Friss hírek : Festői környezetben folytatódik a versenyfutás
Festői környezetben folytatódik a versenyfutás
2008.09.03. 16:08
ELŐZETES - A hétvégén rendezik a Forma-1 idei 13. futamát a belgiumi Spa-Francorchamps pályán, ami minden eddiginél nagyobb izgalmakat tartogat. A pilóták nagy többbségének kedvenc pályáján ugyanis Lewis Hamilton, valamint a Ferrari pilótapárosa, Felipe Massa és a belgiumi kiskirály, Kimi Räikkönen is nyerni akar.
Spa Belgium Liége tartományában fekszik, a város csakúgy, mint a Forma-1-es futamnak otthont adó pálya, festői környezetben található az Ardennek-hegységben.
A Spa-Franchorchamps versenypályát a világ egyik legnépszerűbb aszfaltcsíkjaként tartják számon a pilóták és a szurkolók körében egyaránt. A Belga Nagydíj pedig a kezdetektől szerepel a kalendáriumban, és kisebb megszakításokkal végig benne is volt a naptárban, és Zolder, illetve Nivelles is adott otthont a versenynek. Spa-Francorchamps-ban 1950. és 1970. között, majd 1985-től rendeznek futamot. A Forma-1-es világbajnoki sorozatból eddig mindössze hatszor maradt ki a Belga Nagydíj.
Az első belga versenyre, amely még nem volt része a Forma-1-es világbajnokságnak, 1925-ben került sor a spa-francorchamps-i pályán, utóbbi 1921-ben épült, ám 1924-ig csak motorversenyeknek adott otthont. A betoncsíkot többször is átépítették, hogy biztonságosabb legyen.
Utoljára a 2007-es nagydíj előtt végeztek el kisebb módosításokat, többek között a célegyenes hosszát növelték meg, de a bokszutca bejáratán is alakítottak. Az idei verseny előtt elterjedt a hír, hogy jövőre lényegesen megváltozik a betoncsík vonalvezetése és lerövidítenék azt, ám ezt a pálya vezetősége cáfolta.
Jelenleg a pálya 7004 méter hosszú, a pilóták egy kört több mint 104 másodperc alatt tesznek meg. A verseny alatt negyvennégyszer kell körbemenniük a sofőröknek a szintkülönbségekben bővelkedő betoncsíkon. Utóbbi külön megterhelést is jelent számukra, ennek ellenére szinte kivétel nélkül mundegyik pilóta rajong a helyszínért.
Hosszú egyenesek és gyors kanyarok jellemzik a pályát. A 19 kanyarból 10 jobbos, 9 pedig balos. Ami a betoncsík térségének időjárását illeti, az gyakran változékony, és olyan is előfordult már, hogy a pálya egyik részén esett az eső, míg a másik felén teljesen száraz volt az idő. Az időjárás mindazonáltal idén is tartogathat meglepetéseket, hiszen a meteorológusok előrejelzése szerint esős futamra van kilátás.
A pályán és így a Belga Nagydíjon a legtöbb győzelmet Michael Schumacher szerezte, a hétszeres világbajnokot összesen hatszor intették le elsőként, sőt már a hetedik győzelmét is zsebben érezhette, ám 1994-ben végül diszkvalifikálták a versenyről, így Damon Hill kapta az első helyezettnek járó trófeát. A jelenlegi mezőnyből Kimi Räikkönen a legutóbbi három Belga Nagydíjat megnyerte, míg rajta kívül David Coulthard tudott nyerni a spa-i pályán egy alkalommal. Az aszfaltcsíkon futott körrekordot ugyancsak Räikkönen tartja. A pálya leggyorsabb és egyben legnépszerűbb pontja az Eau Rouge, ahol teligázzal, 300 kilométer per órás sebességgel száguldhatnak a pilóták.
2007-ben a politika beárnyékolta a versenyt
Remélhetőleg a 2008-as futam kizárólag az aszfaltcsíkon történő eseményekről szól majd, tavaly ugyanis nem ez volt a helyzet. 2007-ben a Belga Nagydíj előtt a McLaren-Mercedes és a Ferrari között kirobbant kémkedési ügy második meghallgatásától volt hangos a nemzetközi sajtó, új bizonyíték került ugyanis az FIA Motorsport Világtanácsának tagjai elé, méghozzá a mclarenes tesztpilóta, Pedro de la Rosa és Fernando Alonso közötti levelezés. Utóbbi pedig perdöntőnek is bizonyult, ugyanis a wokingiakat kizárták a konstruktőrök bajnokságából, és 100 millió amerikai dollárra is megbírságolták a csapatot.
A futamon végül Räikkönen diadalmaskodott, aki könnyed győzelmet aratott csapattársa, Massa és a mclarenes Fernando Alonso előtt. A versenyen a mclarenesek rajt utáni civakodása szolgáltatta az egyetlen izgalmat, Alonso és Hamilton ugyanis egymás mellett haladtak az első kanyart követően, és a brit a bukótérből is igyekezett lehagyni márkatársát, ám végül a rutinos spanyol került ki győztesen a csatából. A középmezőnyben mindemellett Adrian Sutil is parádésan vezetett a Spyker autójával, a pontszerzőket azonban nem veszélyeztette.
Belga Nagydíj
2007. szeptember 16. vasárnap
Végeredmény
1.
Kimi Räikkönen
[Ferrari]
1:51.187
10 pont
2.
Felipe Massa
[Ferrari]
+ 0:04.695
8 pont
3.
Fernando Alonso
[McLaren-Mercedes]
+ 0:14.343
6 pont
4.
Lewis Hamilton
[McLaren-Mercedes]
+ 0:23.615
5 pont
5.
Nick Heidfeld
[BMW Sauber]
+ 0:51.879
4 pont
6.
Nico Rosberg
[Williams]
+ 1:16.876
3 pont
7.
Mark Webber
[Red Bull Racing]
+ 1:20.639
2 pont
8.
Heikki Kovalainen
[Renault]
+ 1:25.106
1 pont
9.
Robert Kubica
[BMW Sauber]
+ 1:25.661
10.
Ralf Schumacher
[Toyota]
+ 1:28.574
11.
Jarno Trulli
[Toyota]
+ 1:43.653
12.
Vitantonio Liuzzi
[Toro Rosso]
+ 1 kör
13.
Rubens Barrichello
[Honda]
+ 1 kör
14.
Adrian Sutil
[Spyker]
+ 1 kör
15.
Szato Takuma
[Super Aguri]
+ 1 kör
16.
Anthony Davidson
[Super Aguri]
+ 1 kör
17.
Jamamoto Szakon
[Spyker]
+ 1 kör
Leggyorsabb kör
Felipe Massa
[Ferrari]
1:48.036 (34. kör.)
Kiesők
18.
Jenson Button
[Honda]
38. kör
19.
Alexander Wurz
[Williams]
36. kör
20.
David Coulthard
[Red Bull Racing]
32. kör
21.
Sebastian Vettel
[Toro Rosso]
8. kör
22.
Giancarlo Fisichella
[Renault]
1. kör
Az előző esztendőhöz hasonlóan idén is nagy valószínűséggel a világbajnoki éllovas Hamilton, az őt üldöző Massa és a zsinórban negyedik belgiumi győzelmére hajtó Räikkönen csatáját hozza majd az időmérő is és a verseny. Alonso ezúttal nem igazán fog tudni beleszólni a tabella legelőkelőbb helyét elfoglalók küzdelmébe, mivel a Renault-hoz visszatérve nem éppen a mezőny legversenyképesebb autóját vezeti.
Jó szokásunkhoz híven ezúttal is utánajártunk annak, hogy a fogadóirodák kit, kiket tartanak a legesélyesebbnek a futamgyőzelemre Belgiumban. Természetesen a bukmékerek ezúttal sincsenek azonos véleményen, az általunk felkeresett öt fogadóirodában vegyesen ítélik meg az erőviszonyokat. A bukmékerek között mindössze egyetlen dologban van egyetértés, mégpedig abban, hogy Massa és Hamilton egyértelműen esélyesebbek a verseny megnyerésére, mint a hetek óta szenvedő világbajnoki címvédő, Räikkönen.
A két héttel ezelőtti Európa Nagydíjat a Ferrari brazilja nyerte mclarenes riválisa előtt, mondhatni fölényesen, Massa ugyanis rajt-cél győzelmet aratott (csak a bokszkiállások alatt engedte át az első helyet riválisainak), megszerezve ezzel idei negyedik elsőségét. A 27 esztendős pilóta ezzel tovább faragott Hamiltonnal szembeni hátrányából, és hat pontra megközelítette a britet. Ezzel szemben Räikkönen kissé leszakadni látszik riválisaitól, a finn ugyanis motorhiba miatt állt ki, bár egyébként sem volt túl sok esélyes dobogóra állni, a versenyző ugyanis csak a hatodik helyen autózott a kikötővárosban.
Az öt fogadóiroda tehát Hamilton és Massa között nehezen tud dönteni, ugyanis míg két esetben egyértelműen a mclarenest tartják a favoritnak, addig Massát három helyen tartják esélyesnek, bár a brazil az első helyet minden esetben megosztottan birtokolja. Hamiltonra utóbbi két esetben igaz. Tulajdonképpen mindkettejüket egyformán tartják a legesélyesebbnek a belga futam megnyerésére.
Érdekesség, hogy a legutóbbi három spa-i versenyen diadalmaskodó Räikkönen mostanra nemcsak a pontversenyben, hanem a bukmékereknél is alaposan visszacsúszott, bár az egyik fogadóirodánál a finn, a brazil vagy a brit elsősége esetén azonos arányban fizetnének, míg egy másiknál kettős Ferrari-győzelmet tartanak a leginkább valószínűnek, és Räikkönent, illetve Massát egyformán tartják favoritnak.
Az is meglepetés egy kicsit, hogy Hamilton márkatársa, Heikki Kovalainen megelőzte a fogadóirodáknál a BMW-s Robert Kubicát, aki ugyancsak egy futamgyőzelemnél jár idén. A legtöbb pénzt ugyanakkor még mindig a Force India duójának sikere esetén lehetne kasszírozni, de alig fizetnének kevesebbet a williamses Nakadszima Kazuki és a hondás Rubens Barrichello és Jenson Button elsősége esetén.
A tesztekből sosem elég
A csapatok egyébként Monzában háromnapos teszten hangoltak a Belga és az Olasz Nagydíjakra, és az ott elért eredmények alapján egyértelműen kiderült, hogy a három topcsapat mindegyike erős lehet Spa-ban. A nyitó napon ugyanis Massa, a második napon a BMW-s Nick Heidfeld, míg a záró napon Hamilton érte el a legjobb időt. Utóbbi pilóta ráadásul éppen Räikkönent előzte meg közvetlenül, aki egyébként rendkívül eredményesnek értékelte a tesztet.
Pénteken délelőtt az első szabadedzéssel kezdetét veszi tehát a Belga Nagydíj programja, amely már csak azért is ígérkezik az eddigieknél is izgalmasabbnak, mert a világbajnoki éllovas Hamilton szeretné növelni előnyét riválisai előtt, Massa ugyanakkor éppen közelebb férkőzne a brithez, míg Räikkönen nem akar közel kerülni ahhoz, hogy kiszálljon a trófeáért folytatott küzdelemből. Mindemellett számolni kell Kubicával és Kovalainennel is, akik természetesen mindenáron szeretnék tovább gyarapítani győzelmeik számát. S ha utóbbira kevesebb is az esély, az élen állók harcába jócskán beleszólhatnak és befolyásolhatják az eredmények alakulását. Mindez igaz ugyanakkor a Toyotára is, amely az utóbbi néhány futamon egyre jobb formába lendül, és pilótái okozhatnak meglepetéseket. Kíváncsian és izgatottan várjuk a fejleményeket.