|
Az év legforróbb futama következik
2009.04.05. 13:12

A Forma-1-es csapatok csak egy lélegzetvételnyi szünethez jutottak az idénynyitó Ausztrál Nagydíj után, hiszen a melbourne-i száguldást követően a mezőny már robogott is tovább Malajziába, ahol a 2009-es világbajnokság második versenyére kerül sor. A nagy kérdés az, hogy vajon az ausztráltól nagyban eltérő sepangi pályán meg lehet-e szorongatni a Brawnt.
Sűrű az év eleji program a Forma-1-ben, a szezon első versenye után egy hétvégét sem pihenhettek a mezőny tagjai, ugyanis az Ausztrál Nagydíj után rögtön következik is a malájok versenye. Áprilisban azonban még további két helyszínre látogatnak el a versenyzők.
Sepang a pilóták és az autók számára is az egyik legnagyobb megterhelést jelentő futam a versenynaptárban, ugyanis rendkívüli meleg, általában 30 Celsius fok feletti, és elképesztően magas páratartalom az indulók szervezete mellett a versenygépek motorjait is megviseli, de a fékek is az átlagosnál nagyobb igénybevételnek vannak kitéve, éppen ezért a megbízhatóságnak az eddiginél is nagyobb szerepe lehet. A versenyzők azt állítják, hogy ha van olyan nagydíj a versenynaptárban, amelyen nem szeretnék, hogy elromoljon az autóban a folyadékellátást biztosító rendszerük, az Sepang.
Ráadásul, mivel a maláj futamot egy héttel az ausztrál után rendezik, a csapatoknak valójában idejük sem volt arra, hogy jelentős változtatásokat végezzenek el négykerekűiken.
Forróság és heves trópusi vihar várható Kuala Lumpur közelében
Tovább bonyolíthatja a helyzetet, hogy a hétvégére csapadékos időt jósolnak a térségbe, és bár a téli tesztek alatt bőven kijutott az istállóknak az esőből, olyanra nem volt példa, hogy meglehetősen magas hőmérséklet mellett hulljon a nyakukba az égi áldás. Malajziában, az ország éghajlatából adódóan hirtelen kialakuló trópusi viharra mindig volt esély, a meteorológusok szerint azonban az előttünk álló hétvégén szinte száz százalékosan biztosra vehető, hogy a résztvevők nem kerülik el a csapadékot. Az előrejelzések szerint szombaton heves záporok lehetnek, vasárnap pedig trópusi vihar várható a főváros, Kuala Lumpur közelében található pálya térségében.
 |
A hőség ezúttal is garantált |
Ejtsünk azonban néhány szót arról, hogy hol is rendezik a Maláj Nagydíjat pontosan. A Forma-1-es mezőny tizenegyedik alkalommal látogat el a helyszínre, amely 1999-es bemutatkozásakor még a versenynaptár végén volt, később azonban a kalendárium elejére hozta az F1 kereskedelmi jogainak birtokosa, Bernie Ecclestone. Malajzia a múlt évben jelezte, hogy nem zárkózna el éjszakai verseny rendezésétől, egyelőre azonban ezt a témát jegelik az országban, és mindössze annyi a változás, hogy az európai tévénézők kedvéért később kezdődik a kvalifikáció és a futam. Kuala Lumpurtól mintegy ötven kilométerre található a sepangi a több mint 5500 méter (5543) hosszú aszfaltcsík, amelynek jellegzetessége két, meglehetősen hosszú egyenese, és trükkös lassabb kanyarjai, ám a 15-ből szép számmal akad gyors is, amiket nagyon élveznek a pilóták. A pálya leggyorsabb pontja nem a célegyenes végén található, hanem a célegyenest megelőző egyenes végén, aminek egy balos visszafordítót követően érkeznek meg a versenyzők a bokszok elé. A sepangi pályán a csapatok valóban alaposan felmérhetik autójuk valós teljesítményét.
A motorok és a fékek megfelelő hűtése mellett utóbbiak hatékonyságáról is gondoskodni kell, hiszen több olyan pontja is van a pályának, ahol nagy sebességről kell jóval kisebb tempóra visszafogniuk gépeiket a pilótáknak. Szinte biztosra vehető, hogy lesz olyan erőforrás, amelyet újabb futamon már nem lehet bevetni, de a legtöbben egyébként is valószínűleg cserélni fognak a harmadik forduló előtt.
A lágyabb keverékű gumikkal Malajziában is gond lehet
 |
Vajon mennyit bírnak a lágyabb gumik Sepangban? |
Malajziában 2009-ben körönként várhatóan idejük tizenöt százalékát töltik majd fékezéssel a versenyzők. Emiatt azonban a gumik is rendkívüli megterhelést kapnak a versenyhétvége első napján még meglehetősen csúszós és poros aszfaltcsíkon. Egy évvel korábban a Forma-1 egyedüli gumiszállítója, a Bridgestone a két legkeményebb keveréket biztosította a csapatoknak, idén azonban a slickek visszatérésével változik a helyzet. Az izgalmak fokozása érdekében, illetve legfőképp azért, mert a versenyzők 2008-ban nem igazán tapasztaltak különbséget a két egymás melletti keverék között, a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) arra kérte a Bridgestone-t, hogy nagyobb eltérést biztosítson az egyes komponensek között. A japán gyár így Sepangba a négyfajta keverék közül a kemény és a lágy keverékű slickeket viszi, vagyis Melbourne-ben használt komponensekhez képest eggyel keményebb változattal teljesíthetik köreiket a versenyzők. A kemény és a lágy között kimarad a közepes összetevőjű, vagyis valóban jelentős eltérés lesz az egyes gumik között. Ausztráliában komoly problémát okozott, hogy a lágyabb keverékű abroncsok alig néhány kör után kopni kezdtek, ám a Bridgestone a maláj versenyhétvégén sem zárta ki, hogy a szemcsésedés ezúttal is problémát jelent majd. Az abroncsok teljesítményét mindazonáltal a sepangi aszfaltcsík hőmérséklete is befolyásolhatja, hiszen az jóval magasabb lesz, mint a kenguruk földjén, vagyis minden bizonnyal ezúttal is lesznek gondok a slickek kopásával.
A pilóták Malajziában általában két bokszkiállást terveznek be a versenyre, de nem kizárt, hogy a lágyabb keverékű gumik Melbourne-ben tapasztalt jelentős kopása miatt a hétvégén másképp tervezik meg a csapatok a stratégiát, amit természetesen számos tényező befolyásolhat, így a kvalifikációs helyezés, az időjárás, de az is, hogy a biztonsági autónak be kell-e jönni a pályára a verseny alatt. A pálya egyébként számos kedvező előzési pontot tartalmaz, és mivel a sepangi a melbourne-itől teljesen eltérő karakterű, azok a csapatok, amelyeknek autóiban üzemel az idei évtől engedélyezett KERS (kinetikus energia-visszanyerő rendszer) a hosszú egyenesekben hasznosíthatják a szerkezetből kipréselhető plusz lóerőt. Nem feltétlenül válhat azonban hasznára az eszközt bevetni kívánók számára a KERS a trópusi melegben, ugyanis a rendszer hűtése sem egyszerű feladat.
Mivel a sepangi tehát az ausztráltól eltérően nem egy utcai pálya (utóbbi alapvetően nem autóversenyzésre kialakított aszfaltcsík), hanem a Forma-1 tervezőjének, Hermann Tilkének keze munkáját dicsérő munka, így nem feltétlenül kell ugyanolyan küzdelemre számítani, mint az elmúlt hétvégén. És ebben bíznak azok a csapatok is, így többek között a Ferrari és a Renault is, akik Melbourne-ből meglehetősen keserű szájízzel távozhattak. Utóbbi két alakulat a Red Bull Racinggel egyetemben óvást nyújtott be a Williams, a Toyota és a Brawn GP ellen azok szabálytalannak vélt diffúzora miatt, és bár a versenybírák elutasították a panaszt, a fellebbezést pedig április 14-én tárgyalják, nem kizárt, hogy Malajziában ismét panasz érkezik az ügyben érintett három alakulatra.
Ki tudja megállítani a Brawnt?
A nagy kérdés pedig az, hogy a visszavágásra készülők és egyébként az esélyesek közé sorolandó csapatok közül ki lesz az, aki valóban megszorongathatja a Brawn GP-t, amely az első verseny alapján úgy tűnik, messze a mezőny előtt jár.
 |
A maranellóiak és a hinwiliek is javításra készülnek |
A Red Bull Racing igazi meglepetésnek hatott a szezonnyitón, hiszen a szezon előtti teszteknek valójában csak az elején villantott a gárda, ezt követően az energiaital-gyár első számú alakulata mintha beleszürkült volna a mezőnybe. Néhány nappal az év első futama előtt maga Mark Webber is úgy nyilatkozott, hogy meglátása szerint a riválisok jobban fejlesztettek, mint ők, ezért nem sokra számít Ausztráliában. A gárda végül azért távozhatott pont nélkül, mert Webber autója még a rajtnál történt balesetben megsérült, míg a második pozícióban autózó Sebastian Vettel három körrel leintés előtt ütközött a BMW-s Robert Kubicával. A történtek miatt a német pilóta 10 helyes rajtbüntetéssel kezdi a maláj futamot, ezt azonban nem lehet kézlegyintéssel elintézni, hiszen Vettel számos alkalommal bizonyította már, hogy mire képes. A Red Bull Racing tehát mindenképpen feledtetni akarja a Melbourne-ben történteket, egyelőre talány azonban az, hogy egy teljesen más stílusú pálya mennyire fekszik majd az RB5-ösnek.
Természetesen a Maláj Nagydíj előtt is megnéztük, hogy a fogadóirodák vajon hogyan is látják az esélyeket. A bukmékereknél, ahogyan az várható volt, a Brawn GP versenyzői számítanak a legnagyobb esélyeseknek, Jenson Button győzelme esetén fizetnek a legkevesebb pénzt, bár a legendás brit fogadóirodánál, a William Hillnél a BMW-s Robert Kubica vezeti a listát. A Brawn duója után a többi helyen Kubica a következő favorit, akit a Ferrari pilótapárosa követ a sorban. Fernando Alonsót, Nico Rosberget, Sebastian Vettelt, illetve Timo Glockot is nagyra tartják, így a korábban említett versenyzőkön kívül ők osztoznak általában ilyen-olyan sorrendben a következő helyeken. A fogadóirodáknál a Force India, illetve a Toro Rosso valamely pilótájának győzelme esetén lehetne a leginkább meggazdagodni.
Nem úszta meg büntetések nélkül a Toyota sem, ami miatt minden bizonnyal Jarno Trulli lehetett a leginkább elkenődve, akinek dobogós helyezésétől kellett elbúcsúznia, igaz a legutóbbi hírek szerint, Sepangban új bizonyíték miatt újratárgyalják az olasz ügyét. A Melbourne-ben erős teljesítménnyel előrukkoló japán csapat is visszavágásra készül, mint ahogyan a borzasztóan szereplő Ferrari is. A maranellóiak nem elég, hogy nem tudták tartani a lépést a Brawnnal, még pont nélkül is távozhattak a kontinensnyi országból, ugyanis hasonlóan az előző évhez, Kimi Räikkönen és Felipe Massa is idő előtt kényszerült befejezni a küzdelmet. A Ferrarinak szép emlékei vannak Sepangból, és a csapatnál abban bíznak, hogy a maláj pályán fény derül majd az F60-as valós erejére. Utóbbiban bíznak a Renault-nál is, a francia csapatnál elsősorban Fernando Alonsóra számíthatnak, aki maga is elmondta, Malajziában megláthatják, mennyire számít erősnek az R29-es.
A Williams, illetve a BMW Sauber is azok közé tartozik, akik meglepetést okozhatnak, hiszen az első fordulóban előbbi csapat pilótája, Nico Rosberg remekelt a szabadedzéseken, és végül pontszerző helyen zárt Melbourne-ben, míg a BMW-s Robert Kubica állítása szerint a győzelemért szállt volna harcba, ha nem akadnak össze Vettellel. Az egész biztos, hogy a hinwiliekre is számítani kell. Nagy kérdés az is, hogy a McLaren-Mercedest, amely már a szezon előtt elismerte, sőt az Albert Parkban is gyakran ismételgette, hogy egyelőre a pontszerzés is csak álom számára, mennyire dobja majd fel az Ausztráliában szerzett harmadik helyezés, amit Lewis Hamiltonnak köszönhet. Nem tudni milyen hatást vált ki a csapatból az sem, hogy Trulli büntetéssel járó előzését újratárgyalják Sepangban, aminek köszönhetően került a mclarenes a bronzérmes pozícióba.
 |
Malajziában is a mezőny élén? |
A többiek, vagyis a Toro Rosso és a Force India valószínűleg Malajziában sem kerülnek el a mezőny végéről az időmérőn, és bár nem kizárt, hogy ennek ellenére összejöhet egy-két pont a pilótáknak, nagy csodát nem érdemes várni a két gárdától.
Egy évvel ezelőtt egyébként ferraris siker született Malajziában, Räikkönent intették le elsőként az 56 körös verseny végén, a maranellóiaknak könnyedén meg lehetett volna a kettős győzelem is, ez azonban Massa megpördülése miatt meghiúsult. A brazil a kavicságyban fejezte be a futamot. Räikkönen mögött Kubica lett a második, míg Heikki Kovalainen a dobogó legalsó fokára állhatott fel. Ennek az eredménynek most kisebb a valószínűsége, de a forróság, és várható nagy mennyiségű eső megtréfálhatja a mezőnyt, így minden bizonnyal a 2009-es Forma-1-es világbajnokság második futamán sem lesz izgalomban hiány.
| |