| Friss hírek : 2009-től változik a biztonsági autós szabály a Forma-1-ben |
2009-től változik a biztonsági autós szabály a Forma-1-ben
2008.10.11. 16:43
2009-ben megváltozik a sokat vitatott biztonsági autós szabály, így a jövő évben már nem fog bezárni a bokszutca, amikor Bernd Mayländer a pályára hajt. Amíg a biztonsági autó az aszfaltcsíkon tartózkodik, sebességkorlátozás lép életbe, így elkerülhető lesz, hogy a pilóták őrült tempóban hajtsanak be a szerelőkhöz.
A jelenlegi rendelkezést ugyanis számos kritika érte, mivel idén mindaddig nem lehet a bokszutcába hajtani, amíg a versenyzők fel nem sorakoztak a biztonsági autó mögött. Csakhogy emiatt egyesek versenye tönkrement, míg mások lényegesen kedvezőtlenebb pozícióból is jelentősen profitálhattak a helyzetből.
A mostani szabály a pilóták szerint igazságtalan, hiszen van, akinek mindenképpen be kell hajtania a bokszba, máskülönben elfogy az üzemanyag az autójában, ám mivel az zárva van, így büntetés jár a behajtásért. A csapatok már az év eleje óta küzdenek azért, hogy az FIA változtasson a szabályokon, és ez a harc a Szingapúri Nagydíj után még inkább felerősödött, hiszen Fernando Alonso a 15. helyről indulva nyert, Nico Rosberg pedig a 2. lett. Igaz, utóbbi is áldozatául esett a rendelkezésnek, hiszen a tiltás ellenére bement a bokszba és büntetést is kapott, ám akkorra előnyt autózott ki magának az élen, ahová a biztonsági autó miatt került, hogy még így is jól végződött a versenye.
A szabadedzéseken már többször próbálgatták a csapatok a jövőre életbe lépő rendszert, amelynek értelmében tehát, amikor behajt a biztonsági autó a pályára, meghatároznak egy minimum köridőt, így elkerülhető lesz, hogy a versenyzők nagy sebességgel hajtsanak be a bokszutcába, amely végig nyitva lesz a futamon.
Az f1-live.com tudomása szerint egy sárga fény villan majd fel a versenygépek kormányán az ECU (egységes elektronika) segítségével, amely a biztonsági autó érkezésére figyelmeztet. A jelzést követő öt másodpercen belül pedig a pilótáknak meg kell nyomniuk a gombot, majd be kell tartaniuk az előírt sebességet.
A csapatok szerint ugyanakkor még az új megoldás sem az igazi, ám mindenképpen előrelépést jelent a jelenlegi rendszerhez képest. A BMW Sauber csapatmenedzsere, Beat Zehnder a következőt nyilatkozta az új szabályról az Auto Motor und Sportnak: "Ha a versenyen éppen akkor kell életbe léptetni a rendszert, amikor elhaladsz a bokszutca előtt, akkor az problémát jelent majd, mivel egy teljes kört meg kell tenned. Ám legalább az új szabály nem engedi, hogy helyezéseket vagy időt veszíts a közvetlen riválisaiddal szemben."
| |