Friss hírek : Terepszemle a Német Nagydíj előtt: Irány Hockenheim!
Terepszemle a Német Nagydíj előtt: Irány Hockenheim!
2008.07.17. 12:29
ELŐZETES - A hétvégén újra visszatér a Forma-1 mezőnye Hockenheimbe, ahol utoljára 2006-ban rendeztek futamot. A pálya térségében általában hatalmas forróság várja a csapatokat és a versenyzőket, ezúttal azonban nem túl barátságos időt jósolnak, ami alaposan összekuszálhatja a szálakat.
A Hockenheimring a németországi Baden-Württemberg tartományban, Hockenheim város mellett található, Mannheimtől délre körülbelül 20 kilométerre. Hockenheimben több mint húszezren élnek, de amikor a száguldó cirkusz leparkol egy hétvégére, természetesen ennek sokszorosát lehet összeszámolni.
A pálya eredetileg 1932-ben épült, de természetesen az aszfaltcsíknak akkor más volt a vonalvezetése, mint napjainkban. Motorversenyeket tartottak kezdetben rajta, majd a Mercedes Benz és az Auto Union tesztpályája lett 1936-ban. 1938-ban új nevet is kapott, Kurpfalzringnek nevezték ugyanis, és ezt a nevet egészen 1947-ig megtartotta.
Az eredeti betoncsík majdnem nyolc kilométer hosszú volt, de azóta többször átépítették, legutóbb néhány éve. 1965-ben az új A6-os autópálya építése miatt a pályához hozzáépítették az úgynevezett "Motodrom" részt. Ezt követően, amikor 1968-ban Jim Clark a Forma-2-ben halálos balesetet szenvedett, két sikánnal és egy pályaszéli korláttal egészítették ki az aszfaltcsíkot. Néhány évvel később, 1980-ban újabb változtatást hajtottak végre a helyszínen, még egy sikánt építettek ugyanis a keleti kanyarnál (Ostkurve), miután Patrick Depailler életét vesztette a pályán.
Néhány évvel ezelőtt a Forma-1 irányítói arra kérték az aszfaltcsík vezetőségét, hogy rövidítsék meg a pályát, amely akkor 6,8 kilométer hosszú volt. A munkálatokat a Forma-1 pályatervező mérnöke, Hermann Tilke végezte, és a szakember jelentősen meg is rövidítette a betoncsíkot. A hosszú erdei szakasz lényegesen rövidebb lett, és beiktattak néhány szűk kanyart, így a korábban rendkívül gyorsnak tartott aszfaltcsík sokkal lassabb lett.
A pálya vonalvezetésének átalakítása mellett a nézőtér befogadóképességét is megnövelték, és így most 120 ezer szurkoló tekintheti meg a helyszínen a futamot.
A leszorítóerőt érintő beállítások terén ezen az aszfaltcsíkon kompromisszumot kell kötni, ugyanis a csapatoknak közepes leszorítóerős beállítást kell alkalmazniuk, miközben ügyelni kell arra, hogy a lassabb stadion szakasznál és a gyors egyenesekben is megfelelő tapadással bírjon a versenygép.
A hockenheimi pálya az egyik legkeményebb a fékek szempontjából, hasonló egy kicsit Bahreinhez. A fékek stabilitása elengedhetetlen, különösen a hatos kanyarnál. A Bridgestone kemény és közepes keverékű gumiszettet szállít a csapatoknak, ami jól jelzi, hogy az abroncsok is kemény terhelést kapnak.
Már 30 éve a versenynaptárban
Hockenheimben először 1970-ben rendeztek Forma-1-es futamot, amikor a pilóták úgy döntöttek bojkottálni fogják a Nürburgringet, hacsak a pálya vezetői nem változtatnak sürgősen a helyszínen. A következő évben ismét a Nürgburgringen rendezték a versenyt, ám 1977-től 2006-ig a Hockenheimben volt a Német Nagydíj, bár egy alkalommal, 1985-ben visszatért a Nürgburgringre a futam.
2007-ben a mezőny nem látogatott el a pályára, Németország azonban nem maradt ki a versenynaptárból, ugyanis az Európa Nagydíjnak, utolsó alkalommal, a Nürburgring adott otthont. Az idei évtől kezdve pedig a két helyszínen felváltva tartják majd a versenyt.
A hockenheimi pályám egyébként 10 jobbos és 7 balos kanyar van, a versenyen futott leggyorsabb kör rekordját Kimi Räikkönen tartja, aki 2004-ben a McLaren-Mercedesszel érte el az eredményt. A legtöbb győzelmet, szám szerint négyet, Michael Schumacher szerezte, míg a csapatok között a Ferrari a csúcstartó az első helyek tekintetében. A maranellóiakat ugyanis kilencszer intették le futamgyőztesként.
Ferrari kettős győzelem 2006-ban
Két évvel ezelőtt a finn Kimi Räikkönen rajtolhatott az élről, aki akkor még a McLaren-Mercedes alkalmazásában állt, míg Michael Schumacher a második rajtkockából indulhatott a forró nyári melegben. A későbbi világbajnok, Fernando Alonso csak a hatodik pozícióból várhatta a startot.
A versenyen aztán gyorsan kiderült, hogy Räikkönen könnyebb autóval szerezte meg az első rajtkockát, mindez akkor vált teljesen bizonyossá, amikor a Jégember meglehetősen hamar kiállt szervizelni. Onnantól Schumacher futamává vált a Német Nagydíj, a kerpeni ugyanis csapattársával, Felipe Massával kettős győzelmet aratott. A harmadik helyet Räikkönen azért megszerezte, míg Alonso inkább elfelejtette volna a versenyt. Többször is megcsúszott és elhagyta a pályát, és csak a csapatnak köszönhette, hogy a jóval gyorsabb márkatársa, Giancarlo Fisichella előtt végzett.
A futamhoz hozzátartozik az is, hogy a Midlandet utolóag kizárták szabálytalan elem használata miatt.