Friss hírek : Nincs megállás, hétvégén következik az Olasz Nagydíj
Nincs megállás, hétvégén következik az Olasz Nagydíj
2008.09.12. 16:53
A belgiumi eseményekből még szinte fel sem ocsúdtunk, máris nyakunkon a világbajnokság következő futama, a Ferrari hazai versenye, az Olasz Nagydíj. A világbajnokság alakulásának szempontjából is különösen nagy jelentősséggel bír a monzai verseny, de az sem elhanyagolható tényező, hogy ez a leggyorsabb pálya a naptárban.
Az Olasz Nagydíj az egyik legrégebbi futam, a kezdetektől része a Forma-1-es világbajnokságnak, egyszer sem maradt ki a naptárból. Az ország nagydíját mindössze egyetlen alkalommal nem a monzai aszfaltcsíkon rendezték, mégpedig 1980-ban, akkor ugyanis Imola adott otthont a futamnak.
A versenyt évtizedek óta vendégül látó Autodromo Nazionale Monza pálya 1922-ben épült a Milánói Autoklub jóvoltából, és egy hatalmas park, a Parco di Monza kellős közepén fekszik, amely kétszer akkora, mint a New York-i Central Park. Maga a város, Monza, egyébként Észak-Olaszországban található, Milanótól északkeletre, körülbelül 15 kilométer távolságra.
A végsebesség döntő lehet
A pálya 5793 méter hosszú, és mindössze 11 kanyart alakítottak ki rajta, amiből már látszik is, nincs túl sok abból, ami lassítaná a haladást a betoncsíkon. A kanyarok közül hét jobbos, a maradék négy pedig értelemszerűen balos ív, a pilóták az átlagnál sokkal nagyobb százalékban köröznek padlógázzal, mint a többi pályán, a hosszú egyenesek erre ugyanis kiváló lehetőséget biztosítanak.
Az aszfaltcsík leggyorsabb pontja a célegyenes vége, ahol 340 kilométer per óra sebességet érhetnek el a versenyzők, a körönkénti átlagsebesség pedig 250 kilométer per óra körül alakul. A motorok mellett a fékek is komoly terhelést kapnak, hiszen óriási sebességről kell lelassítani a kanyarok előtt, attól függetlenül, hogy utóbbiak közül egyet sem lehet a lassabb ívek közé sorolni. Elengedhetetlenül szükséges, hogy a pilóták a szabadedzések alatt megtalálják az autók megfelelő egyensúlyát ezen a rendkívül alacsony leszorítóerőt igénylő betoncsíkon. Nehezíti valamelyest a versenyzők dolgát az is, hogy nem egyenletes a pálya felülete, a hepehupás aszfalton így még nagyobb jelentősége van a megfelelő balansznak, illetve a sikánokban található magas rázókövekre is ügyelniük kell.
A sorozat egyedüli gumiszállítója, a Bridgestone egyébként 2008-ban nem a közepes és lágy keverékű abroncsait viszi Olaszországba, hanem a keményet és a közepeset, a lággyal ugyanis több probléma is akadt 2007-ben.
A Forma-1-es csapatoknak egyébként volt lehetőségük a beállítások előkészítésére, ugyanis a Belga Nagydíj előtt 3 napot éppen a monzai pályán töltöttek el teszteléssel. A résztvevők általában kizárólag a Monzában használatos aerodinamikai csomaggal szoktak előállni, természetesen idén is hasonló a helyzet.
Az aszfaltcsíkon sajnos több, halállal végződő baleset is történt, főképp még a Forma-1-es világbajnokság kezdeti időszakában, ezért sokszor változtattak a pályán a pilóták és a nézők biztonságának növelése érdekében. A monzai helyszínt ugyanakkor még a tavalyi futam előtt is kritizálták a versenyzők, a panasz oka a második sikánnál található bukótér volt, amelyet végül kavicsról aszfaltra cseréltek az üzemeltetők.
A legsúlyosabb baleset még 1928-ban történt a helyszínen, életét vesztette Emilio Materassi pilóta, a nézők közül pedig 27-en lelték halálukat a pálya mellett. Az 1933-as esztendő ugyancsak szomorú statisztikát őriz, ugyanis 3 versenyző halt meg balesetben, ezért ezt követően jelentősen változtattak a vonalvezetésén. A rendkívül gyors pályát folyamatosan igyekeztek biztonságossá tenni, miközben az autók is egyre jobbak és egyben biztonságosabbak lettek. Ronnie Peterson 1978-as halálát követően azonban 2000-ben, a második sikán megváltoztatását követően mégis szerencsétlen balesetet szenvedett egy pályabíró, akit az aszfaltcsíknak azon pontjánál ütött agyon egy odarepülő törmelék.
Monzában a hétszeres világbajnok, Michael Schumacher a rekorder a futamgyőzelmek számát tekintve, a németet ötször intették le elsőként a pályán. A jelenlegi mezőnyből mindössze hárman mondhatják el magukról, hogy nyerni tudtak az olasz helyszínen, Ferando Alonso 2007-ben volt első a McLaren-Mercedesszel, David Coulthard ugyancsak a wokingiak versenyzőjeként nyert még 1997-ben, míg Rubens Barrichello kétszer bizonyult a legjobbnak Monzában, a brazil 2002-ben és 2004-ben győzött a Ferrarival. 2004-ől származik a körrekord is, ugyancsak Barrichellótól, a brazil 1:21.046 perc alatt tett meg egy kört a verseny alatt. A csapatok közül, talán nem meglepő módon, a Ferrari tudott a legtöbbször nyerni, 17-szer, a tifosik legnagyobb örömére.
A futamon 53 kör vár a résztvevőkre, és taktikától függően egy vagy két kiállással szokták teljesíteni a versenyzők a távot. A szervizelés a ki és behajtással együtt körülbelül 25 másodpercet vesz igénybe. Gyors és hosszú egyenesein remek lehetőségek nyílnak az előzésre, de a célegyenes utáni kanyarkombinációban is ki lehet fékezni a társakat, mint ahogyan azt például tavaly Lewis Hamilton is tette Kimi Räikkönennel.
Kettejük csatájára minden bizonnyal idén is számítani kell, különösen amiatt, mert Hamilton jelentős, ám nem behozhatatlan előnnyel vezet a világbajnoki pontversenyben a finn pilótával szemben (Hamilton az első, Räikkönen a negyedik), és Belgiumban néhány körrel a leintés előtt előzte meg a 2007-es bajnokot, aki végül a valenciai futamhoz hasonlóan Spában sem szerzett pontot. A mclarenes sem őriz ugyanakkor kellemes emlékeket a múlt hétvégi versenyről, hiszen utólag visszasorolták a harmadik helyre, éppen Räikkönen ellenében kivitelezett előzését megelőző manőver miatt. A belgiumi győzelmet így a másik ferraris, Felipe Massa szerezte meg, aki most mindössze kétpontos hátrányban áll Hamilton mögött a 2. helyen a tabellán. A McLaren azonban nem hagyja annyiban a versenybírók döntését, és fellebbezést nyújtott be.
A tavalyi évben már megszokott politikai csatározást tehát idén sem ússzuk meg, de szerencsére a pilóták a pályán sem hagyják unatkozni az embert.
A 2007-es dobogósok
Az előbb említett versenyzők mindegyike a világbajnoki címre hajt, ám meglepetést okozhat még Robert Kubica is a BMW Sauberrel, aki a belgiumi futam után a harmadik helyen áll, Räikkönent is megelőzve. A finn azonban aligha szeretne jelenlegi pozíciójában maradni és hol máshol bizonyíthatná azt, hogy korai még leírni őt, mint a Ferrari hazai versenyén az olasz szurkolók előtt. Räikkönent segítheti az is, hogy a maranellóiak egyelőre továbbra sem álltak Massa mögé, így a Jégembernek nem kell támogatnia a tabellán lényegesen jobban álló csapattársat.
Öt futammal az idény vége előtt tehát még semmi dem dőlt el, éppen ezért kemény csata várható a versenynaptár leggyorsabb pályáján, az 58. Olasz Nagydíjon. Különösen akkor, ha még az időjárás is beleszól a küzdelmekbe, mint ahogyan tette azt Spa-Francorchamps-ban is, ahol az utolsó néhány körben nyíltak meg az égi csatornák, alaposan összekuszálva a helyzetet. Csapadékra pedig Észak-Olaszországban is számítani kell, legalábbis a jelenlegi előrejelzések szerint. Milánó térségében ugyanis a hét közepéig tart a kellemes, későnyári idő, pénteken és szombaton azonban már esőzés várható, sőt heves záporoktól is tartani kell. Vasárnap van remény a javulásra, ugyanis akkor előbbukkanhat a nap, a hőmérséklet azonban egész hétvégén mindössze 20 Celsius fok körül alakul.
Természetesen ezúttal sem felejtettünk el utánajárni annak, hogy a fogadóirodák hogyan is vélekednek az esélyekről az Olasz Nagydíj előtt. Azzal talán nem árulunk el nagy titkot, hogy Räikkönent az általunk felkeresett fogadóirodák mindegyike csak a harmadik legesélyesebbnek tartja a hétvégén a győzelemre. A finn utoljára április végén nyert versenyt, és az elmúlt hetekben fokozatosan visszacsúszott a bukmékerek listáján.
Szokásunkhoz tartva magunkat, ezúttal is öt fogadóiroda ajánlatát néztük meg, és a világbajnoki éllovas Hamilton győzelme mindegyiküknél a legkevesebbet éri, a brit két helyen szerepel egyenlő esélyekkel Massával.
A legtöbb pénzt szinte minden fogadóirodánál a Force India pilótáinak győzelme esetén lehet kaszálni, de van ahol ugyanez a helyzet a williamses Nakadzsima Kazuki és a hondások első helyen való célba érése esetén is.
A 2007-es verseny is tartogatott egyébként izgalmakat, bár végül a McLaren-Mercedes simán megverte a Ferrarit hazai közönsége előtt, és amíg Fernando Alonso újabb győzelmet, Hamilton pedig értékes pontokat gyűjtött be, addig a harmadik helyen végző Räikkönen is örülhetett, aki életben tartotta világbajnoki esélyeit, amit csapattársa ugyanakkor nem tudott elmondani magáról. Massa Ferrarija ugyanis elromlott, és a brazilnak fel kellett adnia a küzdelmet. A pontszerzők között végzett még a két BMW Sauber, Nick Heidfeld és Robert Kubica, illetve a williamses Nico Rosberg, Heikki Kovalainen a Renault-val, és Jenson Buttont is pontszerző helyre hozta be a Hondát.
Nos, hogy idén mi lesz a sorrend, egyelőre a jövő zenéje, mindenesetre a péntek délelőtt 10 órakor kezdődő első szabadedzésen már tisztulhat a kép.