| Friss hírek : Megtört a jég, Kubica és a BMW felért a csúcsra |
Megtört a jég, Kubica és a BMW felért a csúcsra
2008.06.11. 15:55
A Kanadai Nagydíj idén is hozta a formáját, és igen komoly káosz alakult ki vasárnap. A bokszutcában elhelyezett jelzőlámpa központi szerepet kapott, az eddigi éllovasok tudnának csak erről mesélni igazán, Robert Kubica és a BMW Sauber azonban elérte azt, amire már régóta fájt a foguk, megszerezték első futamgyőzelmüket a sorozatban.
A vasárnapi futam eseményeinek fényében teljesen felesleges lenne hosszasan foglalkozni a verseny előtti eseményekkel, hiszen azért az sem piskóta, hogy Max Mosley maradhatott a posztján, pedig korábban a legtöbben a pokolba kívánták a szex-botrányáról elhíresült elnököt. A párizsi rendkívüli közgyűlésen mégis a nagy többség továbbra is biztosította a britet a bizalmáról, akinek szerződése 2009 októberében jár le, addig ő lesz az FIA első embere.
A politika azonban szerencsére már pénteken háttérbe szorult Kanadában, amikor a csapatok első alkalommal indították be a motorokat a montreali bokszutcában. Az első két szabadedzésnek vajmi kevés haszna volt a hétvége hátralévő részére nézve, ugyanis az első tréningen vizes volt az aszfalt, de a körülmények másodikon is messze voltak az ideálistól.
Márpedig vizes aszfalton száraz körülményekre beállítani az autót, nem piskóta, bár ezt versenyzői tapasztalat híján csak a pilóták nyilatkozataira alapozva állíthatom. Kanadában ugyanis ez a helyzet állt elő, hiszen a meteorológiai előrejelzések szombatra és vasárnapra már lényegesen jobb időt jósoltak.
Ennek megfelelően az első tréningen nem is erőltették meg magukat a pilóták, délután viszont már sokkal nagyobb volt a forgalom. Az esőben Massa, a délután fokozatosan felszáradó pályán már Hamilton volt a leggyorsabb.
Szombat délelőtt a kvalifikációra való hangolódás Nico Rosbergnek sikerült a legjobban, de mint azt jól tudjuk, ezekből az eredményekből nem érdemes különösebb következtetéseket levonni. Ezek után következett a rajtrács beosztásáról döntő kvalifikáció, amely tartogatott némi meglepetést is.
Az autóját délelőtt összetörő Sebastian Vettel csak monitoron figyelhette az eseményeket, ugyanis szerelői nem tudták helyrepofozni a Toro Rosso jobb oldalát a kezdésig, Jenson Buttonnak pedig váltóproblémája akadt. A többiek viszont beleadtak apait-anyait, de természetesen az utolsó etapba így is csak tízen juthattak be.
A kanadai pályán rengeteget csúszkáltak a pilóták (félig-meddig utcai pályáról lévén szó, egyébként is nehéz tapadást találni, hát még úgy, hogy az eső miatt pénteken szinte lehetetlen volt felgumizni az aszfaltot), nem volt ez másként az időmérőn sem. Mark Webber még a középső etap végén csúszott neki a pályához oly közel lévő falnak, így az top10-ben már ő is csak külső szemlélő volt.
 |
Lewis Hamilton viszont nagyon is aktív résztvevője volt a számára oly kedves Gilles Villeneuve pályán zajló kvalifikációnak. A mclarenes ifjú titán tavaly itt szerezte meg első futamgyőzelmét, amit ráadásul a pole pozícióból indulva kaparintott meg. Így nem volt meglepő, hogy ő diktálta az iramot, az első két etapban sem volt nála gyorsabb, és amikor igazán kellett, akkor is ő volt a legjobb. Az idei év legkiegyensúlyozottabb teljesítményét nyújtó Robert Kubica a hajrában azért még ráijesztett a britre, de az csattanós választ adott, és valósággal tönkreverte a többieket.
Kimi Räikkönen csak 3., Fernando Alonso meglepetésre viszont 4. lett a Renault-val, de a különbségek ennél is fontosabbak, a 6. Massának már 1 másodpercnél is nagyobb volt a lemaradása Hamiltonnal szemben.
A nagy fölény magabiztossá, sőt nagyképűvé is tette Hamiltont, aki már-már kigúnyolta a többieket, akik a pálya több pontján is a feltöredező aszfaltra fogták, hogy szenvedtek az időmérőn. A szupersztár ekkor még nem sejthette, hogy vasárnap is középpontba kerül majd...
Az idei Kanadai Nagydíj az utóbbi évek egyik legunalmasabb futamának ígérkezett, legalábbis az első néhány kör után ezt gondolhattuk. A rajt nagyon sima volt, meglepő módon egyetlen első pót-légterelőt sem kellett előkészíteni a bokszban, mindenki illedelmesen elengedte a másikat. Komolyabb előzések sem voltak, bár az mindenképpen említésre méltó, hogy Rosberg lelépte az előle induló Alonsót.
Ezt követően a pilóták mindent megtettek annak érdekében, hogy aki kicsit is álmoskásan ült le a tévé elé, az gyorsan álomba is szenderüljön. Semmi extra nem történt, kialakult egy igen hosszú vonat, amely körökön keresztül hosszasan kígyózott a kanadai pályán. Egyedül az egyesek szerint az állásáért küzdő Nick Heidfeld és Nelsinho Piquet erőlködött, aminek egy-egy előzés lett az eredménye.
És akkor a 14. körben Adrian Sutil autója megállt! Ennek a jelenetnek ekkor senki semmi jelentőséget nem tulajdonított, leszámítva persze a Force Indiásokat. A lelkét kilehelő négykerekű azonban olyan szerencsétlen helyen ragadt, ahonnan a pályamunkások nem tudták egyszerűen kiemelni vagy kitolni, ráadásul a fékek elkezdtek égni.
Ezt már nem nézhették tétlenül az illetékesek, és a 17. körben a pályára küldték a biztonsági autót. A Mercedes mögött összerázódott a mezőny, a szökni készülő Hamiltonnak például jó 6 másodperces előnye lett oda egyetlen szempillantás alatt.
Amíg a safety car a pályán van, és a mezőny fel nem sorakozik mögötte a valós sorrendnek megfelelően, addig nem szabad meglátogatni a bokszutcát tankolás céljából. Mikor a "sorakozó" megtörtént, az első ötösfogat egyszerre behajtott a bokszba tankolni és kereket cserélni. A kijáratban azonban még piros volt a lámpa, mivel a mezőny vége még nem haladt el a bokszutcából kivezető pályaszakasz előtt. A lámpához elsőként érkező Räikkönen és Kubica egymás mellett még megállt, ám a mögöttük érkező Hamiltonnak ez már nem sikerült, és beleszállt a világbajnoki címvédő Ferrarijának hátuljába. A bajt Nico Rosberg tetézte, aki még meglökte Hamiltont, csak hogy teljes legyen a káosz.
Az ominózus bokszjelenet
Hamilton és Rosberg ugyanis már későn figyelt fel a villogó piros lámpára, ami nem újkeletű dolog a Forma-1-ben, de ettől még óriási hiba volt részükről. A brit pilóta Kubicát még "meg tudta menteni", de Räikkönen autóját már nem tudta kikerülni. Mindkettejük versenygépe annyira megsérült, hogy nem tudták folytatni a versenyt. Rosberg egy első légterelő nélkül megtett kör után újra a bokszba hajtott, de visszaállhatott.
Hamilton balfék volt, ezt ő is elismerte, de igazából nem csinált belőle problémát, pedig aki szombaton még annyira magabiztosan nyilatkozik, annak nem illene ilyen butaságot elkövetnie. Ez is bizonyítja, hogy hiába a nagyszerű eredmények, azért van még mit tanulnia neki is.
A sértett, vagyis Räikkönen nem reagálta túl a dolgot, megmutatta Hamiltonnak, hogy hol is van a lámpa - ami az ütközést követően néhány másodperc múlva már zöldre váltott -, majd a sisakjában motyogva elballagott onnan.
Persze Hamiltont jobban megviselte a dolog, hiszen olyat tett, amit még jó ideig az orra alá fognak dörgölni.
A futam után nem sokkal egyébként kiderült, hogy Hamilton és Rosberg is 10 helyes rajtbüntetést kapott, amit majd két hét múlva Franciaországban kell "letölteniük".
Ugyanakkor az eset újra rávilágított arra, hogy a biztonsági autós szabály úgy rossz, ahogy van. Hiszen milyen autóverseny az, amibe a résztvevői nem kapcsolódhatnak vissza akkor, amikor végeztek a kerékcserével. Vajon mi kell még ahhoz, hogy végre módosítsák ezt a regulát!?
 |
Alonsóék ismét nagy lehetőséget szalasztottak el |
Ezzel az incidenssel tehát az addigi élmezőny 3 tagja is kiszállt a versenyből (Hamilton és Räikkönen mellett a bokszba újra visszatérő Rosberg jó eredményének is lőttek), csak Kubica és Alonso folytathatta, de ők is eltűntek a középmezőnyben. Ez ugyanakkor csalóka volt, hiszen az előttük haladók még nem voltak a bokszban, tehát valójában ők álltak az élen.
A nagy keveredés, és a biztonsági autó távozása után azonban Nick Heidfeld birtokolta a tényleges 1-es pozíciót, és a német a tiszta pályán fokozatosan növelte előnyét, sőt néhány kör elteltével akkora fórja keletkezett a forgalomban araszoló Kubicáékkal szemben, hogy kényelmesen kiállhatott az erre a napra tervezett egyetlen kerékcseréjére és tankolására, úgyis az élre térhetett vissza.
Előnye persze szinte a nullával volt egyenlő, olyannyira, hogy Kubica hamar meg is előzte őt a könnyebb autóval, bár azt hozzá kell tenni, hogy Heidfeld is nagyon előzékenynek mutatkozott. A verseny másnapján aztán a német fontosnak érezte hangsúlyozni, hogy nem csapatutasításra húzódott félre márkatársa elől.
Alonso azonban már nem volt ennyire szerencsés, a sokkal könnyebb Renault-val hosszú körökön keresztül utazott a BMW-s mögött. Mikor a spanyol komoly offenzívát indított, a technika mondott csődöt alatta, váltója beragadt, és egy megpördüléssel véget is ért számára a 2008-as Kanadai Nagydíj. Arra azonban még képes volt a kétszeres világbajnok, hogy a vészkijáraton némi külső segítséggel leguruljon a pályáról, ami igazán sportszerű törekvés volt részéről.
 |
Kubica a "történelem-írás" közben |
Kanadában ha aranyat nem is, de nagyon sokat ért az egykiállásos taktika. Akik ugyanis Heidfeldhez hasonlóan csak egy szervizlátogatást terveztek, és a biztonsági autós fázis alatt nem rohantak be a bokszba (Alonso a futam után élesen bírálta a csapatát, amiért taktikát módosítottak, és őt is kihívták a safety car alatt) igen előkelő pozícióba kerülhettek.
Így esett meg az is, hogy Alonso kiesését követően David Coulthard tűnt fel a 3. pozícióban, de például a versenyt néhány körig korábban vezető Rubens Barrichello is nagyon előkelő helyen furikázott - más kérdés, hogy a győztes kétszer látogatta meg szerelőit.
Az élen közben Kubica játszotta azt, amit korábban Heidfeld, és összegyűjtött magának akkora előnyt, amivel jó 20 körrel a leintés előtt meg tudta ejteni az utolsó tankolást úgy, hogy Heidfeld elé jöjjön vissza. Ezek után más dolga már nem volt a lengyelnek, minthogy hiba nélkül levezesse a hátralévő távot, és hát valljuk meg, ez neki nem jelenthetett problémát, főleg, hogy senki sem zavarta ebben.
A Kanadai Nagydíj video-összefoglalója
Robert Kubica tehát pályafutása 29. Forma-1-es futamán megszerezte első győzelmét, amely csapata, a BMW Sauber számára is az első volt. A történelmi siker a gárda számára még fényesebb lett azzal, hogy Heidfeld is megőrizte második helyét.
 |
A lengyel és a BMW Sauber győzelméhez kellettek a fentebb már említett dolgok, de azt nem állíthatjuk, hogy meglepetés lett volna a siker. A német-svájci brigád ugyanis fantasztikus munkát végzett az utóbbi években, és lépésről lépésre lépett egyre feljebb. A dobogó legfelső fokát meghódították, az idei célkitűzés már a 7. futamon teljesült, és látva a formájukat, nem kizárt, hogy újabbak következhetnek még a szezon végéig. A csapat következő célja, hogy jövőre már versenyben legyenek a világbajnoki címért is. Ezek után érdemes lesz őket még komolyabban venni, bár Kubica most is vezeti az egyéni pontversenyt, tehát már most elmondható, hogy a végső sikerért harcolnak - ám annak megszerzése egyelőre még nem reális.
Az mindenestre nagyon jót tett a világbajnokságnak, hogy végre egy harmadik csapat is beszállt a győzelemre esélyesek táborába. Ráadásul most már négy pilóta mondhatja el magáról azt, hogy tudott futamot nyerni, és hol van még a szezon vége! Ez a kvartett újabb tagokkal bővülhet, hiszen Heikki Kovalainen és Nick Heidfeld is versenyképes technikában ül.
A két hét múlva esedékes Francia Nagydíj is különleges izgalmakat ígér. Magny-Cours-ban ugyanis a Ferrari igen versenyképes volt a legutóbbi évben, és vélhetően most sem lesz ez másként. Lewis Hamilton ugyanakkor nehéz helyzetben van, hiszen legjobb esetben is csak a 11. helyről indulhat majd a büntetés miatt, így a vébé újabb fordulatot vehet. Kíváncsian várjuk az eseményeket!
Kanadai Nagydíj
2008. június 8. vasárnap |
Végeredmény |
1. |
 |
Robert Kubica
[BMW Sauber] |
1ó36:24.447 |
10 pont |
2. |
 |
Nick Heidfeld
[BMW Sauber] |
+ 16.495 |
8 pont |
3. |
 |
David Coulthard
[Red Bull Racing] |
+ 23.352 |
6 pont |
4. |
 |
Timo Glock
[Toyota] |
+ 42.627 |
5 pont |
5. |
 |
Felipe Massa
[Ferrari] |
+ 43.934 |
4 pont |
6. |
 |
Jarno Trulli
[Toyota] |
+ 47.775 |
3 pont |
7. |
 |
Rubens Barrichello
[Honda] |
+ 53.597 |
2 pont |
8. |
 |
Sebastian Vettel
[Toro Rosso] |
+ 54.120 |
1 pont |
9. |
 |
Heikki Kovalainen
[McLaren-Mercedes] |
+ 54.433 |
|
10. |
 |
Nico Rosberg
[Williams] |
+ 54.749 |
|
11. |
 |
Jenson Button
[Honda] |
+ 1:07.540 |
|
12. |
 |
Mark Webber
[Red Bull Racing] |
+ 1:11.299 |
|
13. |
 |
Sébastien Bourdais
[Toro Rosso] |
+ 1 kör |
|
Leggyorsabb kör |
|
 |
Kimi Räikkönen
[Ferrari] |
1:17.387 (14. kör) |
|
Kiesők |
14. |
 |
Giancarlo Fisichella
[Force India] |
54. kör |
|
15. |
 |
Nakadzsima Kazuki
[Williams] |
49. kör |
|
16. |
 |
Fernando Alonso
[Renault] |
47. kör |
|
17. |
 |
Nelsinho Piquet
[Renault] |
42. kör |
|
18. |
 |
Kimi Räikkönen
[Ferrari] |
20. kör |
|
19. |
 |
Lewis Hamilton
[McLaren-Mercedes] |
20. kör |
|
20. |
 |
Adrian Sutil
[Force India] |
14. kör |
|
| |