Kétesélyes küzdelem
Kürti Balázs 2008.09.12. 16:48
Az utolsó európai nagydíj előtt már csak két pilóta, Hamilton (McLaren) és Massa (Ferrari) száll igazi eséllyel harcba a 2008-as világbajnoki címért, köztük azonban csak két pont a különbség. Mostantól pedig már mindkettejüket támogatja (valószínűleg) csapattársuk, így nagyon éles küzdelemre számíthatunk.
Az előző három versenyből kettőt Massa nyert meg, és Magyarországon is csak a balszerencse fosztotta meg a győzelemtől. Ettől még nem nevezhető ki egyértelműen a legnagyobb esélyesnek, ugyanis a legutóbbi hétvégén már megint Hamilton volt a leggyorsabb (főleg az időmérőn), és csak egy eléggé nagy indulatokat kavaró döntés fosztotta meg a győzelemtől. Vagyis a Forma 1 háza táján megint áll a bál.
A Magyar nagydíjon még ebből semmit sem lehetett érezni. Hamilton toronymagas esélyesként érkezett ide, és a várakozásoknak megfelelően be is húzta a pole pozíciót, míg Kovalainen második lett.
Csakhogy amint elindult a verseny, robbant a bomba: Massa zseniálisan kapta el a rajtot, és mindkét McLarent faképnél hagyta. Nem túlzás hogy faképnél hagyta, ugyanis ezután még nagyobb meglepetésre fokozatosan növelte a különbséget maga és Hamilton között. És pluszba még a verseny közepe felé a brit defektet is kapott, visszacsúszott a nyolcadik hely környékére, és úgy tűnt, Massát senki és semmi sem állíthatja meg. Ám a verseny vége előtt őt is utolérte a technika ördöge, és motorja három körrel a vége előtt megadta magát.
Így a győzelem az addig békésen autózgató Kovalainen ölébe hullott, míg a második a remek hétvégét produkáló Toyotával Timo Glock lett, a harmadik pedig a sokadik versenyén szenvedő, ezúttal viszont legalább a dobogót elcsípő Kimi Raikönen lett. Hamilton az ötödik pozícióban fejezte be a futamot Alonso mögött.
Vagyis az Európai nagydíj előtt sem lehetett eldönteni, ki az egyértelmű esélyes. Az időmérő első két etapja csak még jobban árnyékolta a helyzetet (az elsőt Trulli, a másodikat Vettel nyerte), ám végül Massa fölényesen nyert szombaton. És a versenyen is, ahol az első három között semmifajta izgalom nem volt, és 4-8. helyen is csak Raikönen újbóli mélyrepülése szolgáltatta a témát.
A finn ezúttal előbb elrántotta szerelőjét, majd motorja (hasonlóan Massáéhoz) megadta magát, így a Jégember pont nélkül utazhatott haza, míg legfőbb riválisai 10, 8, illetve 6 (Kubica) pontot vihettek haza.
Spa-Franchorchamps mindig is a Forma 1 egyik leghíresebb, és a pilóták által legjobban kedvelt pálya volt, így a mostoha időjárási viszonyok ellenére pénteken még a legtöbben annak ellenére is bizakodtak, hogy a szabadedzéseken több megcsúszás is volt.
Aztán az időmérőn már az első etapban érett a bombameglepetés: Azt az egész hétvége legjobb idejével Sébastien Bouurdais nyerte. Aztán a végére itt sem lett meglepetés, Hamilton nyert Massa, Kovalainen, Raikönen, Heidfeld és Alonso előtt, a két Toro Rossonak pedig be kellett érnie a 9-10. hellyel.
Aztán már a rajt is elég izgalmasan alakult, ugyanis Kovalainen teljesen beragadt, ebből lett egy kis tumultus, amelynek végén az ötödik Trulli (11. helyről) a hatodik Bourdais (9.-ről) lett. Ám az izgalmaknak még nem volt vége. Először Raikönen leelőzte Massát, és feljött a második helyre, majd Trulli pördült meg, és esett vissza a hátsó régiókba, végül a 2. kör végén Hamilton is megpördült, és Raikönnen lehagyta őt.
Vagyis a hónapok óta gyengélkedő finn végre megint az első helyen versenyzett! És a kiállásokon kívül ott is maradt, ugyanis a verseny közepe ezúttal is kissé unalmasan telt, ám az Európai nagydíjjal ellentétben itt a végére megjöttek az izgalmak.
Más szóval az eső, ami három körrel a vége előtt jött meg, pont akkor, amikor Hamilton szép lassan utolérte Raikönent. És semelyikük sem merte azt megkockáztatni, hogy kimenjen a boxba, így viszont szinte már csak csúsztak a pályán. Azt viszont Hamilton csinálta jobban így két körrel a vége előtt lehagyta a jégembert, aki végül kicsúszott, így a címvédésről szőtt álmai szertefoszlottak.
Végül tehát a brit nyert Massa és a remekül taktikázó Heidfeld előtt, ám később kiderült, hogy a versenybíróságtól +25 másodperces büntetést kapott, mivel a döntnökök szerint (és a Ferrari szerint) levágott egy kanyart, és bár visszaengedte Raikönent, utána egyből meg is előzte, és a bírák szerint ezt azért tudta megcsinálni, mert sebességfölényt szerzett a levágásból.
Az ítélet után egyből kirobbant a botrány, Hamilton szurkolói és többek között Niki Lauda részrehajlással vádolta az FIA-t és a McLaren is fellebbezett. Véleményem szerint az ítélet valóban túl szigorú, főleg ha azt vesszük, hogy az előző nagydíjon Massa (és a Ferrari) a boxutcában hibázott, de ő ezért csak pénzbüntetést kapott.
Mindezek ellenére (vagy éppen ezért) két nagyon izgalmas futam következik előbb Monzában majd első alkalommal Szingapúrban.
|