Friss hírek : A hétvégén elbúcsúzik Magny-Cours-tól a Forma-1
A hétvégén elbúcsúzik Magny-Cours-tól a Forma-1
2008.06.19. 17:41
ELŐZETES - A két héttel ezelőtti észak-amerikai kitérő után a hétvégén újra Európában köszönthetjük a Forma-1 mezőnyét, a csapatok ezúttal Franciaországban mérik össze tudásukat és nem utolsósorban technikájukat. A futamra azon a magny-cours-i pályán kerül sor, amely nagy valószínűséggel jövőre már nem szerepel a versenynaptárban.
Pedig a Francia Nagydíjnak otthont adó aszfaltcsík hosszú évek óta fogadja a Forma-1 mezőnyét, így már tradicionálisnak számít a sportágban tevékenykedők számára.
Hamilton és Räikkönen autója a bokszutca végén
Ám, hogy az idei versenyen mi lesz a sorrend, azt egyelőre nem lehet megjósolni sem, főleg ha figyelembe vesszük a legutóbbi helyszínen, a Kanadában történteket. Elég ugyanis egy apró hiba ahhoz, hogy a világbajnoki pontversenyben élen állók közül néhányak versenye véget érjen. Montrealban ugyanis ez történt másfél héttel ezelőtt. Hamilton a bokszutca kijáratánál piros lámpánál várakozó Räikkönen Ferrarijába csattant bele, és mindkettejük futamának befellegzett. A brit autójába mindemellett a williamses Nico Rosberg is belecsúszott, aki Hamiltonnal egyetemben 10 rajthelyes büntetést kapott, amit Franciaországban hajtanak végre. A BMW-s Kubica ugyanakkor élt az ölébe hullott lehetőséggel és megszerezte első futamgyőzelmét a Forma-1-ben, illetve a világbajnoki pontversenyben is az élre ugrott. Ráadásul a BMW Sauber kettős győzelmet is aratott, ugyanis Nick Heidfeld állhatott fel a dobogó második fokára.
Vajon kinek sikerül a legjobban a javítás Kanada után?
Természetesen a "nagyok" közül mindenki Franciaországban akar visszavágni, mindegyikük ott akarja megmutatni, hogy a kanadai kisiklás csak egyszeri alkalom volt. A Ferrarinál ugyan Massa az ötödik helyen végzett, és így tovább gyarapította pontjainak számát, a brazil azonban nem ilyen eredményre számított. Az előbb már említett Räikkönennek két lenullázott verseny után kell bizonyítania, de a mclareneseknek is ez a céljuk, miután Montrealban sem Hamilton, sem pedig Heikki Kovalainen nem szerzett pontot.
Kubica vezeti a világbajnoki pontversenyt
A harmadik élcsapat, a BMW Sauber pedig nyilvánvalóan arra törekszik, hogy megmutassa, a kanadai teljesítmény nem volt véletlen. Mindemellett a Red Bull Racinget és a Toyotát is feltüzelheti a legutóbbi eredménye, miután Coulthard a harmadik, Timo Glock és Jarno Trulli pedig a 4-5. pozícióban zárt. A Renault pedig hazai közönség előtt vághat majd neki a 70 körös futamnak, ami pluszt adhat Alonsónak és Nelsinho Piquet-nek is.
A Francia Nagydíjra egyébként háromnapos teszttel is hangoltak a csapatok, amelyet a múlt héten bonyolítottak le Barcelonában. A jelenlegi mezőny tagjai közül a Force India hiányzott a kollektív gyakorlásról, míg a többiek sok esetben inkább tesztversenyzőiket küldték a Circuit de Catalunyára. A BMW Saubernél azonban Kubica és Heidfeld vezethetett, utóbbi neve eredetileg azonban nem szerepelt a tesztelők között, ám végül lehetőséget kapott, hogy dolgozhasson idei nagy problémáján. A német pilótának ugyanis nehézséget okoz az abroncsok felmelegítése egy körön, ami főképp a kvalifikáción jelent nagy gondot, hiszen egy ott megszerzett gyengébb rajtpozíció után nehéz dolga van a versenyen is.
A Renault is segítő szándékkal küldte tesztelni Piquet-t, aki bár újonc, nem olyan teljesítményt nyújtott az eddigi futamokon, mint amilyet elvártak volna tőle.
Barcelonában a magny-cours-i pályára való aerodinamikai és egyéb új fejlesztések tesztelése mellett a versenyzők egy olyan szoftverrel is megismerkedhettek érintőlegesen, amelyet a korábbi hírek szerint a Francia Nagydíj pénteki szabadedzésein tesztelnek majd "élesben" is. Ez az új, ECU-ba programozott szoftver pedig a biztonsági autós rendszer megreformálását szolgálja majd, ha átmegy minden vizsgán. Az új elképzelés szerint a programnak köszönhetően a pilóták a versenygép kormányán elhelyezett kijelzőn láthatnák, mikor hajt be a biztonsági autó a pályára, mekkora a sebességhatár, és hogy Bernd Mayländer mikor távozik az aszfaltcsíkról. Ám ami ennél is fontosabb, az az, hogy a jelenlegi szabállyal ellentétben nem zárna be a bokszutca.
A Renault-nál bíznak Piquet-ben
Ami pedig a teszteredményeket illeti, a nyitó napon csütörtökön a Ferrari tesztpilótájánál nem volt gyorsabb, Luca Badoer a Kanadában dobogós helyeken végző Kubicát és DC-t előzte meg közvetlenül. A nap érdekessége azonban az volt, hogy a Honda tesztlehetőséget biztosított Anthony Davidsonnak, aki a Török Nagydíj előtt csődbe menő Super Aguri versenyzője volt.
Az élen a második napon, pénteken sem történt változás, Badoer megállíthatatlannak tűnt, míg mögé a McLaren-Mercedes tesztversenyzője, Pedro de la Rosa zárkózott fel. Szombaton azonban a szorgalmasan köröző Piquet bizonyult a leggyorsabbnak, aki ráadásul több mint három tizedmásodperccel előzte meg de la Rosát. Persze ezeknek az eredményeknek nincs túl nagy jelentőségük, hiszen mindenki mást próbálgatott, a kis brazil azonban mégis erőt meríthet ebből.
Kubica megelőzte Hamiltont a fogadóirodáknál
Ami azonban a vasárnapi esélyeket illeti, a legtöbb fogadóirodánál egyaránt a tavalyi győztest, a világbajnoki cím védőjét, Kimi Räikkönent tartják a legnagyobb esélyesnek a futamgyőzelemre. A finn mögötti közvetlen sorrend azonban változott az elmúlt két hét alatt, ugyanis amíg eddig Massa és Hamilton között volt szoros az állás a második pozíciót illetően, addig montreali győzelmével Kubicát a harmadik legesélyesebb helyére sorolták, a McLaren-Mercedes britje a negyedik pozícióba csúszott vissza. Ez azonban minden bizonnyal betudható annak is, hogy Hamilton 10 rajthelyes büntetéssel kezdi a futamot, és ha az időmérőn élen végzők nem hibáznak a versenyen, akkor nagy valószínűséggel a britnek nem lesz sok esélye nyerni. Bár ő ezt másképp látja, és rendkívül magabiztosan várja a Francia Nagydíjat.
A fogadóirodák szerint ők hárman a legesélyesebbek Franciaországban
Érdekesség, hogy bár Alonso jóval gyengébb autóban ül, mint Heidfeld, a spanyol pilóta esetleges győzelme esetén kevesebb pénzt lehetne bezsebelni, mint akkor, ha a Kanadában második helyen végző német elsőségére fogadnának. Ami ezen fogadási listák végét illeti, ott a Force India két sofőrje, Adrian Sutil és Giancarlo Fisichella foglalják el az utolsó helyeket, vagyis az ő futamgyőzelmükkel lehetne a legtöbbet kasszírozni. Közvetlenül előttük már változó a helyzet az esélyeket illetően, a fogadóirodák ugyanis Piquet-t, a williamses Nakadzsima Kazukit és a Toro Rosso versenyzőjét, a hazai közönség előtt vezető Sébastien Bourdais tartják még a legkevésbé esélyesnek.
A hétvégétől tehát újra Európában állomásoznak a Forma-1-es csapatok, amelyek egészen szeptember végéig az öreg kontinensen maradnak. A Francia Nagydíj hivatalosan pénteken veszi kezdetét az első szabadedzéssel, amely délelőtt tíz órakor kezdődik majd.
Magny-Cours Nevers város közelében található Franciaország közepén, a fővárostól, Párizstól mintegy 260 kilométernyi távolságra. A pálya gyakorlatilag a semmi közepén fekszik, nehezen megközelíthető, és azt sem lehet mondani, hogy teltház előtt szoktak körözni a pilóták. A verseny évek óta vita tárgyát képezi a Forma-1 kereskedelmi jogainak birtokosa, Bernie Ecclestone és a szervezők között, előbbi ugyanis régóta kritizálja a betoncsíkot annak nehéz megközelíthetősége, infrastruktúrája miatt.
Ecclestone nemrégiben ki is jelentette, nagy valószínűséggel 2009-ben kimarad a versenynaptárból a Francia Nagydíj, 2010-ben azonban reményei szerint Párizs utcáira látogathat a mezőny. De nézzük meg részletesen, hogy hol is rendezik a 2008-as világbajnokság nyolcadik futamát.
18. alkalommal látogat a mezőny Magny-Cours-ba
A magny-cours-i pályán 1991-ben rendeztek először Forma-1-es futamot, annak ellenére, hogy a Francia Nagydíj már a kezdetektől szerepelt a versenynaptárban. Az első versenyt Nigel Mansell nyerte a Williamsszel.
A betoncsík 4411 méter hosszú, amelyen összesen hetvenszer kell körbemenniük a pilótáknak a versenyen. A pályán a jobbos kanyarok vannak többségben, szám szerint kilenc található, míg balossal nyolc esetben kell megbirkózniuk a sofőröknek. A leggyorsabb pont a négyes és az ötös ív között található, a Golf nevűtől az Adalaide-ig akár 309 kilométer per óra sebességgel is haladhatnak az autók. Utóbbi pont kínálja a legjobb előzési lehetőséget is a pályán, de itt fordulhat elő legnagyobb valószínűséggel baleset is. Bár utóbbira idén az aszfaltcsík bármely pontján nagyobb az esély, hiszen a versenygépekben már nincs kipörgésgátló, ami megfogná a tavaly az újraaszfaltozás miatt csúszóssá vált pályán a gépeket.
Természetesen tovább bolondíthatja a helyzetet az is, ha az egyébként általában forró nyári melegben egy kis eső esik, amire az autosport.com olvasható időjárás-előrejelzés szerint van is esély. Legutoljára egyébként 1999-ben fordult elő csapadék a betoncsík térségében és a versenyen, akkor a Jordan egyik autóját vezető Heinz-Harald Frentzen nyert.
A legtöbb győzelmet egyébként a 2006. végén visszavonult hétszeres világbajnok, Michael Schumacher szerezte, a németet
nyolcszor intették le elsőként Magny-Cours-ban. A jelenlegi mezőny tagjai közül Kimi Räikkönen (2007), Fernando Alonso (2005) és David Coulthard (2000) tudtak egy-egy alkalommal diadalmaskodni a helyszínen.
2007-ben Räikkönen és Massa 1. kettős győzelmüket ünnepelték
Räikkönen Massa és Hamilton előtt nyert tavaly
Egy éve, ugyancsak észak-amerikai kitérő után a Ferrari kettős győzelmével ért véget a futam. Tavaly ugyanis Kimi Räikkönen nyert a magny-cours-i pályán Felipe Massa és a mclarenes Lewis Hamilton előtt. Az volt a Ferrari újdonsült versenyzőpárosának első közös kettős győzelme. A pole pozícióból a maranellóiak brazilja startolhatott, aki remekül kapta el a rajtot, csakúgy mint finn márkatársa. Mögöttük Hamilton autózott a harmadik pozícióban, míg a kvalifikációkon gondokkal küszködő Fernando Alonso a másik McLaren-Mercedesben próbált előretörni a tizedik helyről. Az első három helyen haladó sofőr közötti sorrend a második bokszkiállásig nem is változott, akkor azonban Räikkönen bravúros szervizelésének köszönhetően Massa elé jött vissza és a leintésig meg is tartotta vezető helyét.
A dobogósok mögött a BMW Sauber két pilótája végzett, Robert Kubica a negyedik, míg Nick Heidfeld az ötödik lett. Pontszerző helyen végzett még Giancarlo Fisichella a Renault-val, a második bokszkiállását nem a legjobb időpontra időzítő Alonso, illetve a Hondával Jenson Button.
Albers emlékezetes szervizelése
Sokan azonban nagy valószínűséggel más esemény miatt tartják emlékezetesnek a 2007-es Francia Nagydíjat. Történt ugyanis, hogy a Spyker pilótája, Christijan Albers úgy hagyta el a bokszutcát, hogy a tankolócsövet még nem választották le a szerelők az autójáról. A néhány héttel később, az Európa Nagydíj előtt menesztett holland sofőr csak a bokszutca kijáratánál vette észre az autójára oda nem illő elemet, és be is fejezte a versenyt.