| Friss hírek : Próbára teheti a FOTA egységét a diffúzor-ügy |
Próbára teheti a FOTA egységét a diffúzor-ügy
2009.04.21. 16:57
Miután a Forma-1-es csapatok múlt nyáron életre hívták érdekvédelmi szövetségüket (FOTA), úgy tűnt, annak egységét semmi sem veszélyeztetheti. A néhány nappal ezelőtt lezárult diffúzor-ügy miatt azonban borulhat az egyensúly, bár ezt a tagok többsége szeretné elkerülni.
A Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) Fellebbviteli Bírósága a Kínai Nagydíj előtt mondta ki a Brawn GP, a Toyota és a Williams által használt diffúzorokról azt, hogy szabályosak, vagyis a Ferrari, a Renault és a Red Bull Racing fellebbezését visszautasította a testület.
Mindez azt jelenti, hogy a mezőny többi hét csapata is kénytelen lesz egy hasonló elemet kifejleszteni, hiszen a riválisok szerint a nagyobb leszorítóerőt generáló diffúzorral jobb teljesítményt nyújthat az autó. A múlt heti sanghaji futamon egyébként a McLaren-Mercedes mellett a Renault is bevetett Fernando Alonso autóján egy átmeneti diffúzort, amely remekül bevált, a francia istálló csapatfőnöke, Flavio Briatore azonban továbbra is nagyon dühös a bíróság döntése miatt. Kínában először a Brawn GP pilótáit kritizálta, majd kijelentette, indítványozni fogja a FOTA-n belül, hogy a csapat ne kapjon a televíziós jogdíjakból járó pénzből.
Kétségtelen, hogy az ügy hatással lesz a FOTA-ra, és azt a csapatok sem tagadják, hogy a történtek próbára tehetik az egységességüket. Ennek ellenére - mindkét oldalról - többen is azt nyilatkozták, hogy bíznak abban, hogy képesek lesznek folytatni a közös munkát, írja az Autosport internetes kiadása.
"Semmi kétség, hogy ez egy kihívás. Ha azonosak az érdekek, akkor úgy relatíve könnyű együtt dolgozni. Meg kell mondanom ugyanakkor, hogy a munka most nehéz lesz, amíg egyes csapatok úgy érzik, borzasztóan nagy nyomás alatt állnak. De ha a FOTA egy hosszú ideig fennmaradó intézmény, akkor az együttműködés nem alapulhat azon, hogy az emberek jól érzik-e magukat a pályán, mert nem mindenkinek lesznek jó érzései"- mondta a Williams elnök-vezérigazgatója, Adam Parr, aki hozzátette, a csapatoknak maguk mögött kellene hagyniuk a diffúzor-ügyet, mert csak így tudnak előrelépéseket elérni a sorozat jövője érdekében.
A BMW motorsport-igazgatója, Mario Theissen sem kételkedett abban, hogy a történtek hatással lesznek a FOTA-ra, és Parrhoz hasonlóan a német is úgy vélte, komoly kihívás előtt áll a szervezet.
"Nem könnyíti meg a munkánkat, az biztos. Eddig sikeresen távol tartottuk a sport jövőjét érintő feladatokat a pályán folyó napi működési ügyektől. Ez egészen biztosan egy teszt a FOTA számára"- mondta Theissen, akivel egyetértett a Red Bull Racing csapatfőnöke, Christian Horner is, aki továbbá azt hangsúlyozta, hogy az ügyet a szövetségen belül kell megvitatni.
A Toyota F1-es csapatának elnöke, a FOTA alelnöke, John Howett volt a legpozitívabb: "Nem hiszem, hogy ennek befolyásolnia kellene a szövetséget, mert az ügyek teljesen mások. Van számos jóval jelentősebb kérdés, amivel az F1 szembenéz, és a FOTA azért jött létre, hogy megbirkózzon azokkal a szövetség és a kereskedelmi jogok birtokosával együtt, és én személy szerint nem érzem úgy, hogy az ügy következtében kellene lennie bármilyen kérdésnek is."
| |