztett azonban, mivel a biztonsági autó már a 8. körben a pályára hajtott. A kaszinónál ugyanis előbb Fernando Alonso csúszott neki a korlátnak, de továbbmehetett, majd David Coulthard és Sébastien Bourdais parkolt le egymás mögött szorosan a palánk mellett, rommá zúzva az autót.
 |
Alonso is defektet kapott, és behajtott a bokszutcába, pedig a safety car már a pályán volt. Az idei gyakorlatot látva a spanyolnak, és a szervizparkba őt követő Jarno Trullinak is elkönyveltük a büntetést, de a versenybírák mégsem marasztalták el a két pilótát, tegyük hozzá, ez teljesen ésszerű lépés volt.
Közben kiderült, hogy Räikkönen viszont nem kerülheti el a büntetést, mivel szerelői a rajt előtt még a 3 perces tábla felmutatásakor is a Ferrari kerekeivel bíbelődtek, így a finn bokszutca-áthajtásos büntetést kapott.
Miután a biztonsági autó távozott, fokozatosan javuló körülmények közt folytatódhatott a verseny, ami annyit jelentett, hogy kezdett alábbhagyni az eső. Fernando Alonso aztán majdnem újra gázadásra késztette Bernd Mäylandert, a safety car pilótáját, ugyanis a Grand Hotel kanyarban keresztbe fordította Heidfeld autóját, így a mögöttük érkezők nem tudtak tovább haladni. A dugó azonban szerencsére gyorsan feloszlott, mivel Alonso autójának orrán átgázolva Heidfeld el tudott indulni, és így a többiek előtt is szabaddá vált az út.
Az ideális ív a 20. kör környékén már szinte teljesen szárazzá vált, így azok közül, akik ekkortájt látogattak a bokszba, néhányan bepróbálkoztak a bordázott gumikkal. Alonso klasszisára vall, hogy ő meg tudott birkózni a feladattal, pedig ilyen körülmények közt 3-4 kör is kellett, mire az abroncsok elérték az üzemi hőfokot. Nelsinho Piquet azonban nem boldogult, és a bukótérben a falnak csapta a Renault-t.
Az élen álló Massa, aki egyébként fantasztikusan autózott, még a 15. körben elfékezte magát, de szerencséjére folytathatta, és csak Kubica ment el mellette. A lengyel tehát vezette a futamot, de a brazilhoz hasonlóan neki is hamarosan ki kellett állnia tankolni, és ez idő alatt Hamilton vehette át a vezetést. A McLarennél remekül reagálták le a futam eleji váratlan eseményeket, és nagyszerű taktikát választottak a britnek, aki a defekt kijavítása mellett sok üzemanyagot is kapott, így míg a többiek a bokszba látogattak, folyamatosan növelhette előnyét. Olyannyira, hogy második kerékcseréjére és tankolására jókora előnnyel mehetett ki, és simán az első helyre térhetett vissza, immáron száraz gumikon.
Räikkönen butasága tragikus hőssé tette Sutilt
Hamiltonnál jóval nagyobbat alkotott a lesajnált Force India volánjánál valósággal megtáltosodó Adrian Sutil, aki végig az élmezőnyben autózott. A német minden bizonnyal meg is tartotta volna a Räikkönennel szembeni megnyugtató előnyét és a 4. helyet, ám a hajrában Nico Rosberg (a németnek a versenyen semmi nem jött össze, kétszer is első légterelőt kellett cserélnie, majd bukott, pedig biztatóan szerepelt a kvalifikációig) csúnya balesete miatt bejött a biztonsági autó, és egy csapásra odalett a fór.
 |
Ez nem Räikkönen napja volt... |
Ezt mondjuk még talán maga Sutil sem bánta volna, ám miután a Mercedes kiállt, az utolsó perceknek (ekkor már percben mérték a futamot, mivel közelítettünk a 2 órás időlimithez) óriási elánnal nekivágó Räikkönen az alagútból kijőve megcsúszott, és hátulról eltrafálta a nap hősét. Szerencsétlen Sutil rosszkor volt rossz helyen, de kieséséért nem okolható egyértelműen a hideg fékekről megfeledkező világbajnok, hiszen a szándékosság kizárható, de tény, a ferraris a kelleténél jóval nagyobb tempóban esett be a kanyarba. A koccanás után mindketten a bokszba hajtottak (Räikkönen már 4. alkalommal látogatta meg a szerelőit, mivel a büntetés és az egy tervezett kiállás mellett egyszer az első szárnyát kellett lecserélni), de onnan csak Räikkönen tudott visszaállni a versenybe, Sutilnak ki kellett szállnia az autóból. A német a 4. helyet, a finn vb-címvédő pedig a pontszerzést, és ezzel együtt az összetettbeli első helyet bukta el.
Ugyanis Lewis Hamilton a hátralévő percekben már nem engedte ki a kezéből a győzelmet, az így megszerzett 10 ponttal pedig a tabella élére ugrott. A díjátadón Robert Kubica és Felipe Massa szoríthatott még kezet a monacói herceggel, őket intették le ugyanis a 2. és a 3. helyen, tehát az első 3 sorrendje már a verseny elején kialakult, mikor Massa hibázott.
A 4. helyet Mark Webber örökölte meg a Räikkönen-féle balhé után, az ausztrál már az egymást követő 5. futamát fejezte be pontszerző helyen.
 |
Az 5. helyezett Vettel története is különleges, hiszen a német az idei szezonban eddig csak vergődött, sok esetben még az első kört sem élte túl. Monacóban még az is nehezítette a helyzetét, hogy a Toro Rosso új modelljével kellett harcba indulnia, amelyben nem sok tesztkilométer volt. Mindezek ellenére a mezőny legfiatalabb tagja az előkelő 5. helyig csónakázott előre, ez az eredmény pedig visszaállíthatja a pilóta megtépázott önbecsülését.
A 36. születésnapját a futam előtti szombaton ünneplő Rubens Barrichello egészen az ominózus koccanásig 8. volt, de végül mégis 3 pontnak örülhetett - utoljára 2006-ban végzett a legjobb nyolcban... Räikkönen és Sutil kiválása révén pedig Nakadzsima Kazuki és a rajtnál még az utolsó helyen álló Heikki Kovalainen is pontot szerzett.
A futam krónikájához tartozik még, hogy a 200. futamán induló Giancarlo Fisichella a bokszban "ünnepelhette" a mérföldkő elérését, ugyanis műszaki probléma miatt kiesett.
Négyes boly az élen
Összetettben négy pilóta is szinte fej-fej mellett halad. Az eddigi hat futamgyőzelmen testvériesen osztozó Hamilton, Räikkönen, Massa trió első és utolsó tagját is csak 4 pont választja el egymástól, de a kiegyensúlyozottság mintaszobrát megtestesítő Robert Kubica hátránya is csak 6 pont Hamiltonnal szemben.
A Ferrari négy futam óta tartó veretlenségi sorozata tehát megszakadt, és nem kizárt, hogy a McLaren kezd el újat építeni, mivel két hét múlva a tengerentúlon, Kanadában a mostani győzelemmel a háta mögött már Hamilton lehet a favorit, tavaly például Montrealban nyert elsőször az F1-ben.
Monacói Nagydíj
2008. május 25. vasárnap |
Végeredmény |
1. |
 |
Lewis Hamilton
[McLaren-Mercedes] |
2ó00:42.272 |
10 pont |
2. |
 |
Robert Kubica
[BMW Sauber] |
+ 3.069 |
8 pont |
3. |
 |
Felipe Massa
[Ferrari] |
+ 4.811 |
6 pont |
4. |
 |
Mark Webber
[Red Bull Racing] |
+ 19.264 |
5 pont |
5. |
 |
Sebastian Vettel
[Toro Rosso] |
+ 24.657 |
4 pont |
6. |
 |
Rubens Barrichello
[Honda] |
+ 28.408 |
3 pont |
7. |
 |
Nakadzsima Kazuki
[Williams] |
+ 30.180 |
2 pont |
8. |
 |
Heikki Kovalainen
[McLaren-Mercedes] |
+ 33.191 |
1 pont |
9. |
 |
Kimi Räikkönen
[Ferrari] |
+ 33.793 |
|
10. |
 |
Fernando Alonso
[Renault] |
+ 1 kör |
|
11. |
 |
Jenson Button
[Honda] |
+ 1 kör |
|
12. |
 |
Timo Glock
[Toyota] |
+ 1 kör |
|
13. |
 |
Jarno Trulli
[Toyota] |
+ 1 kör |
|
14. |
 |
Nick Heidfeld
[BMW Sauber] |
+ 4 kör |
|
Leggyorsabb kör |
|
 |
Kimi Räikkönen
[Ferrari] |
1:16.689 (74. kör) |
|
Kiesők |
15. |
 |
Adrian Sutil
[Force India] |
69. kör |
|
16. |
 |
Nico Rosberg
[Williams] |
60. kör |
|
17. |
 |
Nelsinho Piquet
[Renault] |
48. kör |
|
18. |
 |
Giancarlo Fisichella
[Force India] |
39. kör |
|
19. |
 |
David Coulthard
[Red Bull Racing] |
15. kör |
|
20. |
 |
Sébastien Bourdais
[Toro Rosso] |
15. kör |
|
| |