| Friss hírek : Hamilton a feltámadó címvédő elől csípte el a pole pozíciót |
Hamilton a feltámadó címvédő elől csípte el a pole pozíciót
2008.10.11. 16:52
A világbajnoki pontverseny éllovasa, Lewis Hamilton indulhat a pole pozícióból a vasárnapi Japán Nagydíjon, és mivel legnagyobb riválisa, Felipe Massa csak az ötödik rajtkockát szerzte meg, tovább növelheti előnyét. A második helyet a jó formát mutató címvédő, Kimi Räikkönen szerezte meg.
Az időmérő előtti utolsó szabadedzés vizes aszfalton zajlott, de már akkor sem esett az eső. A kvalifikációra az aszfalt felszáradt, helyenként azonban még akadt egy-egy nedves folt. A hőmérséklet 22 fok volt és mivel eső már nem volt várható, arra lehetett tehát számítani, hogy az aszfalt teljesen felszárad a hajrára.
Első etap
Az első húsz percben rögtön kiderült, hogy a kisebb vízfoltok nem akadályozzák a pilótákat, és a köridőkre sincsenek hatással, hiszen hamarosan a pénteki, száraz edzésnap eredményeit is túlszárnyalta az élmezőny.
Lewis Hamilton gyorsan az élre állt, de nagy riválisa, Felipe Massa is ott volt a közelében, kettejük mai párbaja azonban majd csak az utolsó etapban kezdődik.
Az első etapban természetesen ezúttal is a rajtrács utolsó öt helyének kiosztása volt a tét. A Force India Adrian Sutillal és Giancarlo Fisichellával ezúttal sem tudott elmozdulni az utolsó sorból, de a mezőny legszerényebb képességű csapata ezzel nem okozott meglepetést.
A fennmaradó három kieső helyen hosszú percekig Sebastian Vettel, Nico Rosberg és Mark Webber tanyázott, pedig általában mindhárman jól szerepelnek az időmérőkön. A trió előtt azonban többek közt a két BMW Sauberes pilóta sem volt még biztonságban, így a hajrá izgalmasan alakult.
Az élen a McLarenekkel és a Ferrarikkal csak a hazai pályán futó Toyota németje, Timo Glock tudta tartani a lépést, olyannyira, hogy többször is ő vezetett, például a leintés pillanatában is, tehát ő nyerte a Q1-et.
A Vettel, Webber, Rosberg trió ijedtében kikerült a kiesőzónából, a helyüket pedig az egyik hazai csapat, a Honda pilótái, Rubens Barrichello és Jenson Button, valamint óriási meglepetésre a BMW-s Nick Heidfeld vették át. Utóbbi számára ez a gyenge eredmény már csak azért is arcpirító, mert a hét elején kapott szerződést 2009-re is.
Japán Nagydíj időmérő 1. etap |
Poz |
Pilóta |
Csapat |
Idő |
Kör |
1. |
Timo Glock |
Toyota |
1:17.945 |
|
11 |
2. |
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
1:18.071 |
+0.126 |
6 |
3. |
Felipe Massa |
Ferrari |
1:18.110 |
+0.165 |
9 |
4. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:18.160 |
+0.215 |
8 |
5. |
Heikki Kovalainen |
McLaren-Mercedes |
1:18.220 |
+0.275 |
10 |
6. |
Fernando Alonso |
Renault |
1:18.290 |
+0.345 |
7 |
7. |
Nelsinho Piquet |
Renault |
1:18.300 |
+0.355 |
6 |
8. |
David Coulthard |
Red Bull Racing |
1:18.303 |
+0.358 |
10 |
9. |
Mark Webber |
Red Bull Racing |
1:18.372 |
+0.427 |
7 |
10. |
Jarno Trulli |
Toyota |
1:18.501 |
+0.556 |
10 |
11. |
Sebastian Vettel |
Toro Rosso |
1:18.559 |
+0.614 |
9 |
12. |
Sébastien Bourdais |
Toro Rosso |
1:18.593 |
+0.648 |
9 |
13. |
Nakadzsima Kazuki |
Williams |
1:18.640 |
+0.695 |
10 |
14. |
Robert Kubica |
BMW Sauber |
1:18.684 |
+0.739 |
8 |
15. |
Nico Rosberg |
Williams |
1:18.740 |
+0.795 |
10 |
16. |
Nick Heidfeld |
BMW Sauber |
1:18.835 |
+0.890 |
9 |
17. |
Rubens Barrichello |
Honda |
1:18.882 |
+0.937 |
9 |
18. |
Jenson Button |
Honda |
1:19.100 |
+1.155 |
11 |
19. |
Adrian Sutil |
Force India |
1:19.163 |
+1.218 |
10 |
20. |
Giancarlo Fisichella |
Force India |
1:19.910 |
+1.965 |
10 |
Második etap
Érdekes módon a kvalifikáció középső szakaszában a két Ferrari hajtott ki elsőként a pályára, mindkét vörös versenygép a lágyabb keverékű Bridgestone gumikon repesztett, ami rögtön 1:17-es köridőket eredményezett. Később a két McLaren beugrott a ferrarisok közé, a többiek ekkor már nem jelentettek veszélyt a két élcsapatra.
Fernando Alonso nem villámgyors körével hívta fel magára a figyelmet, hanem azzal, hogy a célegyenesben keresztülhajtott a bokszutcába vezető lassítózónát a pályától elválasztó záróvonalon. Ennek okát a spanyol majd a kvalifikáció után nyilván meghatározza, de egy biztos, nem helyhiány miatt volt erre szüksége. Mindenesetre egy büntetés (valószínűleg pénzbüntetés) kinézett a spanyolnak - igaz, nem teremtett balesetveszélyes szituációt.
A Q2-ben a két Williams esélytelen volt a továbblépésre, de ugyanez igaz volt a Red Bull Racingre is, mindkét csapat teljes létszámmal elbúcsúzott. Az ötödik kieső Nelsinho Piquet lett a Renault-val.
Első helyen Massa lépett tovább, csapattársát, Kimi Räikkönent viszont a két mclarenes mellett a két Toyota és Sebastian Vettel is megelőzte. Ennek ugyan nem sok jelentősége van, de a finn számára mindez nem lehetett túl biztató az utolsó etap előtt.
Japán Nagydíj időmérő 2. etap |
Poz |
Pilóta |
Csapat |
Idő |
Kör |
1. |
Felipe Massa |
Ferrari |
1:17.287 |
|
3 |
2. |
Heikki Kovalainen |
McLaren-Mercedes |
1:17.360 |
+0.073 |
6 |
3. |
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
1:17.462 |
+0.175 |
3 |
4. |
Jarno Trulli |
Toyota |
1:17.541 |
+0.254 |
6 |
5. |
Timo Glock |
Toyota |
1:17.670 |
+0.383 |
6 |
6. |
Sebastian Vettel |
Toro Rosso |
1:17.714 |
+0.427 |
6 |
7. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:17.733 |
+0.446 |
6 |
8. |
Fernando Alonso |
Renault |
1:17.871 |
+0.584 |
6 |
9. |
Robert Kubica |
BMW Sauber |
1:17.931 |
+0.644 |
6 |
10. |
Sébastien Bourdais |
Toro Rosso |
1:18.102 |
+0.815 |
5 |
11. |
David Coulthard |
Red Bull Racing |
1:18.187 |
+0.900 |
6 |
12. |
Nelsinho Piquet |
Renault |
1:18.274 |
+0.987 |
5 |
13. |
Mark Webber |
Red Bull Racing |
1:18.354 |
+1.067 |
6 |
14. |
Nakadzsima Kazuki |
Williams |
1:18.594 |
+1.307 |
6 |
15. |
Nico Rosberg |
Williams |
1:18.672 |
+1.385 |
6 |
Harmadik etap
Az utolsó tíz percben a McLaren-Mercedes, a Ferrari, a Toyota és a Toro Rosso mindkét pilótájával érdekelt volt, rajtuk kívül a Renault és a BMW Sauber delegált egy-egy pilótát, Fernando Alonsót és Robert Kubicát.
A pole pozícióra esélyesek körét azonban két főre szűkíthettük, hiszen az eddigi formákat látva a vb-címért is küzdő Lewis Hamilton és Felipe Massa volt az első rajtkocka legnagyobb esélyese.
Ehhez képest a sokak által már régen leírt címvédő, Kimi Räikkönen remekül kezdett, és sokáig vezetett is, a versenyre feltankolt autókkal egyedül ő tudott 1 perc 19 másodperc alá menni.
A javítás lehetősége persze még mindenki előtt adott volt, hiszen ekkor még két mért kör is belefért az időbe. Räikkönen is javított idején, Massa nem is bírt vele, Hamilton azonban mindkettejüket eltángálta.
A pole pozíció így - idén már hatodszor - Lewis Hamiltonhoz került, mellőle pedig az a Kimi Räikkönen indulhat majd, aki legutóbb a júniusi Francia Nagydíjon kvalifikálta magát az első sorba.
Massa számára szörnyen sikerült a fudzsi időmérő, hiszen nem csak az első sorból szorult ki, de még a második rajtsorban sem tudott helyet követelni magának, Heikki Kovalainen és Fernando Alonso is megelőzte a brazilt.
Massa mellől Robert Kubica rajtol majd, a negyedik sort pedig a Toyota bérelte ki magának. A top10 utolsó két pozícióját a vélhetően nehéz autóval köröző Toro Rossósok, Sebastian Vettel és Sébastien Bourdais szerezték meg.
A Japán Nagydíj magyar idő szerint vasárnap reggel 6 óra 30 perckor rajtol.
Japán Nagydíj időmérő 3. etap |
Poz |
Pilóta |
Csapat |
Idő |
Kör |
1. |
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
1:18.404 |
|
6 |
2. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:18.644 |
+0.240 |
6 |
3. |
Heikki Kovalainen |
McLaren-Mercedes |
1:18.821 |
+0.417 |
6 |
4. |
Fernando Alonso |
Renault |
1:18.852 |
+0.448 |
6 |
5. |
Felipe Massa |
Ferrari |
1:18.874 |
+0.470 |
6 |
6. |
Robert Kubica |
BMW Sauber |
1:18.979 |
+0.575 |
6 |
7. |
Jarno Trulli |
Toyota |
1:19.026 |
+0.622 |
7 |
8. |
Timo Glock |
Toyota |
1:19.118 |
+0.714 |
7 |
9. |
Sebastian Vettel |
Toro Rosso |
1:19.638 |
+1.234 |
6 |
10. |
Sébastien Bourdais |
Toro Rosso |
1:20.167 |
+1.763 |
6 |
Japán Nagydíj
2008. október 12. vasárnap |
Rajtfelállás |
1. Lewis Hamilton
[McLaren-Mercedes]
1:18.404 |
|
|
2. Kimi Räikkönen
[Ferrari]
1:18.644 |
3. Heikki Kovalainen
[McLaren-Mercedes]
1:18.821 |
|
|
4. Fernando Alonso
[Renault]
1:18.852 |
5. Felipe Massa
[Ferrari]
1:18.874 |
|
|
6. Robert Kubica
[BMW Sauber]
1:18.979 |
7. Jarno Trulli
[Toyota]
1:19.026 |
|
|
8. Timo Glock
[Toyota]
1:19.118 |
9. Sebastian Vettel
[Toro Rosso]
1:19.638 |
|
|
10. Sébastien Bourdais
[Toro Rosso]
1:20.167 |
11. David Coulthard
[Red Bull Racing]
1:18.187 |
|
|
12. Nelsinho Piquet
[Renault]
1:18.274 |
13. Mark Webber
[Red Bull Racing]
1:18.354 |
|
|
14. Nakadzsima Kazuki
[Williams]
1:18.594 |
15. Nico Rosberg
[Williams]
1:18.672 |
|
|
16. Nick Heidfeld
[BMW Sauber]
1:18.835 |
17. Rubens Barrichello
[Honda]
1:18.882 |
|
|
18. Jenson Button
[Honda]
1:19.100 |
19. Adrian Sutil
[Force India]
1:19.163 |
|
|
20. Giancarlo Fisichella
[Force India]
1:19.910 |
| |