| Friss hírek : Az FIA döntött, legálisak a kritizált diffúzorok |
Az FIA döntött, legálisak a kritizált diffúzorok
2009.04.16. 16:45
A Nemzetközi Automobil-szövetség Fellebbviteli Bírósága (ICA) szabályosnak minősítette a Brawn GP, a Toyota és a Williams Forma-1-es istállók duplafedelű diffúzorát, így vélhetően hamarosan a többi csapat is beveti majd a nagyobb leszorítóerőt generáló alkatrészt.
A fent nevezett három F1-es csapat, a Brawn GP, a Toyota és a Williams is a többiektől eltérő módon értelmezte az idei évre vonatkozó szabályokat, és a riválisokénál jóval hatékonyabb diffúzort szerelt idei autóira.
A szóban forgó alkatrész szabályos volt, és bár többen is illegálisnak nevezték azt, az idei első két futamon, Ausztráliában és Malajziában a gépátvételen egyik négykerekű sem akadt fenn. Ebből is arra lehetett következtetni, hogy az elemek valóban megfelelnek a szabályoknak, ám néhány csapat nem hagyta ennyiben a dolgot.
A Ferrari, a Renault és a Red Bull Racing hivatalosan is óvást nyújtott be már Ausztráliában a három kifogásolt csapat ellen, az ügyet végleg eldöntő tárgyalást pedig április 14-re tűzték ki. Az FIA Fellebbviteli Bíróságának (ICA) párizsi meghallgatásán a szintén panasszal élő, ám az óvással Melbourne-ben még elkéső BMW Sauber is részt vett, de a McLaren-Mercedes képviselői is "tiszteletüket tették".
Mi az a diffúzor?
A diffúzor egy fontos aerodinamikai elem, amely a Forma-1-es autók padlólemezének végéhez csatlakozik. Az eszköz a haladó autó alá kerülő levegő elvezetéséért felel, ezáltal a szívóhatás mértékét szabályozza, vagyis nagyban ettől függ, hogy milyen lesz a versenygép tapadása.
Az illetékesek a bizonyítékok megvizsgálása, valamint a felek meghallgatása után a három megvádolt csapat autóit a szabályoknak megfelelőnek minősítette - mindezt az FIA hivatalos honlapján tették közzé egy szűkszavú közleményben. A részletes indoklást a későbbiekben teszik nyilvánossá, erről természetesen mi is tájékoztatjuk majd olvasóinkat.
A szabályokat konzervatív módon alkalmazó csapatok már a döntés kihirdetése előtt bejelentették, elkezdenek dolgozni egy új diffúzoron, hiszen ha szabályosnak ítélik a fent nevezett trió alkatrészét, akkor ők sem késlekedhetnek az új elem bevetésével.
Azt pedig az első két nagydíjon is láthattuk, hogy a Brawn GP, a Toyota és a Williams is nagyon versenyképes, ami elsősorban annak a bizonyos diffúzornak tudható be.
A vb-pontokat tekintve is óriási előnyben vannak az immáron hivatalosan is szabályosnak minősített diffúzorokat használók, hiszen a Brawn GP, a Toyota és a Williams istálló összesen 45 egységnél tart, míg a maradék hét istállónak mindössze 13,5 pont jutott (a Maláj Nagydíj félbeszakadt, ott csak fele pontszámokat osztottak).
Az idei első két futamot megnyerő Brawn GP csapatfőnöke, Ross Brawn érthetően örömmel vette tudomásul a ma kihirdetett döntést: "Elégedettek vagyunk a Fellebbviteli Bíróság döntésével. Természetesen tiszteletben tartjuk a riválisaink aggályait is, melyek az autónk kialakításával kapcsolatban merültek fel bennük. Az FIA Technikai Bizottsága, az ausztrál és a maláj futamok versenybírái és most a Nemzetközi Fellebbviteli Bíróság öt bírája is megerősítette, hogy az autónk megfelel a technikai előírásoknak. A döntés után a számunkra biztatóan kezdődő bajnokság folytatására figyelünk."
Brawnhoz hasonlóan természetesen a Toyotánál is elégedettek a Párizsban történtekkel: "Bíztam benne, hogy a Fellebbviteli Bíróság ezt a döntést fogja meghozni, és elégedett vagyok, hogy végül így is lett. Alaposan értelmeztük a technikai szabályzatot, konzultáltunk az FIA-val is, és egy percig sem kételkedtünk abban, hogy az autónk teljesen szabályos. A jelenlegi egy kihívásokkal teli időszak a Forma-1 számára. Örülünk, hogy ez az ügy már a múlté, és mostantól már csak az izgalmas szezonra koncentrálhatunk"- nyilatkozta Jamasina Tadasi, a Toyota csapatfőnöke az istálló által kiadott közleményben.
| |