Friss hírek : Szingapúr az első éjszakai Forma-1-es futammal debütál
Szingapúr az első éjszakai Forma-1-es futammal debütál
2008.09.25. 18:02
ELŐZETES - A Forma-1 elhagyta Európát, és a hátralévő négy futamon már nem is tér vissza az öreg kontinensre. A mezőny elsőként Délkelet-Ázsiába látogat el, méghozzá a ragyogó Szingapúrba, ahol a sorozat első éjszakai futamát rendezik meg, ráadásul egy utcai pályán.
Minden bizonnyal többen vannak azok, akik már izgatottan várják a hétvégét, hiszen amellett, hogy új aszfaltcsíkkal ismerkedhetünk meg, valószínűleg a látvány sem lesz mindennapi.
A Forma-1 kereskedelmi jogainak birtokosa, Bernie Ecclestone már régóta szorgalmazta, hogy a sorozatban éjszakai versenyt rendezzenek, régi vágya pedig az előttünk álló hétvégén teljesül is. A sorozat nagyura a különleges atmoszféra mellett az európai tévénézőknek is kedvezni akart, akiknek így nem kell hajnalban felkelniük, ha élőben szeretnék nyomon követni az ázsiai futamot. A pálya építését végül 2007 szeptemberében kezdték, az FIA pedig az év végén alkalmasnak nyilvánította futamrendezésre a betoncsíkot a világítással együtt.
Utcai pálya különlegesen erős "közvilágítással"
A pálya világításáért egy olasz cég felel, a Valerio Maioli, amely az elmúlt héten végezte el az utolsó teszteket, így elvileg semmi akadálya sincs a mesterséges fények melletti körözésnek. Az aszfaltcsíkon egyébként állítólag négyszer erősebb lesz a fény, mint a legjobb futball-stadionokban.
Az utolsó simításokat végzik
Az összesen 63 kisebb szigetből álló Szingapúrról egyébként annyit érdemes tudni, hogy nagyon közel fekszik Malajziához, ahol szintén rendeznek F1-es futamot, ám a két ország szervezői szerint a versenyek nem fogják veszélyeztetni egymás sikerét. Szingapúr éghajlata egyenlítői, a téli és a nyári hónapok hőmérsékletében így alig pár foknyi különbséget lehet tapasztalni, az igazán esős hónapok pedig novembertől januárig tartanak, ettől függetlenül szinte minden éjjel esik az országban.
A teljesen új, utcai pálya több mint öt kilométer - 5067 méter - hosszan nyúlik el a városban, és az előzetes várakozások alapján a versenynaptár egyik leglassabb aszfaltcsíkja lehet, ám emellett az egyik legizgalmasabb is. Mivel korábban még egyetlen pilóta sem vezetett Forma-1-es autót a helyszínen, a szakemberek úgy vélik, 1 perc 45 másodperc körül lehet körbeérni a pályán. A versenyzőknek 61 kört kell majd megtenniük a futamon.
Mivel tehát úgy tűnik, hogy a szingapúri az egyik leglassabb pálya lehet, a csapatok valószínűleg nagy leszorítóerőt generáló csomaggal érkeznek a délkelet-ázsiai országba. Fontos, hogy az autók megfelelő stabilitással rendelkezzenek fékezéskor, majd maximális legyen a tapadás a kanyarokból való kigyorsításkor. A szingapúri aszfaltcsíkon a tapadással egyébként meggyűlhet majd a pilóták baja, különösen a hétvége elején (amikor még nem lesz "felgumizva" a pálya), éppen ezért a Bridgestone a lágy és a szuperlágy keverékű gumikat viszi a városállamba. Monacóban, a Hungaroringen és Valenciában is ezeket a keverékeket használták a csapatok.
A Szingapúri Nagydíj előtt az istállóknak a fékekre is különösen ügyelniük kellett, hiszen azokat a versenyzőknek gyakrabban kell használniuk, mint a többi pályán a kanyarok gyakorisága miatt, így a fékek hűtése nagyon fontos lesz. A motorok az utcai pályákon, lassúságukból adódóan, nem kapnak akkor terhelést, mint azokon a helyszíneken, ahol az erőforrások szinte az egész futam alatt közel maximális fordulatszámon működnek.
Az időjárás alaposan megtréfálhatja a mezőnyt, ugyanis bár a szeptember nem tartozik a legcsapadékosabb hónapok közé, trópusi esőre mindennap számítani lehet. Már a legutóbbi két futamon is beleszólt a verseny alakulásába a csapadék, és a meteorológusok szerint az előttünk álló hétvégén sem ússzák meg a pilóták az égi áldást. Bár az előrejelzések szerint a levegő hőmérséklete egész hétvégén harminc fok körül alakul majd, péntektől vasárnapig számítani kell esőre. Pénteken és vasárnap ráadásul heves záporok is lehetnek. A mesterséges fények melletti körözés egyébként is szokatlan lesz a versenyzők számára, ám még kellemetlenebb látási viszonyok lehetnek, ha esetleg este érkezik meg a pálya térségébe a csapadék.
A csapatok többsége egyébként a múlt héten Jerezben, illetve a Ferrari Mugellóban készült fel a szezon hátralévő négy futamára, és különösen a Szingapúri Nagydíjra, de volt olyan csapat is, például a Williams, amely már a 2009-es szezonra koncentrált. A mezőnyből egyedül a Force India nem képviseltette magát az idény utolsó tesztjén.
A teszteken elért eredményekből -szokás szerint - nem lehet messzemenő következtetéseket levonni, ám mindenképpen meg kell említeni, hogy mely csapatok érték el a legjobb eredményeket. Az első tesztnapon mindössze három istálló dolgozott, és a fiataloké volt a főszerep, a legjobbnak pedig Marko Asmer bizonyult a BMW Sauberrel. A második napon is a hinwiliek diadalmaskodtak, a másik tesztpilóta, Christian Klien ugyanis mindenkinél gyorsabb volt. A harmadik napon már talán nem is okozva nagy meglepetést, az olaszországi győztes, Sebastian Vettel végzett az élen, ám a német nem a Toro Rosso, hanem jövő évi munkaadója, a Red Bull Racing versenygépét vezette. A bombaformában vezető pilóta a záró napon ült vissza a faenzaiak autójába, pénteken azonban már nem ő volt a leggyorsabb, hanem a McLaren-Mercedes tesztversenyzője, Pedro de la Rosa.
A Ferrari magányosan tesztelt
Mindeközben a Ferrari is igyekezett Olaszországban a lehető legjobban felkészíteni versenygépét a Szingapúri Nagydíjra, és a háromnapos teszten Luca Badoer, Kimi Räikkönen és Felipe Massa ült autóba. A brazil pilóta és a csapat örömére ráadásul a záró napon esőben is körözhettek.
A Szingapúri Nagydíjra való felkészülést egyébként politikai közjáték is megzavarta, bár ebben csak két alakulat, a McLaren és a Ferrari volt érintett. Hétfőn tárgyalta ugyanis az FIA Fellebbviteli Bírósága a McLaren fellebbezését, amelyet még a Belga Nagydíj után nyújtott be a versenybírók döntése ellen. A versenybírók ugyanis a futam után időbüntetést szabtak ki Lewis Hamiltonra, aki szerintük előnyhöz jutott a futam közben a célegyenes előtti sikán levágásával. A csapat fellebbezéséről végül kedden született döntés, az öt főből álló bírói testület pedig elutasította a beadványt azzal az indoklással, hogy Hamilton eredeti büntetése bokszutca-áthajtás lett volna, ám mivel a futamot leintették, ezért adtak hozzá 25 másodpercet a versenyen elért idejéhez, de az eredeti büntetés a lényeg, és az ellen nem lehet fellebbezni. A spái első hely így a Ferrarinál és Felipe Massánál maradt, míg a brité végérvényesen a harmadik hely lett.
Hamilton a legfőbb esélyes a fogadóirodáknál
A világbajnoki pontverseny jelenlegi állása tehát nem változott, Hamilton egy ponttal előzi meg a második helyen álló Massát, a Ferrari pedig továbbra is vezeti a konstruktőrök versenyét. Az új helyszín és változékonynak ígérkező időjárás ellenére az előző két pilóta természetesen továbbra is a legnagyobb esélyesei a Szingapúri Nagydíjnak, a fogadóirodák kettejük győzelme esetén fizetik a legkevesebb pénzt. A két versenyző gyenge futamot zárt két héttel ezelőtt Olaszországban, miután egyikük sem került az esős futamon a dobogó közelébe, de rajtuk kívül bőven akadnak olyanok, akik ugyancsak Szingapúrban javítanának.
Vajon Szingapúrban is lesz meglepetés? A fogadóirodák szerint nem
A bukmékereknél egyébként kivétel nélkül Hamilton vezeti a listát, mindössze egyetlen helyen fizetnek Massa győzelme esetén is annyi pénzt, mint a brit első helyezésekor. A tavalyi világbajnokot, a jelenleg a tabellán csak negyedik helyen álló Kimi Räikkönent minden fogadóiroda csak a harmadik legesélyesebbnek tartja, míg Monzában aratott győzelmével Sebastian Vettel jelentőset lépett előre a bukmékereknél. Van olyan fogadóiroda, amelynél Vettelt a BMW Sauber versenyzőpárosánál is esélyesebbnek tartják a szingapúri futamgyőzelemre, és bár a Toro Rosso szerint kevés az esély arra, hogy megismételjék a sikert, a Forma-1 olyan sport, amelyben bármikor történhet meglepetés. A bukmékereknél ugyanakkor továbbra is a Force India és a Honda győzelme esetén lehet a legtöbbet keresni, illetve a williamses Nakadzsima Kazuki első helye is sokat érne.
A csapatok és a pilóták számára pénteken szingapúri idő szerint 19 órakor veszi kezdetét a hétvége az első hivatalos szabadedzéssel, ami nálunk délután 13 órai kezdést jelent majd. Ez a gyakorlás még természetes fények mellett zajlik majd, a második azonban már lámpafények mellett lesz. A szombati kvalifikáció a versenyzők számára igazán szokatlan időben, méghozzá ottani idő szerint 22 órakor rajtol majd, ami nekünk 16 órás kezdést jelent, míg a vasárnapi versenyt szingapúri idő szerint 20 órakor kezdik, ami az európai televíziónézőknek a megszokott délután 14 órás startot jelenti majd.