Friss hírek : A Forma-1 Ázsiában maradt, Japánban folytatódik a harc
A Forma-1 Ázsiában maradt, Japánban folytatódik a harc
2008.10.11. 15:37
ELÖZETES - Már csak 3 verseny van hátra a 2008-as szezonból, és az előttünk álló hétvégén Japánba látogat a mezőny, ahol a futam az időjárás miatt ismét lutri lehet. A világbajnokság végkimenetelének alakulása szempontjából is nagy jelentősége lesz a versenynek, hiszen többen is esélyesek a végső trófea megszerzésére.
A 2007-es esztendőben Fudzsi 30 év szünet után tért vissza a Forma-1-es versenynaptárba. Akkor a McLaren-Mercedes újonc versenyzője, Lewis Hamilton győzött, és így elérhető közelségbe került számára a világbajnoki cím, de mint rudjuk, végül lemaradt róla. A helyzet idén is hasonló, és ezúttal is egy ferraris pilóta, nevezetesen Felipe Massa okozhat kellemetlen perceket a britnek, de a BMW-s Robert Kubica is megtréfálhatja riválisát. A címvédő Kimi Raikkönennek már csak matematikai esélye van a duplázásra.
Tovább színesítheti az idei küzdelmeket az, hogy Hamiltonnak ráadásul ezúttal igazán keményen nem is kell hajtania a győzelemre, neki a biztos pontszerzés lehet a célja, hiszen összetettben 7 pont az előnye a második helyen álló Massával szemben.
Nagy az esélye ugyanakkor annak, hogy Monzához és Szingapúrhoz hasonlóan Japánban is meglepetés-győztest avassanak a fudzsi pályán, hiszen a térségben meglehetősen változatos időjárási feltételek uralkodnak. Mint ahogyan arra bizonyára sokan emlékeznek, 2007-ben szakadó esőben, rossz látási viszonyok mellett, biztonsági autó mögül rajtolt a mezőny, és ezt a lehetőséget ezúttal sem lehet teljesen kizárni.
Az időjárás idén barátságosabbnak ígérkezik a Fuji Speedwayen
Esernyőre mindig szükség lehet
A meteorológusok ugyanakkor nem jósolnak túlságosan zord időjárást október elejére a fudzsi pálya környékére, sőt vasárnap inkább a napsütés dominálhat. A szombati időmérőn azonban előfordulhatnak záporok, mint ahogyan persze a térségben bármikor előfordulhat csapadék, így biztosat szinte csak közvetlenül a hivatalos programok kezdete előtt lehet mondani. A csapadéknak egyébként a McLarennél jobban örülnek, mint a Ferrarinál, Hamiltont ugyanis újabban esőmenőnek is nevezik a szakemberek. Itt jön a képbe ugyanakkor a Toro Rosso tehetsége, Sebastian Vettel, aki szeptemberben szakadó esőben szerezte meg élete első pole pozícióját, majd a futamgyőzelmét, ezért eső esetén a németre is figyelni kell. Vettel 2007-ről azonban nem őriz túl jó emlékeket, de erről is szó esik majd a későbbiekben.
A Forma-1 tehát 30 év után, tavaly tért vissza Fudzsiba, ám a jövő évtől kezdve sem lesz teljesen állandó helyszín, hiszen Szuzukával felváltva rendezik majd a versenyeket. Na de nézzük meg, pontosan hol is randevúznak egymással a hétvégén a Forma-1-es pilóták.
A Fuji Speedway nevet viselő pálya Ojama városban található, a Fudzsi hegy lábánál, amely gyönyörű hátteret ad az aszfaltcsíknak, és amely a pilótákat fotózók képein is gyakran feltűnik. A Forma-1-es futamnak otthont adó betoncsík a Toyota tulajdonában van, így a japán cég F1-es csapata kétszeresen is hazai környezetbe érkezik.
A pályát 1963-ban építették, először azzal a céllal, hogy NASCAR-futamokat rendezzenek rajta, ám a pénzhiány átírta a terveket. Az aszfaltcsík 1965 decemberében nyitotta meg kapuit, és szinte azonnal nyilvánvaló lett, hogy veszélyes a helyszín. A Fuji Speedwayt azóta többször is átépítették.
Forma-1-es futamot 1976-ban rendeztek először az aszfaltcsíkon, és a helyszínen akkor is kemény csata folyt a világbajnoki cím megszerzéséért. James Hunt és Niki Lauda harcolt a trófeáért abban az évben, és mivel előbbi szerzett néhány pontot, utóbbi viszont az esős versenyen kiesett, így Hunt lett a bajnok. Az első futamot egyébként az amerikai Mario Andretti nyerte. 1977-ben egy balesetnek következtében két néző életét vesztette, ami azt eredményezte, hogy hosszú ideig nem rendeztek F1-es versenyt a pályán, de az ország is csak 10 évvel később, Szuzuka révén került vissza a kalendáriumba. A Fuji Speedwayt nem hanyagolták ugyanakkor Japánban, ugyanis sportautók versenyeit, illetve az ország formaautós bajnokságainak futamait vitték a Fudzsi hegy lábához.
A Toyota 2000-ben vált többségi tulajdonossá, és 2003-ban Hermann Tilke közreműködésével komoly felújítási munkálatok kezdődtek a pályán. 2005. április 10-én nyitotta meg ismét kapuit a Fuji Speedway. A pálya a gyorsabbak közé tartozik, a versenynaptárban található helyszínek közül itt a leghosszabb a célegyenes, a végén 310 kilométer per órás sebességből vesznek vissza a versenyzők. Mindez annyit jelent, hogy a mezőny tagjai nagyjából 20 másodpercen keresztül állnak a gázpedálon.
A jelenlegi pálya 4563 méter hosszú, a pilótáknak pedig 67 kört kell megtenniük a verseny alatt. Eközben 16 kanyarral kell megbirkózniuk, melyek közül 10 jobbos, 6 pedig balos. Az aszfaltcsíkra közepes leszorítóerős csomaggal érkeznek a csapatok, ami pedig a beállításokat illeti, a mérnökök munkáját alapvetően meghatározza a 1,5 kilométer hosszú célegyenes, ugyanakkor figyelembe kell venniük a viszonylag lassabb kanyarokat is. A fékeknek tehát ismét jelentős szerep jut, de fontos lesz a megfelelő egyensúly megtalálása is a hosszú egyenest követő kanyargós távon.
Zöldre festették a gumikon a barázdákat
A Bridgestone a közepes és a lágy keverékű abroncsokat viszi Japánba, ám a Forma-1 gumiszállítója külön is készül hazai versenyére. A Bridgestone ugyanis az FIA Make Cars Green (Tegyük zöldebbé, környzetbarátibbá az autókat) kampányát úgy támogatja, hogy a fudzsi futamon zöld színűek lesznek a barázdák a gumikon. Az abroncsszállító szerdán sajtótájékoztató keretében mutatta be Tokióban a gumikat, és a rendezvényen a Ferrari és a McLaren-Mercedes pilótái is részt vettek, akik támogatásukról biztosították az FIA globális kampányát.
A Japán Nagydíj, amelybe Szuzuka is beletartozik, egyébként sokszor volt a versenynaptár utolsó futama, egészen pontosan 7 alkalommal (1976, 1996, 1998, 1999, 2001-2003), és többször dőlt el Japánban a világbajnoki cím sorsa. A hétvégén erre még biztosan nem kerül sor.
Hamilton küzdött meg a legjobban a monszunesővel tavaly
A 2007-es dobogósok
Mint ahogyan az már korábban szóba került, úgy tűnt, a 2007-es futamnak is nagy jelentősége lesz a világbajnoki cím alakulása szempontjából, végül azonban mégsem a versenyt megnyerő Hamilton örülhetett a szezon végén. A mezőny nagy részének teljesen ismeretlen volt a pálya, így megjósolni sem lehetett, ki nyer majd, bár a vb-címért harcban állók mindenképpen esélyesek voltak. A mezőnyt egyébként a szabadedzések alatt valamelyest megkímélte az időjárás, bár a köd alaposan lerontotta a látási viszonyokat. A kvalifikáció majdnem el is maradt, de az időmérőt végül Hamilton nyerte meg akkori csapattársa, Fernando Alonso, és a két ferraris előtt. A futam végül biztonsági autó mögül rajtolt, mivel a pályán állt a víz. A mezőnynek kötelezően extrém esőgumival kellett rajtolnia, az FIA azonban későn értesítette erről a Ferrarit, amely bevállalta az intermediate abroncsokat. Az első körben ezért rögtön hátrányba került Massa és Räikkönen, mivel be kellett hajtaniuk a bokszba kerékcserére. Miután közel 20 kör(!) után a biztonsági autó elhagyta a pályát, kezdődhetett a futam.
A Ferrarik fokozatosan jöttek előre, miközben Alonso összetörte autóját, így Bernd Mayländer (a safety car pilótája) jöhetett újra. Hamilton állt az élen, mögötte azonban szokatlan volt az állás, ugyanis Mark Webber és Vettel követték, akik azonban hamarosan ugyancsak kiszálltak a küzdelmekből, mivel az ifjú német a biztonsági autó mögött beleszaladt Webber RB3-asába. Vettel azóta már bizonyította, hogy igenis helye van a Forma-1-ben, és minden bizonnyal nem követ el hasonló hibát, még akkor sem, ha sokak szerint Hamilton kiszámíthatatlan vezetése okozta a bajt a futamon. A britet azonban nem büntették meg utólag.
Vettel vigasztalhatatlan volt
Räikkönen közben feljött a 3. helyre, a második helyen autózó renault-s Heikki Kovalainent azonban már nem tudta megelőzni, így Hamilton mögött közvetlenül a két finnt intették le. A mclarenes előnye akkor 12 pontra nőtt a második helyen álló Alonso előtt, a britnek idén azonban akár még a tavalyinál is nagyobb fórja lehet, bár ehhez sok tényezőnek kellene szerencsésen alakulnia számára, így például a két Ferrarinak is nulláznia kellene. Utóbbit azonban minden bizonnyal mindenféleképpen szeretné elkerülni a maranellói alakulat, különösen annak ismeretében, hogy Szingapúrban két héttel ezelőtt sikerült elérniük ezt a "bravúrt".
Hamilton és a Ferrari végső győzelmét tartják a legvalószínűbbnek
A fogadóirodák egyébként egyetlen kivétellel úgy látják, Hamilton a 2008-as Japán Nagydíj legnagyobb esélyese, Massa egy bukmékernél szerepel az első helyen. Räikkönen a szezon elején sokáig stabilan volt minden verseny legnagyobb favoritja a fogadóirodáknál, mostanra azonban a finn, aki az augusztusi Magyar Nagydíj óta nem szerzett pontot és gyakorlatilag le is mondott a címvédésről, már csak harmadik helyen áll a futamgyőzelemre esélyesek között. Räikkönent mindemellett a 2008-as bajnoki trófea megszerzésére esélyes között is csak a negyedik helyen tartják számon, a BMW Sauber pilótája, Kubica ugyanis, csakúgy, mint a pontversenyben, a bukmékereknél is megelőzi a Jégembert. Szingapúrban aratott győzelme sokat dobott Fernando Alonso szorzóin is, a renault-s pilóta többnyire az ötödik pozícióban található a fogadóirodáknál.
Ami a konstruktőrök versenyét illeti, az első villanyfényes futam után a McLaren-Mercedes átvette a vezetést a tabellán a Ferraritól, ennek ellenére sem tartják a wokingiakat a legesélyesebbnek a végső győzelem megszerzésére. Bár a 2007-es esztendő után igazából érthető is az óvatosság - mind a bukmékerek, mind pedig a csapatok és a pilóták részéről.
Annyi azonban bizonyos, hogy Fudzsiban sok minden eldőlhet, éppen ezért a Japán Nagydíj a korábbi évekhez hasonlóan, ezúttal is sok izgalmat tartogat. Az első szabadedzés után pedig még tisztább képet kaphatunk az erőviszonyokról. A Japán Nagydíj első hivatalos tréningjére európai idő szerint pénteken hajnali három órakor kezdődik.