| Friss hírek : A Motorsport Világtanács berendelte a McLarent |
A Motorsport Világtanács berendelte a McLarent
2009.04.12. 10:55

A Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) Motorsport Világtanácsa április 29-re rendkívüli meghallgatásra rendelte be a McLaren-Mercedes istállót. A Forma-1-es csapat képviselőinek ekkor kell tisztázniuk a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon történteket.
Botránnyal indult a 2009-es Forma-1-es évad. A szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon utolsó három körét a biztonsági autó mögött tette meg a mezőny, ám a safety car mögött a pályáról lecsúszó Jarno Trullit (Toyota) Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes) megelőzte - szabályosan.
Nem sokkal később azonban a McLaren világbajnoka lelassított, és előzésre késztette Trullit, akinek nem volt más választása, mint megelőzni Hamiltont. Ez azonban kívülről már szabálytalannak tűnt, ugyanis a szabályok értelmében nem lehet előzni a biztonsági autó mögött.
Éppen ezért a versenybírók a futam leintése után 25 másodperces időbüntetéssel sújtották Trullit, aki így a 3. helyről alaposan visszacsúszott, a dobogós pozíció pedig Hamiltoné lett. A brit ugyanis úgy nyilatkozott, hogy ő nem lassított, erre őt senki nem is utasította, Trulli "erőből" vette vissza a harmadik helyet.
Csakhogy napokkal később, már a Maláj Nagydíj helyszínén a versenybírók perdöntő bizonyítékok birtokába jutottak. Hamilton és a csapat közti rádióbeszélgetésből ugyanis egyértelműen kiderült, hogy a pilótát utasították arra, hogy adja vissza a helyét Trullinak. Az igazság elhallgatása miatt Hamiltont diszkvalifikálták az Ausztrál Nagydíjról, Trulli pedig visszakapta a 3. helyet.
A McLaren ezt követően kinevezte bűnbaknak és elbocsátotta sportigazgatóját, Dave Ryant. Az ügynek azonban ezzel nincs vége, ahogyan arra számítani lehetett, a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) Motorsport Világtanácsa ugyanis beidézte a csapatot, és szeretné, ha az istálló tisztázná, miért is sértette meg a Forma-1 Sportkódexében foglaltakat.
A McLaren-Mercedesnek nem lehetnek jó emlékei a Motorsport Világtanáccsal kapcsolatban, hiszen a 2007-es szezonban a kémbotrányban érintett csapatot a teljes idényből kizárták (pilótái megtarthatták pontjaikat), valamint 100 millió dolláros pénzbüntetést róttak ki rá.
Az FIA a közleményében azt állítja, hogy a McLaren az alábbi öt pontban sértette meg a Nemzetközi Sportkódex 151c cikkét:
- 2009. március 29-én, tudva azt, hogy az állítás nem igaz, azt mondták az Ausztrál Nagydíjon tevékenykedő versenybíráknak, hogy az egyes rajtszámú autót vezető Hamiltonnak nem adtak utasítást arra, hogy hagyja előzni a kilences rajtszámú autót vezető Trullit, amikor mindkét versenygép a biztonsági autó mögött haladt;
- kikényszerítették pilótájukból, a jelenlegi világbajnokból, hogy támogassa és erősítse meg ezt a valótlan állítást a versenybíróknak;
- bár tudták, hogy ennek a valótlan állításnak egy közvetlen eredménye az, hogy egy másik pilóta és egy rivális csapat igazságtalanul kap büntetést, sem az FIA-nál, sem pedig máshol nem tettek kísérletet arra vonatkozóan, hogy helyrehozzák a helyzetet;
- 2009. április 2-án az Ausztrál Nagydíjon dolgozó versenybírák előtt való második meghallgatáson (Malajziában) sem kísérelték meg korrigálni a március 29-i valótlan állítást, hanem, ezzel ellentétben, továbbra is fenntartották azt, hogy az állítás igaz. Annak ellenére is, hogy meghallgatták a csapat rádiós felvételét, amelyen utasították Hamiltont, hogy engedje előzni Trullit, és annak ellenére is, hogy egynél több lehetőségük volt arra, hogy korrigálják a valótlan állítást;
- 2009. április 2-án, a második versenybírói meghallgatáson azt kérték a pilótájuktól, Hamiltontól, továbbra is állítsa azt, hogy a versenybíráknak március 29-én előadott valótlan állítás igaz, miközben tudták, hogy az, amit a versenyfelügyelőknek mond, az nem igaz.
| |