Friss hírek : A hétvégén Észak-Amerikába utazik a Forma-1-es mezőny
A hétvégén Észak-Amerikába utazik a Forma-1-es mezőny
2008.06.07. 12:13
Az idei szezon egyharmadán már túl vannak a Forma-1-es csapatok, a 2008-as idény hetedik állomására Kanadába utaznak a résztvevők, a montreali Gilles Villeneuve pályára. A helyszínen idén harmincadik alkalommal rendeznek futamot, amely várhatóan az eddig megszokott módon rendkívüli izgalmakat tartogat majd.
Montreal Québec tartomány legnagyobb, míg Kanada második legnagyobb városa, ahol a lakosok franciául beszélnek. A várost két folyó veszi körül, az Ottawa és a Sankt Lorenz. Montreal a nevét valószínűleg Mont Royal-ról kapta, ami magyarul annyit tesz, hogy királyi hegy. Legmagasabb pontja a Mont Royal-domb, amely 233 méter magas.
A várost 1642-ben alapították, és jelenleg több mint másfél millóan lakják. A Forma-1-es futamot a festői környezetben található Gilles Villeneuve pályán rendezik az Île Notre-Dame szigeten. Az aszfaltcsík érdekessége, hogy ha nem rendeznek F1-es versenyt, akkor ez is egy teljesen normális közútnak számít.
Sok autó esett áldozatul a Gilles Villeneuve pályának
A aszfaltcsík 1978-ban került a versenynaptárba, miután a korábbi versenyhelyszínt, a Motorsport Parkot idejétmúltnak és túlságosan veszélyesnek ítélték. Az ’új’ aszfaltcsík egy kőhajításnyra található Montreal központjától, így infrastruktúra szempontjából ideális helyen található. Az első futamot a kanadai Gilles Villeneuve nyerte (F1-es pályafutása első győzelme volt), akiről később, az 1982-es halálos balesete után nevezték el a helyszínt. A pálya 4361 méter hosszú és a versenyzőknek 15 kanyarral kell megbirkózniuk, amelyek közül 6 balos, 9 pedig jobbos.
Óriási terhelést kapnak a fékek
Az aszfaltcsík egyik legjellegzetesebb pontja a tizenegyes kanyar, amelynél tavaly a BMW Sauber versenyzője, Robert Kubica szenvedett hatalmas balesetet. A sok egyenessel teli pálya a gyorsabbak közé tartozik, és a beállítások egyik lényeges kérdése, a fékek megfelelő stabilitása. A gyors egyenesek után ugyanis arra van szükség, hogy a sofőrök a lehető legkeményebben le tudjanak lassítani, hogy aztán bevehessék az adott kanyart.
A pályán a versenyzőknek az óramutatóval megegyező irányban kell teljesíteniük a 305.270 kilométernyi távot. Az aszfaltcsík tizenegyes kanyarján kívül a másik különlegességet a ’Champions’ Wall’, vagyis a ’Bajnokok Fala’ jelenti, amely a célegyenes előtti utolsó sikánnal található. 1999-ben a három világbajnok Damon Hill, Michael Schumacher és Jacques Villeneuve is nekiütközött, és mindhármuknak fel is kellett adni a versenyt. A falon franciául a ’Bienvenue au Québec’ felirat olvasható, mely magyarul annyit jelent, ’Üdvözöljük Québecben’.
A legtöbb futamgyőzelemmel egyébként a hétszeres világbajnok, Michael Schumacher jegyzi, akit összesen hétszer intettek le elsőként Montrealban. A második helyen tőle jócskán lemaradva, a három első hellyel büszkélkedő Nelson Piquet, akinek fia, Nelsinho idén a Renault-nál bizonyíthat. A versenyen futott eddigi leggyorsabb kört Rubens Barrichello tartja, aki még 2004-ben a Ferrarival érte el az eredményt.
Az 1978-as első versenyt tehát a helyi hős, Gilles Villeneuve nyerte, és idén már jubileimi, harmincadik futamra kerül sor. Mindössze egyetlen alkalommal, szponzorproblémák miatt 1987-ben nem tartottak itt versenyt, így a montreali is tradicionális betoncsíkok közé sorolható. A helyszínen rengeteg emlékezetes esemény történt, többek között ilyen volt, amikor Nigel Mansell már győztesnek hitte magát, de a Williams megállt alatta, így Nelson Piquet nyerte a futamot 1991-ben a Benettonnal. Ez volt a brazil utolsó futamgyőzelme is egyben.
Egy másik emlékezetes futam volt az is, amikor 1997-ben Michael Schumacher győzelmével ért véget a körözés, de a versenyt le kellett rövidíteni, mert Olivier Panis úgy összetörte a Prost csapat autóját, hogy a pilótának a lába is eltört. 2004-ben kettős Ferrari-siker született, Michael Schumacher nyert, Rubens Barrichello a második lett. A futam azonban amiatt maradt emlékezetes, hogy a BMW Williams mindkét autóját kizárták a versenyből, csakúgy mint a Toyotát, mivel a versenybírók úgy találták, hogy szabálytalan féket használtak.
2005-ben, a későbbi világbajnok alakulat a Renault nem túl szerencsés versenyt zárt itt, miután első két helyen álló sofőrjei, Giancarlo Fisichella és Fernando Alonso is feladni kényszerültek a körözést. Előbbi pilótának műszaki problémái akadtak, míg utóbbi a falhoz csapta a Renault-t. Ekkor jött a McLarennel Juan-Pablo Montoya, aki ezt követően az élre került, csakhogy piros lámpánál hajtott ki a bokszból egy biztonsági autós periódust követően, így kizárták a versenyből, és csapattársa, Kimi Räikkönen sikerével zárult a verseny.
2007-es futam is emlékezetes marad
A 2007-es dobogósok
Egy évvel ezelőtt a versenysorozat egyik legemlékezetesebb futamához érkezett a mezőny, ám sajnos nem pozitív értelemben véve, ugyanis Kubica alighanem újjászületett a tizenegyes kanyarnál, miután először hátulról belement Jarno Trulli Toyotájába, majd rögvest nekicsapódott a betonfalnak, többször megpördült autójával, majd a roncs a szemközti oldalon állt meg. A BMW Sauber sofőrje, aki gyakorlatilag sérülés nélkül megúszta a balesetet, a következő futamot kihagyta, és egyébként valószínűleg csak annak köszönhette életét, hogy az elmúlt években rengeteg előrelépés történt az autók biztonságának fejlesztése terén. Kubica mindenesetre nagyon várja már a Kanadai Nagydíjat, mivel állítása szerint a montreali az egyik kedvenc pályája. Ezt a balesetet leszámítva sem volt eseménytelen a futam, a pályára ugyanis négyszer kellett beküldeni a biztonsági autót, ami jól jelzi, ütközések és kicsúszások szempontjából milyen kaotikus verseny zajlott 2007. júniusának elején.
A szabadedzések és az időmérő sem ment végbe teljesen nyugodtan, ugyanis Adrian Sutil (Spyker), Jarno Trulli (Toyota) és Hekki Kovalainen (Renault) sem kímélte autóját, mindhárom pilóta szerelőinek jutott bőven munka már a második tréninget követően. A montreali aszfaltcsík ugyanis hasonló a monacóihoz, vagyis közel vannak a betonfalak és védőkorlátok, illetve amíg fel nem gumizzák a versenygépek az aszfaltot, addig rendkívül csúszós a pálya, hiszen hétköznapokon közútként van használatban.
Kubica újjászületett
A harmadik szabadedzésen aztán ismét Kovalainen borzolta a kedélyeket, akinek versenygépében tönkrement a motor, és ennek köszönhetően bőven jutott olaj is betoncsíkra, így amíg megtisztították a pályát a szennyeződéstől, félbeszakították a gyakorlást. A kvalifikáció eleje újra a finnről szólt, akinek nézeteltérése támadt még az első etap elején a betonfallal, amit aztán az R27-es hátsó fele bánt. A Renault-nál azonban rekordidő alatt kijavították a problémát, és Kovalainen vissza tudott jönni még az első szakasz vége előtt, ám csak a 19. lett. Az időmérőn végül Lewis Hamilton szerezte meg a pole pozíciót, ez volt a brit első F1-es első rajtkockája, amire mindössze hat futamot kellett várnia, majd aztán senkitől sem zavartatva a verseny alatt is végig az első helyen maradt és megszerezte első győzelmét a királykategóriában. Az újonc mögött azonban a biztonsági autós periódusok miatt borult az akkori papírforma, ugyanis Nick Heidfeld (BMW Sauber), illetve Alexander Wurz (Williams) állhattak még fel a dobogóra. Az előzőeken kívül mindenképpen szót kell ejteni arról is, hogy Felipe Massát (Ferrari) és Fisichellát (Renault) verseny közben zárták ki a küzdelemből, miután mindketten pirosan világító lámpánál hagyták el a bokszutcát. A futam leintése előtt Takuma Szato (Super Aguri) parádézott még egy nagyot, a japán ugyanis a hatodik helyen végzett, miután megelőzte a meglehetősen elkopott gumikkal autózó és McLarenben ülő Alonsót. A dobogós helyezetteken kívül ponttal gazdagodhatott még Kovalainen, Räikkönen, Szato, Alonso és Ralf Schumacher (Toyota).
Kanadai Nagydíj
2007. június 10. vasárnap
Végeredmény
1.
Lewis Hamilton
[McLaren-Mercedes]
1ó44:11.292
10 pont
2.
Nick Heidfeld
[BMW Sauber]
+ 4.343
8 pont
3.
Alexander Wurz
[Williams]
+ 5.325
6 pont
4.
Heikki Kovalainen
[Renault]
+ 6.729
5 pont
5.
Kimi Räikkönen
[Ferrari]
+ 13.007
4 pont
6.
Szato Takuma
[Super Aguri]
+ 16.698
3 pont
7.
Fernando Alonso
[McLaren-Mercedes]
+ 21.936
2 pont
8.
Ralf Schumacher
[Toyota]
+ 22.888
1 pont
9.
Mark Webber
[Red Bull Racing]
+ 22.960
10.
Nico Rosberg
[Williams]
+ 23.984
11.
Anthony Davidson
[Super Aguri]
+ 24.318
12.
Rubens Barrichello
[Honda]
+ 30.439
Leggyorsabb kör
Fernando Alonso
[McLaren-Mercedes]
1:16.367
Kiesők
13.
Jarno Trulli
[Toyota]
58. kör
14.
Vitantonio Liuzzi
[Toro Rosso]
55. kör
15.
Giancarlo Fisichella
[Renault]
52. kör - kizárás
16.
Felipe Massa
[Ferrari]
52. kör - kizárás
17.
Christijan Albers
[Spyker]
50. kör
18.
David Coulthard
[Red Bull Racing]
31. kör
19.
Robert Kubica
[BMW Sauber]
27. kör
20.
Adrian Sutil
[Spyker]
23. kör
21.
Scott Speed
[Toro Rosso]
9. kör
22.
Jenson Button
[Honda]
1. kör
Hamilton egyébként olyan ’díszes’ társaság tagjai közé keveredett, mint Gilles Villeneuve (1978), Thierry Boutsen (1989), és Jean Alesi (1995), akik a brithez hasonlóan Kanadában aratták első Forma-1-es győzelmüket.
Zajlik az élet a Forma-1-en belül és kívül is
A 23 esztendős brit tavalyi sikerétől függetlenül is nagyszerű hangulatban készülhet a hétvégi futamra, ugyanis két héttel ezelőtt Monacóban a kissé kaotikusra sikeredett esős versenyen őt intették le elsőként Kubica és Massa előtt. Győzelmével Hamilton átvette a vezetést a pontversenyben, miután az addigi első Räikkönen csak a kilencedik lett a hercegségben. A brit tehát világbajnoki éllovasként térhet vissza első Forma-1-es győzelmének helyszínére, ám ahogyan azt néhány nappal ezelőtt elárulta, bár nagyon szeretne győzni, tudja, hogy nem lesz könnyű, mivel a Ferrarik sokkal jobbak azokon a pályákon - köztük vélhetően a kanadain is -, amelyeken egy évvel korábban gyengébben teljesítettek. Hasonlóban reménykednek a maranellóiak is, akik visszavágásra készülnek. Nem szabad ugyanakkor elfeledkezni a másik mclarenes, Heikki Kovalainenről sem, aki idén egyelőre rendkívül peches (Monacóban a Räikkönen-Sutil incidensnek köszönhetően egy pontot szerzett a finn), de mindenképpen javítani akar, és 2007-ben is a negyedik helyen végzett.
Az idei Kanadai Nagydíj előzményeinél mindenképpen szót kell ejteni két eseményről, az egyik a néhány csapat által használt úgynevezett hidas orrkúp módosításának kérdése, a másik pedig a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) rendkívüli ülése. Az elsőről annyit kell tudni, hogy az irányító testület elrendelte, hogy az eddiginél sokkan jobban kell rögzíteni az úgynevezett hidas orrkúpok felső elemét, ugyanis Törökországban több versenygépen is látható volt, hogy erőteljesebben mozognak, mint kellene. Márpedig a flexibilis aerodinamikai elemek használata tilos a Forma-1-ben, ezért a McLaren-Mercedesnek, a Toyotának, a Williamsnek, a Red Bull Racingnek és a Toro Rossónak egy távtartóval kell rögzítenie az elemet.
Mosley továbbra is az FIA elnöke
A nagydíj előtti másik esemény már inkább politika, ugyanis Párizsban kedden az FIA tagszervezetei arról döntöttek titkos szavazással, hogy a szexbotrányba keveredett Max Mosley elnök maradhat-e posztján. Bár többen lemondásra szólították fel, illetve több autóklub fejezte ki nemtetszését a történtek miatt, a szövetség első embere végül megnyugodhatott, mivel a közgyűlésen bizalmat szavaztak neki.
A Forma-1-es család tagjai azonban leginkább már azzal foglalkoznak, hogy Észak-Amerikában a lehető legjobb teljesítményt nyújtsák. Remélhetőleg idén nem kell a tavalyihoz vagy a korábbi évekhez hasonló balesetre számítani, bár a kipörgésgátló és az egyéb vezetést könnyítő elemek betiltása nélkül a versenyzőknek valószínűleg jóval nehezebb dolguk lesz, csakúgy, mint Monacóban volt. Ráadásul több időjárás-előrejelzés szerint is nagy valószínűséggel Kanadában is kell esőre számítani, ami még kaotikusabbá teheti az egyébként sem eseménytelen futamot. Az aszfaltcsík tulajdonosai mindenesetre számos újítást végeztek el a helyszínen, többek között azt a betonfalat is átépítették, amelynek Kubica tavaly nekicsapta a BMW-t, de a rázókövek is alacsonyabbak lettek a pálya több pontján.
Az általunk megkeresett magyar és külföldi fogadóirodákban pedig már nem az a helyzet áll fent, mint az eddigi hat futam alkalmával, ugyanis Hamilton és Räikkönen győzelme esetén közel egyforma összeget lehet nyerni, míg eddig a finn elsősége ért jóval kevesebbet. A bukmékerek egyértelműen a két sofőrt tartják a legesélyesebbnek a győzelemre, bár azért előfordul olyan fogadóiroda is, amelynél egyértelműen a világbajnoki cím védőjének győzelmére fizetik ki a legkevesebb nyereményt. Érdekesség, hogy a két héttel ezelőtt Monacóban, az esős versenyen remekül helytálló Adrian Sutilt (Force India) tartják a legkevésbé esélyesnek arra, hogy Kanadában futamot nyerjen, bár a Renault újoncára, Nelsinho Piquet-re sem fogadnának sokan.
A Kanadai Nagydíj pénteki első szabadedzése magyar idő szerint 16 órakor kezdődik, az időmérő edzés szombaton 19 órakor lesz, míg a vasárnapi verseny ugyancsak 19 órakor startol majd.